Kanske inga barn på flera år pga FK:s 240-dagarsvillkor!
Jag är så himla ledsen just nu. Jag är 28 och tar examen som lärare till sommaren. Har pluggat och ströjobbat sedan studenten så jag har ingen SGI. Jag skulle gärna vilja få barn inom två-tre år och har skrivit till FK:s handläggare här på "fråga experten" och fick till svar att det här 240-dagarsvillkoret, att man måste ha haft en inkomst som överstiger 180 kr per dag i 240 dagar, kräver att det måste ha varit åtta månader hos samma arbetsgivare.
Alltså blir det så att man, vad gäller FP, så att säga "jobbar i onödan" om man jobbar på flera jobb totalt mer än åtta månader men inte har samtliga i samma kommun. Jag tycker detta låter helt sjukt, man betalar ju skatt och har en inkomst över 180 kr per dag, då borde man väl få vara med i föräldraförsäkringen. Varför är det viktigt att det är samma arbetsgivare hela tiden? Om jag då inte får ett tvåterminersvikariat i samma kommun verkar det alltså som att jag inte kan få en SGI för FP förrän jag har en tillsvidaretjänst (det blir ju då enda sättet att få minst åtta månaders anställning på samma ställe) och det kan man ju se sig i stjärnorna efter, som arbetsmarknaden ser ut just nu... Det finns knappt inga tjänster för lärare på högstadiet och gymnasiet, oftast bara vik en termin i taget...
Någon som har erfarenhet av att komma runt detta problem?