• Äldre 6 Feb 18:50
    3304 visningar
    11 svar
    11
    3304

    Elavtal

    Just nu har jag allt hos Eon, men mitt avtal går ut nästa månad.
    De vill så klart jag ska förlänga och jag har fått 5 olika förslag, men jag kan inget om detta, och kanske man skulle testa på sig ett annat företag nu?

    Någon som kan något om el? och självklart vill man ha de billigaste,
    jag fattar inget alls, snälla hjälp

  • Svar på tråden Elavtal
  • Äldre 6 Feb 19:30
    #1

    Kolla på kundkraft.se

  • Äldre 6 Feb 21:42
    #2

    ingen annan som har tips, har kollat lite på sådana sidor, men men..

  • Äldre 6 Feb 21:48
    #3

    jag var inne och kollade på sidan men där får man väl inga förslag utan binder sig med en gång så de väljer avtal åt en?

  • Äldre 7 Feb 09:03
    #4

    ingen?

    vad har ni för elavtal? och hur bor ni?

  • Äldre 7 Feb 15:36
    #5

    ger detta ett försök till,

    vad har ni för elavtal och hur bor ni?

  • Äldre 7 Feb 15:53
    #6

    Nu har jag inte jättekoll själv, min sambo sköter det där. Men vet att han brukar använda sig av www.elskling.se/ för att jämföra bolag osv.

  • Fia Lundbo­m
    Äldre 7 Feb 16:03
    #7

    Jag skrev om vårt elavtal häromveckan - och det blev ett treårsavtal med Vattenfall.
    De hade kampanj och detta blev billigast för oss.(92 öre inkl allt)

    Vi hade fått förslag på nytt avtal i brevlådan - men detta motsvarade INTE kampanjen på nätet - så det gäller att kolla upp ordentligt så man inte går miste om någon rabatt.

    Vi bor i villa och gör av med runt 20.000 kWh per år.

    Elpriset är hyfsat lågt nu, så jag kände att det är bra att binda det under en längre tid.
    Kolla på www.elskling.se - där kan du se ditt bästa alternativ, och vad det kostar beroende på hur du binder (1-3 år).

    Lycka till!

  • Äldre 9 Feb 22:20
    #8

    Elpriskollen.se eller elskling.se är bra sajter att börja kolla på.
    Sen får du ju värdera själv vad som är viktigast för dig, "grön el", vindkraft, billigt, fast pris, rörligt pris etc.
    Vi satt fast i ett jättedåligt och dyrt avtal första halvåret i vårt hus, därav blev förra vintern otroligt kostsam. Bara för december 2010 hade vi en räkning på över 6000kr...
    Därav valde vi att låsa elpriset över den här vintern, vi låste på nio månader och har nu ett fast pris som går ut i sommar, sen går det över i ett rörligt pris hos samma leverantör. 
    På sommaren brukar det vara ganska billigt att binda så jag tänker börja kolla i juli/augusti nånting.

    Vi har en beräknad förbrukning på ca 13000 kWh/ år, bor i 2 vån. parhus med luftvärmepump.

  • Tue 6 Aug 2019 18:03
    #9

    Hej,

    Brukar inte byta elavtal särskilt ofta, men ser nu att elpriset är på väg upp igen om man kollar på spotpriset. Hur gör ni andra här? brukar ni byta elpris under sommaren när elpriserna är lägre, kollar jag nu på https://tecknael.se/ (brukade tidigare använda elskling) så ser jag att mitt elpris för mig i Karlstad ligger på 52 öre för fastpris. Väljer endast sol, vind och vattenenergi ur miljösynpunkt.


     


    Binda eller köra löpande elavtal. Hur tänker ni här?

  • Thu 19 Aug 2021 11:30
    #10
    KatinaEklund skrev 2019-08-06 18:03:36 följande:

    Hej,

    Brukar inte byta elavtal särskilt ofta, men ser nu att elpriset är på väg upp igen om man kollar på spotpriset. Hur gör ni andra här? brukar ni byta elpris under sommaren när elpriserna är lägre, kollar jag nu på https://tecknael.se/ (brukade tidigare använda elskling) så ser jag att mitt elpris för mig i Karlstad ligger på 52 öre för fastpris. Väljer endast sol, vind och vattenenergi ur miljösynpunkt.


     


    Binda eller köra löpande elavtal. Hur tänker ni här?


    Flera år i rad har jag bundit mig på sex månader fast elavtal över vintern så jag undkommer de höga elpriserna som historiskt sett i princip alltid infinner sig då.
  • Fri 20 Aug 2021 15:18
    #11

    Som exempel på detta kan ni ju gå in på elbyte.se/ där de har en deal inom elområde 3 för 58.75 öre/kWh för Lumo Energi. Elpriset brukar ju vara betydligt högre över vintern så lönar sig säkert. 

Svar på tråden Elavtal