• lövet

Kappahl - könssyn från 1800-talet?

Har åter blivit förvånad över hur otroligt trista och könsstereotypa våra största klädkedjor är. Det är helt otroligt att det år 2012 fortfarande inte finns barnkläder utan bara pojk- respektive flickkläder.

Här är händelsen som gjorde mig förbannand på Kappahl häromdagen:

Jag var på Kappahl för att köpa en barnmorgonrock med knappar - valet föll på Kappahl eftersom det är en av de få affärer som har morgonrockar just med knappar.

Jag går in på barnavdelningen och hittar rätt snart ett ställ med 3 röda morgonrockar - dock är alla i fel storlek för mitt barn. Eftersom jag har lite bråttom så frågar då en expedit som står vi hyllan om "det finns fler morgonrockar med knappar i den storlek jag söker någon annan stans i butiken" Expediten rådfrågar ytterligare en expedit men jag får svaret att ”nej tyvärr det är de enda morgonrockarna som finns kvar men leverans kommer nog senare i veckan”. Jag går alltså mot utgången och vad tror ni att jag ser efter någon meter? Jo, en hel ställning med barnmorgonrockar i 4 olika färger och 3 olika modeller. Jag hittar snabbt en turkos morgonrock med knappar i rätt storlek och vänder tillbaka till kassan för att betala. I kassan står en av expediterna som jag frågat om hjälp så jag kan inte låta bli att upplysa henne om att det hänger ett helt ställ med barnmorgonrockar några meter bort och att där visst fanns flera storlekar. Vad tror ni hon kläcker ur sig lite surt? Jo – ”Det är klart att jag vet att vi har massor med morgonrockar där borta, men det är ju POJKmorgonrockar och du tittade ju på en FLICKmorgonrock först så då trodde jag ju verkligen inte att du skulle köpa en POJKmorgonrock”. HALLÅ!!! 2012 ANROPAR KAPPAHLS PERSONAL !!! Killar kan ha röd morgonrock och tjejer kan ha turkos – det är faktiskt inte omöjligt! Jag frågade inte efter morgonrock i någon specifik färg utan efter en viss storlek i vilken färg som helst.

Kan säga att jag var överlycklig att inte dottern var med i butiken vid tillfället så att hon hade varit tvungen att välja en rosa morgonrock och falla in i könsstereotyp rollen vid 5-års ålder eller leva med vetskapen att hon har en pojkmorgonrock. Istället är hon nu överlycklig och helnöjd med sin nya mysiga turkosa morgonrock som lillasyster redan längtar efter att få ärva.

• Svar på tråden Kappahl - könssyn från 1800-talet?
  • Pia och Elna

Det är inte Kappahls fel att de flesta vill ha det så men visst är det trist.

Jag letade i flera butiker efter en pyjamas till min tvååring och det var galet känsstereotypt. Antingen skulle man vara pojke och sova som polis eller med motortryck. Eller så skulle man vara tjej och ha glitter eller hallo kitty. Till slut hittade jag en pyjamas med apor och krokodiler på som dottern älskar men den hittade jag givetvis på "fel" avdelining.

Det är så märkligt att de dyrare märkena tex POP har mer neutrala kläder.

• lövet

Men vill verkligen de flesta ha det så? Jag känner nästan ingen som gillar extrem könsuppdelningen. Sen tycker jag att det så klart ska finnas allt från rosa princesströjor till dödskalletröjor och hat störs egentligen inte så mycket av att kläderna hänger sorterade efter färg och stil - det som irriterar mig att att personalen inte kan se utanför ramarna utan att man "tvingar på konceptet - tjej vs killkläder" Vi har fått liknande kommentarer när barnen varit med vilket så klart har orsakat problem. Min tjej gillar inte rosa men hon vill verkligen inte ha en expedit som talat om för henne att den fina tröjan hon hittat är en pojktröja. Då blir hon ledsen och känner att hennes val inte respekteras. Det är skönt med Pop men deras sortiment är rätt begränsat och det är dyrt. 

• TvåTrollungar

Min mamma var i en butik och frågade efter unisex. - hej har ni nå mer utbud av unisex? - är det en pojke eller flicka? Smart va!

• Machapuchare
    TvåTrollungar skrev 2012-02-06 12:06:10 följande:
    Min mamma var i en butik och frågade efter unisex. - hej har ni nå mer utbud av unisex? - är det en pojke eller flicka? Smart va!
    Det där är ju skrämmande!
  • Furstinna

Tycker det är en skitsak att hänga upp sig på.. Men det är bara jag:)

• Pia och Elna

Butiker vill sälja och anpassar sig rätt bra efter vad deras målgrupp vill ha så ja en majoritet av de som vill köpa billiga barnkläder vill ha det könsuppdelat.

• mammatill2härligavildar

Jag håller med dig TS.

Jag och min son, 3,5 år satt o kikade i hm katalogen. Han blev överlycklig över Dora "kalsonger" och ville köpa det, men det fanns bara trosor med Dora. Kalsongerna hade Blixten McQueen o liknande. '
    Barn är ju barn och ska väl inte behöva delas in i kön.
    Men OM man nu tycker vissa saker är för pojkar o vissa för flickor, kan jag ändå inte förstå varför Dora på kläder är för tjejer. Många småkillar älskar ju Dora. Å röd morgonrock, varför är det för tjejer??? Sonen har massor med rött.
    När han valde pyjamas tillsammans med mormor valde han en rosa med mumin framför den turkosa med mumin. Han o lillasyster har varsit likadant grå/vit randigt nattlinne ifrån KappAhl. Blir såååå sur när man försöker ge dem samma val, så kan han inte få Dora på sina kalsonger, för Dora är visst för tjejjer.
    Oj, nu svävade jag ut här. Men sånt här gör mig arg!

• lövet
    TvåTrollungar skrev 2012-02-06 12:06:10 följande:
    Oj...då skulle jag nog bara tyckt synd om expediten som uppenbarligen inte var speciellt intelligent... stackarns visste nog inte ens vad ordet unisex betyder
  • la dolce vita

Jag har också råkat ut för den synen på KappAhl; skulle ha ett par gympashorts och frågade efter dylika. "till pojke eller flicka?" VAD spelar det för roll? Gympashorts, liksom? Varför gör man rosa med volanger eller svarta med dödskallar... Blir sååå trött...

Svar på tråden Kappahl - könssyn från 1800-talet?