• Anonym

Hur länge är pappan hemma med nyfödda barnet?

tidigare har det väl varit de första 10 dagarna efter förlossningen som pappan får vara hemma, men så har jag för mig att jag läste för ett tag sen att detta skulle ändras till flera dagar. när ändras det och hur länge får pappan vara hemma? är det med fullt betalt?

• Svar på tråden Hur länge är pappan hemma med nyfödda barnet?
  • Sapato

Är 10 dagar han får förutom era vanliga dagar.

Du tänker nog på den nya regeln om att man får ta ut 30 dubbeldagar under barnets första år.

• Mabaja

Vad jag förstått så är det de 10 dagarna och sen kan man ta dubbelt från sina föräldradagar i 20 dagar under barnets första år. Totalt kan man vara hemma i 30 dagar tillsammans med föräldrapenning för båda.

• MHM

10 dagar.

Men man kan vara hemma båda längre:

Hemma samtidigt - dubbeldagar

Under barnets första år kan båda föräldrarna ta ut föräldrapenning för samma dagar. De dagarna kallas dubbeldagar.

Föräldrarna kan som mest ta ut 30 dubbeldagar. Kom ihåg att dubbeldagarna inte ger några extra föräldrapenningdagar. Det innebär att om ni båda är hemma så kommer ni ta ut 2 dagar, en för varje förälder. Efter att barnet har fyllt ett år kan bara en förälder i taget ta ut föräldrapenning.

För att ta ut dubbeldagar ska både du och den andra föräldern ansöka om dubbeldagar för samma datum och i samma omfattning.

De dagarna som ni tar ut dubbeldagar ger inte rätt till jämställdhetsbonus. Det innebär att det för föräldrar som har tvillingar kan det vara mer fördelaktigt att ta ut föräldrapenning för varsitt barn istället för att ta ut dubbeldagar.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-02-06 22:25:18 följande:
    tidigare har det väl varit de första 10 dagarna efter förlossningen som pappan får vara hemma, men så har jag för mig att jag läste för ett tag sen att detta skulle ändras till flera dagar. när ändras det och hur länge får pappan vara hemma? är det med fullt betalt?
    "Pappadagarna" är fortfarande 10 st. Men man kan som föräldrar numera ta ut vanliga föräldradagar samtidigt för samma barn (vilket man inte kunde förut).
    Saxat från denna broschyr:

Kan båda föräldrarna vara hemma
    samtidigt och få föräldrapenning?
    Under barnets första år kan båda föräldrarna ta
    ut föräldrapenning för samma dagar.
    De dagarna kallas dubbeldagar. Föräldrarna
    kan som mest ta ut 30 dubbeldagar. Kom ihåg
    att dubbeldagarna inte ger några extra föräldrapenningdagar.
    Det innebär att om ni båda är
    hemma så kommer ni ta ut 2 dagar, en för varje
    förälder. Efter att barnet har fyllt ett år kan
    bara en förälder i taget ta ut föräldrapenning.
    För att ta ut dubbeldagar ska både du och den
    andra föräldern ansöka om dubbeldagar för
    samma datum och i samma omfattning.
  • Anonym

okej, då hade jag missuppfattat det lite.

är det någon som tagit ut dubbeldagar då? tycker ni det låter bra/dåligt? 

• Leoella
    Anonym skrev 2012-02-06 22:41:57 följande:

Har inte tagit ut dem. Det är väl bra att möjligheten finns; inte minst när man ska "lämna över" till varandra. Dock går ju dagarna åt fortare då också.
    Vi valde istället att med sista barnet så började jag jobba deltid när barnet var 4 månader (bara några timmar i veckan). När barnet var 6-8 månader jobbade vi varannan dag; halvtid båda två alltså. Och nu är pappan hemma på heltid och jag jobbar helt. På så vis fick vi ändå en "mjuk" övergång mellan oss två.
  • Anonym (hm)
    Anonym skrev 2012-02-06 22:41:57 följande:

tycker det är skitbra!!!

nu väntar vi inga fler barn, ännu.
    men planerar en 3a till hösten (alltså att börja försöka i höst!)

och då har min man sparat 2mån fp dgr för vår minsting, så han kommer att kunna vara hemma i 3½mån! superskönt!!! 
Svar på tråden Hur länge är pappan hemma med nyfödda barnet?