• Anonym (Känns jobbigt)

Kanske inga barn på flera år pga FK:s 240-dagarsvillkor!

Jag är så himla ledsen just nu. Jag är 28 och tar examen som lärare till sommaren. Har pluggat och ströjobbat sedan studenten så jag har ingen SGI. Jag skulle gärna vilja få barn inom två-tre år och har skrivit till FK:s handläggare här på "fråga experten" och fick till svar att det här 240-dagarsvillkoret, att man måste ha haft en inkomst som överstiger 180 kr per dag i 240 dagar, kräver att det måste ha varit åtta månader hos samma arbetsgivare.

Alltså blir det så att man, vad gäller FP, så att säga "jobbar i onödan" om man jobbar på flera jobb totalt mer än åtta månader men inte har samtliga i samma kommun. Jag tycker detta låter helt sjukt, man betalar ju skatt och har en inkomst över 180 kr per dag, då borde man väl få vara med i föräldraförsäkringen. Varför är det viktigt att det är samma arbetsgivare hela tiden? Om jag då inte får ett tvåterminersvikariat i samma kommun verkar det alltså som att jag inte kan få en SGI för FP förrän jag har en tillsvidaretjänst (det blir ju då enda sättet att få minst åtta månaders anställning på samma ställe) och det kan man ju se sig i stjärnorna efter, som arbetsmarknaden ser ut just nu... Det finns knappt inga tjänster för lärare på högstadiet och gymnasiet, oftast bara vik en termin i taget...

Någon som har erfarenhet av att komma runt detta problem?

• Svar på tråden Kanske inga barn på flera år pga FK:s 240-dagarsvillkor!
  • Anonym (Känns jobbigt)
    mammatill6 skrev 2012-02-06 12:32:01 följande:
    Har aldrig hört, verkar konstigt.
    Nej, jag trodde också att det räckte att ha jobbat i minst åtta månader, punkt, men tydligen måste det vara hos samma arbetsgivare och det är lättare sagt än gjort i vissa yrken, till exempel inom läraryrket. De flesta på skolan där jag gör min praktik säger att de jobbade i minst två-tre år innan de kunde få tillsvidaretjänst, och då måste man ju vänta med barn tills dess om det inte går bra att få SGI på två jobb efter varandra hos olika arbetsgivare, eller om man inte får ett vikariat på mer än åtta månader hos samma arbetsgivare.
    Jag är jätteledsen över detta för jag vill verkligen inte vänta i tre år med barn och mår dåligt över att jag inte blev färdigutbildad tidigare så att man hade kunnat jobba några år innan man fick denna barnlängtan jag nu har.
  • Gladskit

Har heller aldrig hört talas om det förut. Hur skulle det då fungera för timmisar inom vården tex? Har fler vänner som haft olika timtjänster för olika arbetsgivare och fått sin SGI baserad på den totala inkomsten. Så här står det på FK's hemsida, ingenting om att det måste vara samma arbetsgivare:

"För att få föräldrapenning över grundnivå måste man ha arbetat och därigenom varit försäkrad för en sjukpenning över 180 kr per dag i minst 240 dagar före barnet föds. Om du jobbar hel eller deltid har ingen betydelse. Din inkomst har dock betydelse eftersom det är utifrån den som din sjukpenningsgrundande inkomst beräknas.

När Försäkringskassan räknar ut hur mycket du får i föräldrapenning räknar vi med inkomster ända upp till tio prisbasbelopp, vilket för 2011 är 428 000 kronor.
    Föräldrapenningen ger dig knappt 80 procent av din sjukpenninggrundande inkomst delat med 365. Du som är blivande mamma kan sluta arbeta eller minska din arbetstid inom sex månader före den beräknade förlossningen utan att din sjukpenninggrundande inkomst sänks. "

• Ravenna

Inte exakt ditt problem, men när jag vikarierade som lärare så var jag på många skolor men anställd av samma arbetsgivare (HR bemanning) som hanterade vikarier för hela kommunen.

Det låter väldigt märkligt måste jag säga, om det är så som du beskriver. För med a-kassa spelar det ju ingen roll vilka arbetsgivare man har haft! Sist jag sökte a-kassa fick jag skicka in intyg från 7 olika arbetsgivare...

Ett tips kan vara att inte gå direkt till kommunerna / skolorna - bemanningsföretag har ibland vikariat! Jag jobbade t.ex. en termin som ekonomilärare på gymnasiet genom ett bemanningsföretag (Skill) som riktar sig mot studenter. Bemanningsföretag är ju inte kommunbundna, så då kan samma företag skicka ut dig till olika skolor.

Sedan vet jag inte om det kanske har blandats ihop olika saker här!

För att få föräldrapenning enligt sin SGI ska man ha varit i arbete 240 dagar (8 månader) före beräknad förlossning. Kanske detta blandades ihop med grejen med olika arbetsgivare?

• ventilera mera

Jag tycker också att det låter väldigt konstigt. När jag blev gravid första gången - för fem år sedan - så baserades min SGI på min heltidslön från en arbetsgivare (kommunal verksamhet) och mitt extrajobb som var en kooperativägd ungdomsgård. Två olika arbetsgivare alltså, men hela den intjänade summan räknades.

• Anonym (Känns jobbigt)

Jo, experten betonade att det inte räckte att ha jobbat totalt åtta månader om det inte var samma arbetsgivare. Jag frågade explicit om det gick bra att ha först ett vikariat på fem månader och sedan ett på fyra månader som fortsatte dagen efter det första (tex 31/1 och sedan 1/2 och framåt) och det hjälpte inte. Det skulle vara samma arbetsgivare, det behövde inte vara samma skola men samma kommun. Som jag förstått det innebär detta då att om jag jobbar två terminer efter varandra så kan jag inte tillgodoräkna mig dess åtta månader om jag inte har samma arbetsgivare, ej heller om jag har först ett vik nu till höstterminen som tar slut säg 21/12, anmäler mig på AF och sedan får ett nytt jobb som börjar säg 10/1 för då är anställningen bruten i mitten. Man måste alltså ha en SGI för att den ska kunna skyddas genom att vara anmäld på AF, alltså kan man inte jobba fyra månader, vara arbetslös två veckor och sedan jobba fem månader, så har jag förstått det men hoppa såklart att jag har fel.

Länk till tråden:

www.familjeliv.se/Forum-15-436/m63345167.html

• Anonym (Känns jobbigt)
    ventilera mera skrev 2012-02-06 13:00:27 följande:
    Jag tycker också att det låter väldigt konstigt. När jag blev gravid första gången - för fem år sedan - så baserades min SGI på min heltidslön från en arbetsgivare (kommunal verksamhet) och mitt extrajobb som var en kooperativägd ungdomsgård. Två olika arbetsgivare alltså, men hela den intjänade summan räknades.
    Jo men då hade ju ju en heltids-SGI grundad i anställning hos en och samma arbetsgivare under minst åtta månader, sedan var extrajobbet "bonus" utöver detta och höjde din SGI. Mitt problem handlar om att man tydligen inte får tillgodoräkna sig anställning hos flera arbetsgivare efter varandra som tillsammans blir minst åtta månader.
  • ventilera mera
    Anonym (Känns jobbigt) skrev 2012-02-06 13:07:47 följande:
    Jo men då hade ju ju en heltids-SGI grundad i anställning hos en och samma arbetsgivare under minst åtta månader, sedan var extrajobbet "bonus" utöver detta och höjde din SGI. Mitt problem handlar om att man tydligen inte får tillgodoräkna sig anställning hos flera arbetsgivare efter varandra som tillsammans blir minst åtta månader.
    Nej, det är ju sant - men jag tänker att om man nu inte får räkna två olika arbetsgivare så borde man inte få blanda in andra arbetgivare för att höja sin SGI heller.

Hur som helst, jag läste igenom din tråd och jag måste säga att jag inte skulle kalla den som svarat för "expert", hon svarar ju knappt på det du frågar om! Det enda du får är en massa dravel och ordbajs som hon kört på copy-paste från nätet.

Om jag var du skulle jag ringa direkt till FK och be att få prata med en riktig handläggare istället. Jag kan försöka ta reda på lite jag med, mina barn har en kusin som jobbar på FK och minns jag inte helt fel så sa hon sist vi träffades att hon skulle byta till just föräldraförsäkringsärenden.
  • Anonym (Känns jobbigt)
    Ravenna skrev 2012-02-06 12:56:42 följande:
    Inte exakt ditt problem, men när jag vikarierade som lärare så var jag på många skolor men anställd av samma arbetsgivare (HR bemanning) som hanterade vikarier för hela kommunen.

Det låter väldigt märkligt måste jag säga, om det är så som du beskriver. För med a-kassa spelar det ju ingen roll vilka arbetsgivare man har haft! Sist jag sökte a-kassa fick jag skicka in intyg från 7 olika arbetsgivare...

Ett tips kan vara att inte gå direkt till kommunerna / skolorna - bemanningsföretag har ibland vikariat! Jag jobbade t.ex. en termin som ekonomilärare på gymnasiet genom ett bemanningsföretag (Skill) som riktar sig mot studenter. Bemanningsföretag är ju inte kommunbundna, så då kan samma företag skicka ut dig till olika skolor.

Sedan vet jag inte om det kanske har blandats ihop olika saker här!

För att få föräldrapenning enligt sin SGI ska man ha varit i arbete 240 dagar (8 månader) före beräknad förlossning. Kanske detta blandades ihop med grejen med olika arbetsgivare?
    vet inte, jag har läst någonstans att man måste ha haft en anställning i minst 240 dagar men hittar inte det nu. Hursomhelst så bekräftade handläggaren här på från experten att det var så. Det funkar nog inte för mig att ta anställning i bemanningsföretag, jo för SGI:n funkar det säkert men numera måste man som nyexad ha en introduktionsperiod på två terminer med en mentor (eller flera mentorer om det blir på flera skolor för att få ihop till två terminer) för att kunna ansöka om legitimationen som behövs för att bli fast anställd, och det funkar kanske inte via ett bemanningsföretag eftersom det ju måste finnas en kontinuitet för att rektor ska kunna bedöma dig. Så jag vet inte om det fungerar, men annars hade det varit en smart lösning
  • Anonym (Känns jobbigt)
    ventilera mera skrev 2012-02-06 13:14:25 följande:
    Nej, det är ju sant - men jag tänker att om man nu inte får räkna två olika arbetsgivare så borde man inte få blanda in andra arbetgivare för att höja sin SGI heller.

Hur som helst, jag läste igenom din tråd och jag måste säga att jag inte skulle kalla den som svarat för "expert", hon svarar ju knappt på det du frågar om! Det enda du får är en massa dravel och ordbajs som hon kört på copy-paste från nätet.

Om jag var du skulle jag ringa direkt till FK och be att få prata med en riktig handläggare istället. Jag kan försöka ta reda på lite jag med, mina barn har en kusin som jobbar på FK och minns jag inte helt fel så sa hon sist vi träffades att hon skulle byta till just föräldraförsäkringsärenden.
    Nej jag vet inte hur kompetenta de är som svarar på frågor här, men jag antar ju att de är riktiga representanter för försäkringskassan... ???

Vore supersnällt om du velat fråga någon du känner för jag är rätt orolig inför framtiden just nu. Jag hade aldrig trott att jag riskerar att få lägsta FP även om jag jobbar kontinuerligt och vi klarar nog inte oss om jag får lägsta FP, då måste jag extrajobba också eller att jag är hemma bara någon månad och att min man som har SGI får vara hemma sedan. Men då känns det som att jag lika gärna kan vänta tills jag har en tillsvidareanställning, eftersom det är att offra rätt mycket att vara hemma med lägsta Fp och inte ens ha ett jobb att gå tillbaka till efter föräldraledigheten. Dock verkar det ju då som att det inte blir barn på 2-4 år och jag tycker att det känns riktigt jobbigt.
Svar på tråden Kanske inga barn på flera år pga FK:s 240-dagarsvillkor!