• Anonym (mammi)

Förkyld bebis- när söka hjälp?

Hej! Min åtta månaders gamla dotter blev förkyld i helgen. Hon har feber. Vet dock inte hur mycket eftersom vår örontermometer är nog sönder eftersom den visar 35° när jag tar tempen på henne men hon känns varm. Hon har hemsk snuva och hosta. När hon hostar har hon svårt att andas och blir röd i hela ansiktet och ögonen. Ligger hon ner när och hostar får hon kräkningar. Är det vanligt att bebisar har sådan hemsk hosta vid förkyldning? Bör vi kontakta läkare?

• Svar på tråden Förkyld bebis- när söka hjälp?
  • Anonym

JA, du bör kontakta läkare om hon har problem med andningen.... säger sig självt!!

• Frontline

låter som samma våran grabb hade för ett par år sen.
    Vi ringde 1177 och fråga dom men hon hörde sonen i telefon och boka in en akuttid direkt till barnakuten.
    Han fick då komma in och andas in typ ventolin sen fick vi brikanyl med oss hem så hans tunga andning vart bättre...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Anonym

Alltså, om hon verkligen har problem att andras så skulle jag söka hjälp. Du kan också söka hjälp om du är orolig.

MIn 9-månaders är också förkyld just nu och är snorig. Snoret åker ner i halsen och hon hostar. Hon blir också röd i ansiktet och kippar efter luft lite men sen går det över. Jag tror det är vanligt att barn hostar för de kan inte snyta ut snoret utan det åker nedåt i luftvägarna och då hostar de upp det och/eller kräks.

Vi kör på nässpray (nezeril från 7 mån), Vicks i sängen och rest huvudända på sängen.

• Anonym (mammi)
    Anonym skrev 2012-02-06 17:08:16 följande:
    JA, du bör kontakta läkare om hon har problem med andningen.... säger sig självt!!
    Det är mitt första barn därför är jag så osäker. Vet inte vad som är vanligt vid förkylning hos bebisar.

Tack för svaren. Jag har precis ringt vårdcentralen och fått en tid idag.
Svar på tråden Förkyld bebis- när söka hjälp?