25 år och hemsk Rosacea :(
hej!
Jag är en tjej på 25 år. Jag har ett problem som började för 3 år sedan.
Varje dag blossar mitt ansikte upp, det blir knall-lila-rött i precis hela ansiktet,. Detta håller i sig allt från några timmar till flera dygn.
Jag är konstant varm i ansiktet, minsta lilla värme , tex om en filt nuddar ansiktet så att det blir lite varmare, om jag smakar på varm mat eller om en lampa lyser på mig så blossar det upp. Jag kan heller inte sitta vid datorn eller kolla på tv.
Detta är totalt handikappande då det nästan gör ont i ansiktet av denna otroliga värme . Jag blir alldeles stel pga svullnaden som blir och det har hänt att jag svimmat av värmen.
Det enda som hjälper är att jag håller mig utomhus nu på vintern för att kyla ner mig. Eller att jag har en bordsfläkt med mig vart jag än går, samt har alla fönster öppna. Eller lägger istbitar på ansiktet. Jag måste vara konstant kall i hela kroppen och i ansiktet för att detta ej ska blossa upp. På somrarna får jag ha ett flertal kylklampar från frysen under kudden och runt kroppen när jag ska sova samt bordsfläkten.
Om jag hälsar på folk som har det varmare än vad jag har hemma så blossar det upp över hela kroppen, jag blir röd i hela ansiktet, bröstet, armarna och benen och jag svettas floder.
Det värsta är att jag har blivit permanent svullen i ansiktet, samt att ansiktsrodnaden har blivit permanent. Min näsa tex har blivit mycket större (som en klump om man jämför med innan). Jag har även fullt med synliga blodkärl och huden är storporig och gropig.
Jag går hos en hudläkare som gett mig diagnosen rosacea. Men han vill inte hjälpa mig mer eftersom att Rosacean inte är tillräckligt ilsken enligt honom. Jag har nämligen inga varbölder eller finnar, bara rodnaden. Som man enligt honom kan leva med.
Har även varit på vårdcentralen flera gånger men de skickar bara hem mig utan att hjälpa mig.
Jag äter nu tetralysal, atarax allergitabletter och använder ett flertal olika krämer för rosacea sen ett år tillbaka, detta hjälper inte alls.
Det jobbigaste just nu är att jag inte får sova på nätterna pga hettan. Har inte sovit på 1 vecka trots att jag äter sömntabletter! Jag brukar ta 2 tabletter istället för 1 + att jag äter 4-5 atarax på kvällen (istället för 1-2 st som är rekommenderat)som ska vara lugnande. Ändå somnar jag inte för att det hettar och gör ont i ansiktet. Somnar jag så vaknar jag efter en halvtimme.
Jag orkar verkligen inte mer, jag är totalt social handikappad av detta problem och jag har inga vänner kvar.
Vart ska jag vända mig när ingen vill hjälpa mig? Fler som har det som jag? Eller någon som haft men fick hjälp?