• MeAndBaby

Vad kan man göra? Grannhunden far illa.

Bor vägg i vägg med en rullstolsburen kvinna med en "lättare" cp-skada. Hon bor själv med sin hanhund. Hunden, ca 2 år, får väldigt sällan komma ut (1-2 ggr/dag). När den väl får det (hon anlitar div "dogwalkers") är den så nödig att den kissar en stor pöl i trapphuset. Dogwalkern i fråga (grannen har avverkat otaliga, tror inte hon betalar dem något) är ute ca 4 min med hunden.

Det har även hänt att hundkiss runnit ner på gatan från grannens balkong... 

När denna granne är iväg på nåt ärende sitter hunden själv i ettan och skäller konstant, i timmar. Jag hör hur han försöker ta sig ut ur lägenheten, gräver och krafsar.

Som om det inte vore nog har denna hund som är av en ganska stor och väldigt stark typ väldiga hundmötesproblem. Utfall och skällande. Jag, min hund och min 2-månaders son mötte hunden och en dogwalker idag i trapphuset. Jag trodde nästan kopplet skulle gå av och hunden skulle hoppa på oss, han skällde nåt fruktansvärt och försökte komma fram till oss. Jag fick göra en undanmanöver och hålla för öronen på min bebis.

Flera grannar har klagat hos föreningen samt försökt prata med denna oansvariga hundägare, men inget händer. Visst, hunden är det enda hon har förmodligen, men det är synd om hunden och man SKA inte skaffa djur man inte kan ta hand om.

Vad kan man göra??       

• Svar på tråden Vad kan man göra? Grannhunden far illa.
  • Stella Jaded

Tycker det är fruktansvärt att det inte finns något motsvarande "djurpoliserna" i Sverige. Jag antar att det är polisen som man får gå via om man vill anmäla något liknande?
    Du skulle kanske kunna höra dig för iallafall.
    Djuren är liksom beroende av oss människor att föra deras talan, jag tycker inte det låter bra det du beskriver.    

• Stella Jaded
    ludicrous skrev 2012-02-06 16:09:09 följande:
    Polisen eller djurskyddet
    Djurskyddsföreningen? Tar de alltså också emot anmälningar om eventuell vanvård av privatpersoner? *noll koll*
  • ModestyB

Men nej.

Vanvårdsärenden ska man anmäla till socialstyrelsen som då kommer på inspektion. Akuta vanvårdsärenden där fara för djurets liv föreligger, ska anmälas till polisen. I sådana fall kan även privatpersoner ingripa och sedan dokumentera djurets skador utan att ansvar om åverkan på egendom faller på ingriparen.

• MeAndBaby
    Stella Stella Jaded skrev 2012-02-06 16:09:02 följande:
    Tycker det är fruktansvärt att det inte finns något motsvarande "djurpoliserna" i Sverige. Jag antar att det är polisen som man får gå via om man vill anmäla något liknande?
    Du skulle kanske kunna höra dig för iallafall.
    Djuren är liksom beroende av oss människor att föra deras talan, jag tycker inte det låter bra det du beskriver.    

Nä det är hemskt. Den stackarn är SÅ understimulerad, det enda han har att göra är att vakta gatan från lägenheten när det går förbi nån hund nedanför. Kastar sig mot rutan och tokskäller. Detsamma om någon går förbi i korridoren. Och man fasar för ett ev möte i trapphuset med hund och barn. De få gånger denna rullstolsburna tjej själv tar ut honom har hon honom lös i trapphuset eftersom han antagligen inte får plats i hissen med rullstolen. Jag behöver kanske inte skriva att det finns 0 lydnad på hunden...
  • Esco

Nej det är inte polisen. Jag har precis gjort en anmälan om vanvård av djur och du vänder dig till länsstyrelsen!

• ModestyB
    Esco skrev 2012-02-06 16:29:16 följande:
    Nej det är inte polisen. Jag har precis gjort en anmälan om vanvård av djur och du vänder dig till länsstyrelsen!
    Åh förlåt, hjärnsläpp, självklart är det länsstyrelsen, inte socialstyrelsen, som jag skrev*slår mig för pannan*.
  • dezibel

Ring Länsstyrelsen och du kan vara anonym om du vill!  Ingen hund ska behöva leva ett sånt liv!
    Vill du göra en insats så erbjuder du dig att ta några promenader i veckan när du har tid!

• MeAndBaby
    dezibel skrev 2012-02-06 17:57:16 följande:
    Ring Länsstyrelsen och du kan vara anonym om du vill!  Ingen hund ska behöva leva ett sånt liv!
    Vill du göra en insats så erbjuder du dig att ta några promenader i veckan när du har tid!

Ja jag ska kontakta länstryrelsen, det är verkligen ohållbart nu.

Har tidigare erbjudit mig att gå ut med hunden då jag jobbade som dogwalker själv. Grannens ledsagare/kontaktperson ringde mig och frågade, hon skulle prata med min granne om det och återkomma till mig. Men det blev inget mer samtal. Kanske för att jag tar betalt för hundrastningar, jag vet inte. Men kan man inte gå ut med sin hund själv tycker jag man ska betala de som nu måste göra det istället. Och nu vill jag verkligen inte göra ha med den att göra när jag har ett litet barn samt att min egen hund är livrädd för grannhunden. Med all rätt som den stackarn beter sig, jag tror den skulle kunna få en knäpp i huvudet när som helst...
  • Joico

Som redan skrivits så är det Länsstyrelsen man kontaktar. Du får vara anonym. Tänk på att om du mailar så är din e-postadress och IP-nummer officiellt.

• slutatsnusa

så tråkigt att höra.
    det skrivs och talas mycket om sk vårdhundar och om hur gott de gör för tex äldre på olika former av vårdboenden. men då är det ju oftast någon anställd som äger hunden och det blir som ett jobb för hunden att bli klappad.
    man kan ju tänka att din granne kanske är väldigt ensam och hunden är hennes enda sällskap (?), men det borde finnas ett bättre kontaktnät runt dem så att hunden får komma ut ordentligt. en hund kan även tränas till att verkligen hjälpa till med allt möjligt tex att plocka upp saker som ägaren tappat till, hämta saker mm.
    jag tycker absolut att du ska vända dig till länsstyrelsen för att göra en anmälan!
    och så kan man hoppas på att din granne kan få hjälp med sitt hundägaransvar

• Dovakin

Eftersom våran underbara Moderata regering ansåg att djurskyddsmyndigheten var trams så måste du kontakta lännsstyrelsen. De kommer då att arkivera din klagan och inte kunna göra något åt det då det finns ca 1 djurskydsinspektör per kommun som inte har tid eller recurser.

Välkommen till den grymma verkligheten

• Dexter dot com
    Dovakin skrev 2012-02-07 01:23:13 följande:
    Eftersom våran underbara Moderata regering ansåg att djurskyddsmyndigheten var trams så måste du kontakta lännsstyrelsen. De kommer då att arkivera din klagan och inte kunna göra något åt det då det finns ca 1 djurskydsinspektör per kommun som inte har tid eller recurser.

Välkommen till den grymma verkligheten
    Du måste verkligen bo i en kass kommun!!
    Här är dom suveräna,är det akut åker dom omgående och jag brukar ringa tillbaka för att återkoppla och höra hur det gått om jag valt att vara anonym annars ringer dom upp.
    Det har aldrig varit några problem även om det tagit en dag eller två när dom har fullt upp.Här jobbar dom länsvis så dom är ett gäng.
  • dezibel

TS hur går det? Har du ringt?

• MeAndBaby
    dezibel skrev 2012-02-09 14:53:38 följande:
    TS hur går det? Har du ringt?

Jo jag mailade anonymt till länstryrelsen. Hoppas så att de tar sig hit innan grannen flyttar, och inte bara skickar ett brev.
  • dezibel
    MeAndBaby skrev 2012-02-09 15:09:40 följande:

Jo jag mailade anonymt till länstryrelsen. Hoppas så att de tar sig hit innan grannen flyttar, och inte bara skickar ett brev.

Heder åt dig att du ingriper!!  Du kan alltid ringa anonymt om ett par dagar och fråga hur det gått, det brukar sätta fart på dom Flört
  • MeAndBaby
    dezibel skrev 2012-02-09 16:52:40 följande:

Heder åt dig att du ingriper!!  Du kan alltid ringa anonymt om ett par dagar och fråga hur det gått, det brukar sätta fart på dom Flört
  • Myysan

Hunden verkar väldigt osäker på andra hundar oxå..Hundar som skäller och blir helt hysteriska kan vara rädda för andra hundar..Du kanske ska hälsa på hunden när din hund inte är med så att han förstår att du inte är farlig..hade det varit jag som var granne till denna kvinnan så hade jag lätt kunnat gå ut med hunden att få betalt.. Har oxå sj en hund..hon gillar tyvärr inte andra hundar..bara 2 i hela vårat område och här bor jätte många hundar.. I bara våran trapp bor det 8 hundar.. Tycker oxå att du ska höra av dig länsstyrelsen hoppas bara på att dom hör av sig.. Och gör slag i saken för det är inte ofta dom gör d...

• MeAndBaby
    Myysan skrev 2012-02-10 10:59:13 följande:
    Hunden verkar väldigt osäker på andra hundar oxå..Hundar som skäller och blir helt hysteriska kan vara rädda för andra hundar..Du kanske ska hälsa på hunden när din hund inte är med så att han förstår att du inte är farlig..hade det varit jag som var granne till denna kvinnan så hade jag lätt kunnat gå ut med hunden att få betalt.. Har oxå sj en hund..hon gillar tyvärr inte andra hundar..bara 2 i hela vårat område och här bor jätte många hundar.. I bara våran trapp bor det 8 hundar.. Tycker oxå att du ska höra av dig länsstyrelsen hoppas bara på att dom hör av sig.. Och gör slag i saken för det är inte ofta dom gör d...

Osäker, nja, 0 ledarskap av ägaren snarare, som låtit den göra precis som den vill (springa fram till andra hundar osv, detta har skapat en väldig frustration och stress). Varför  jag ska hälsa på hunden förstår jag inte, hur hjälper det den menar du? Den kommer garanterat fortsätta göra utfall mot de andra hundarna i trapphuset ändå. Det är alltså inte fråga om agg mot människor.

Hur som helst, de ska flytta och jag hoppas verkligen hunden får det bättre alt får ett nytt hem. Men det ska nog väääldigt mkt till om L.s. ska ta en hund från dess hem.  
Svar på tråden Vad kan man göra? Grannhunden far illa.