Testikelcancer på hund.....
Min 8 åriga blandras (terveruen, schäfer, bordercaollie) fick idag diagnos testikelcancer.... imorgon ska han röntgas för att se om den har spridit sig...
Har ni haft hund med denna cancer? hur gick det??
Min 8 åriga blandras (terveruen, schäfer, bordercaollie) fick idag diagnos testikelcancer.... imorgon ska han röntgas för att se om den har spridit sig...
Har ni haft hund med denna cancer? hur gick det??
Usch vad tråkigt. Hoppas det går bra, ibland kan det faktiskt göra det :) Har den inte spridit sig så kan det ju fortfarande.
Min hane fick en tumör i ena testikeln och opererade bort den (kastrerades alltså). Då han hade en annan tumörsjukdom också så var jag orolig att denna tumör skulle vara aggressiv och bad dem skicka den på analys efteråt. Detta är inte alltid praxis då de flesta testikeltumörer tydligen är godartade (enligt min veterinär). Hans var godartad! Ingen röntgen gjordes...
Hur ser testikeln ut? På min hund var den testikeln där tumören satt betydligt större än den andra och lite annan form.
Min hane var nog också kring 8-9 år när han opererades, han levde sen till 12 års ålder.
När jag var barn hade min familj en Jack Russell terrier som fick cancer vid 8 års ålder. Jag minns inte var, men det hade tydligen spridit sig så illa att vi var tvugna att avliva honom. Han/vi hade extrem otur, för han visade inga symtom före det var försent. Försök intala dig själv att allt kommer bli bra. Din hund har nog att stressa över som det är, tyng inte ner honom med att du ska vara stressad också :) positiv energi!
Enligt röntgen så har han en metastas i ena lungan, men veterinären tror och hoppas att tillväxten på den avstannas när modertumören opereras bort.. på fredag ska han opereras...tumören ska skickas på analys till Uppsala.
Hej! Min hund har precis opererat bort sin apelsin stora tumör som hade utvecklats i pungen som inte hade vuxit ut utan som han hade i sig.. Operationen gick bra och han har fått smärtstillande osv, vi fick till oss att han inte får slicka på stygnen och inte bada. Dessvärre hoppade han i vattnet idag. Nu ca 6 timmar senare är pungen(den som sitter utanför och också är tom nu) jätte röd och svullen, stor som en Citron! Ingenting öppnat för ens imorn... Vad kan hända med en infektion över en natt?? Någon som vet?