• Tessa17

TV tittande beroende

Min man är helt beroende av Tv tittande. TV skall vara på från morgon till kväll, och så fort han kommer hem efter jobbet Tv skall på.Finnns det någon annan med liknande problem?

• Svar på tråden TV tittande beroende
  • Minne00

Vi har alltid tv:n på ... ser det dock inte osm ett problem, vi umgås gärna runt tv-.n...

• Grande Rock

Jag hade liknande problem. Lät bli att aktivera mig och satt bara och hängde framför dumburken, trots att det inte var något direkt intressant att titta på. I våras fick jag nog och bar upp TVn på vinden. Funkade finfint att vara utan TV. Strax före jul bar jag ner den igen och trodde jag vant mig av med ofoget, men nu börjar jag känna igen samma mönster så snart åker den ut på riktigt...

• Minne00

Om ett par veckor börjar Big Brother igen, både min man och jag har 24/7 abonemang... blir hlet beroende :)
    Stör inte oss det minsta :)
    Vad är det för fel att "bonda" runt tv-,n?  

• MizzTez

Min karl är så.. sedan jag träffade honom har jag aldrig kollat så mycket på film/tv i hela mitt liv! När jag är ensam hemma är tvn aldrig på! Ser inget vettigt med tv.. Däremot så brukar ajg häcka vid datorn, pluggar, fb, söker info och pratar med folk.
    Hade lätt kunnat sälja våran 50 tummare och levt utan tv, men våra datorer kan jag inte leva utan!

• Houdini

En liten reflektion bara:

Varför är det "fulare, dummare" (välj ord själv) att ha teven på som sällskap hela dagarna än en radio eller dator??

Vi har teven på hela dagarna och ser inget problem med det    

• Anova

Ser jag på mina föräldras generation (40- och 50-talister) och tidigare generationer så har tvn en mycket större plats i deras vardag än vad det har i min (även om jag börjar bli ganska gammal, 70-talist). 
    Mina föräldrar kommer ofta hem från jobbet, sätter på tvn, slötittar, äter middag, sätter sig igen och tittar tills det är dags att sova. Så upplever jag att många "äldre" är. Många yngre sitter ju istället framför datorn och ser serier och filmer. Det är ett annat slags tittande. Kanske beror det på att för de "äldre" har datorn inte samma betydelse.  

Jag kollar själv på tv, men bara på de program jag vill se, sen stänger jag tvn och gör något annat. Jag kan nog leva utan tv och faktiskt utan dator en kortare tid. Men då jag jobbar en del via datorn så är den nödvändig. Kvällarna kan jag fylla med handarbete, pyssel, böcker osv.

• Kimona

Inte så att jag kollar på den jämt men det blir för tyst och tomt utan den liksom

• Ms H
    Anova skrev 2012-02-11 01:05:25 följande:
    Ser jag på mina föräldras generation (40- och 50-talister) och tidigare generationer så har tvn en mycket större plats i deras vardag än vad det har i min (även om jag börjar bli ganska gammal, 70-talist). 
    Mina föräldrar kommer ofta hem från jobbet, sätter på tvn, slötittar, äter middag, sätter sig igen och tittar tills det är dags att sova. Så upplever jag att många "äldre" är. Många yngre sitter ju istället framför datorn och ser serier och filmer. Det är ett annat slags tittande. Kanske beror det på att för de "äldre" har datorn inte samma betydelse.  

Jag kollar själv på tv, men bara på de program jag vill se, sen stänger jag tvn och gör något annat. Jag kan nog leva utan tv och faktiskt utan dator en kortare tid. Men då jag jobbar en del via datorn så är den nödvändig. Kvällarna kan jag fylla med handarbete, pyssel, böcker osv.

Den bilden om äldre har jag inte alls. De "gamla" (50 och uppåt typ, men nej, jag tycker inte man är gammal när man är 50) sätter på tv:n när det visas något de vill se, samt några få timmar på kvällarna.
  • Grande Rock
    Houdini skrev 2012-02-11 00:57:08 följande:

En liten reflektion bara:

Varför är det "fulare, dummare" (välj ord själv) att ha teven på som sällskap hela dagarna än en radio eller dator??

Vi har teven på hela dagarna och ser inget problem med det    

vem har påstått att det är fulare?

Mitt probelm med TVn är att den hindrar mig från att ta tag i saker som behöver göras, jag blir sittande i fåtöljen istället.
Svar på tråden TV tittande beroende