• Anonym (Funderaren)

Tjänstledighet, studier, bebis och SGI

Okej gör ett försök här!! Jag har här en plan som jag gärna vill finna fri från fallgropar:) Det jag är rädd för är helt enkelt att sänka/ nolla mitt SGI. 1. Jag tar tjänstledigt from första dagen på utbildningen (3 årig hs utb) och tar fullt studielån från Csn, då är väl SGIt skyddat? 2. Jag har skyddat SGI under juluppehållet, eller hur? 3. Om jag får ut en royalty summa, en engångssumma på låt säga 10.000 för musik , har jag väl inte sabbat SGIt? Det måste väl vara så att man har tjänat en konstant summa i månaden under minst 6 mån för att råka få ett sk studie-SGI? 4. Om jag blir gravid och ska föda mitt i terminen så gäller det bara att komma ihåg att ta ut föräldrardagar om jag är ledig dagar/ veckor mellan studieuppehåll och födsel för att inte bli nollad va? Vet att allt är tillkrånglat, men det är så svårt att veta hur allt påverkar allt. TACKSAM för svar på mina konstiga frågor!!!!!!! :D

• Svar på tråden Tjänstledighet, studier, bebis och SGI
  • Försäkringskassan

Hej! Här kommer de generella svaren på dina frågor och funderingar. 1) Har du studiemedel för varje studieveckan skyddar du din sgi så länge du uppbär studiemedel. 2) Den skyddas även under jullovet och under sommaren så länge du har fortsatta studiemedel för varje termin och vecka. 3) Den summan påverkar inte din sgi. Har du arbete på sidan om studierna kan det beräknas som en studietidssgi. Din sgi från arbetet som du är tjänstledig ifrån blir då vilande. 4) Föder du barn mitt i terminen aktiveras din vilande sgi tills barnet blir 1 år. Sen gör vi en ny prövning beroende på vad du gör då. Se nedan länkar om sgi vid studier samt faktablad om föräldrapenning med bl.a om 1 årsdagen. www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/29678a42-fdae-4c02-9c9a-11cfb00333bb/4080-B-Sjukpenninggrundande+inkomst-+studerar20111222.pdf www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/3b1a7086-9fcd-4e06-846f-09f8257fc2c7/ff_4070_foraldrapenning111130.pdf Hälsningar Asta, handläggare

Svar på tråden Tjänstledighet, studier, bebis och SGI