Åhh jag fattar ingenting, boxer, fibernät, stadsnät, välja, vad HJÄLP!!!
Hjälp mig, jag behöver tv, bredband och helst något bra sådant.
Jag har haft det så himla bekvämt, bott i ett hus där jag inte behövt välja något angående tv och kanaler och bredband har jag bara haft via telejacket och kunnat koppla in alla datorer, mobiler jag velat.
Men nu skall vi flytta och jag är nog den enda som inte är insatt i vad det där med tv via bredband(?) boxer osv innebär och jag tycker inte jag blir klokare av deras hemsidor.
I alla fall vet jag inte vilka som är bra, som har bra support, få driftstörningar etc.
Så här kommer några frågor från någon som är helt bortkommen inom detta.
1 Räcker det att jag beställer bredband från något ställe, ex tele2 och kan jag sen via dem se på olika tevekanaler på tv.n via datorn, modemet eller routern (vad skjutton nu det är?) eller måste jag separat beställa ett "tv paket" med en boxer(?) oberoende av bredbandet?
2 Finns det någon fördel att ha kvar bredband via telejacket när vi flyttar till ett hus som har "nått jag vet inte vad där man bara skall koppla upp sig och sen välja tjänst"?
3 Vad är det för skillnad på via jacket, fibernät och stadsnät och allt vad det nu heter???
4 Det står att jag kan beställa fler kanaler via connecttv, kan jag inte ha kanaler från ex bredbandsbolaget, telia då? Har jag inga valmöjligheter gällande vart jag vill beställa kanaler?
5 Är ip telefoni kopplat till modemet och lika opålitligt som ett modem, dvs driftproblem etc som vanlig telejack inte brukar ha?
Är det nått mer jag skall tänka på, nån bra soda jag kan läsa på, inte de olika leverantörernas hemsidor utan nån annan där mina frågor kan besvaras?