sextiotalist skrev 2012-02-06 10:12:32 följande:
Vissa saker måste man strida om, skall man iväg så är det in i bilen som gäller. Men om vi tar detta med vantar och mössa t.ex. Om du inte låter det bli en grej, dvs säger hon så säger du bara jaha, ser till att mössor och vantar kommer med, då blir det inte en grej att trotsa om heller. Min princip har varit, att inte ge sig in i en strid där man på förväg kommer "förlora" och att striden skall vara viktig av andra skäl, inte av principer. Så bilen, säkerhetsbältet och sådana saker har vi inte ruckat oss alls. Men däremot mössor, vantar och jackor, där har vi inte ens brytt oss om att bråka om.
Håller helt med.
Bälte - ett måste.
Slåss - Absolut inte.
Vantar o mössa - Jag tar med, sätter på när dottern fryser. Hon är tre nu, fryser hon och får på sig vantar förstår hon att det är vad vantar är till för.
Anonym (mamma) skrev 2012-02-06 12:46:44 följande:
Gällande mössa och vantar så har jag endast tvingat henne när det har varit riktigt kallt ute. När det gäller overallen är det däremot ett nästan dagligt problem. Ibland vill hon ha pappas jacka, ibland en kofta och ibland ingenting alls. Hon spänner hela kroppen och gallskriker när jag försöker ta på henne mot hennes vilja. Ni som tycker att man ska välja sina strider, hur ska jag göra i denna situation?? Ska hon få gå ut utan overall om ingenting hjälper? Så kan man väl inte göra?? Att stanna hemma är tyvärr inget alternativ om jag ska iväg till jobbet.
Om det var dottern hade jag sagt att hon fick ta på sig något varmt och tagit fram någon tjock tröja och en jacka och och sagt att hon kunde ta en av dem. Eller om hon hade en bättre idé.
Hade hon tvärvägrat hade jag tagit med det ena plagget och henne med vanliga kläder. Antingen fryser hon på vägen och vill ha jackan eller så kommer hon fram kall. Kan då tillägga att förskolan ligger i huset bredvid.
Du kan ju fråga "Vilket ytterplagg vill du ha på dig till förskolan då? Jag tycker overallen är bäst, men du kanske tycker något annat". Jag ä mycket för att få barnen att reflektera själva och stötta dem i det, snarare än att få dem att lyda. Och då måste man börja med att lyssna.
Sammanfattat ser jag det som att vissa (rätt få) saker måste man göra. Andra saker kan jag ha starka åsikter om, men är inte ett måste. Då måste jag fundera på om inte hon ska få prova. Det är te.x. mycket lättare att förstå mössans funktion om man frusit om öronen.