• RockaTot

Åhh jag fattar ingenting, boxer, fibernät, stadsnät, välja, vad HJÄLP!!!

Hjälp mig, jag behöver tv, bredband och helst något bra sådant.

Jag har haft det så himla bekvämt, bott i ett hus där jag inte behövt välja något angående tv och kanaler och bredband har jag bara haft via telejacket och kunnat koppla in alla datorer, mobiler jag velat.

Men nu skall vi flytta och jag är nog den enda som inte är insatt i vad det där med tv via bredband(?) boxer osv innebär och jag tycker inte jag blir klokare av deras hemsidor.
     I alla fall vet jag inte vilka som är bra, som har bra support, få driftstörningar etc.

Så här kommer några frågor från någon som är helt bortkommen inom detta.

1 Räcker det att jag beställer bredband från något ställe, ex tele2 och kan jag sen via dem se på olika tevekanaler på tv.n via datorn, modemet eller routern (vad skjutton nu det är?) eller måste jag separat beställa ett "tv paket" med en boxer(?) oberoende av bredbandet?

2 Finns det någon fördel att ha kvar bredband via telejacket när vi flyttar till ett hus som har "nått jag vet inte vad där man bara skall koppla upp sig och sen välja tjänst"?

3 Vad är det för skillnad på via jacket, fibernät och stadsnät och allt vad det nu heter???

4 Det står att jag kan beställa fler kanaler via connecttv, kan jag inte ha kanaler från ex bredbandsbolaget, telia då? Har jag inga valmöjligheter gällande vart jag vill beställa kanaler?

5 Är ip telefoni kopplat till modemet och lika opålitligt som ett modem, dvs driftproblem etc som vanlig telejack inte brukar ha?

Är det nått mer jag skall tänka på, nån bra soda jag kan läsa på, inte de olika leverantörernas hemsidor utan nån annan där mina frågor kan besvaras?

• Svar på tråden Åhh jag fattar ingenting, boxer, fibernät, stadsnät, välja, vad HJÄLP!!!
  • JAG är BÄST

Vi har telia som till 99% alltid funkar oavsett väder och vind. Sedan har vi dream box som går via nätet så vi har alla kanaler som finns.

• RockaTot

tack, men jag fattar ändå inte...
     "går vi nätet"?
    Men man köper alltså en box, man skaffar bredband via telia,  men är det stadsnät, telejack eller vad skjutton heter det? och då kan man se på tv fast man bara kan få via connecttv?

• sportpappa

Börja med att gå in på stadsnätets hemsida. T.ex. Malmö Stadsnät: http://www.malmo.opennet.se/
    Där kan du läsa om alla tjänster och vilka priser det är som gäller.
    Se om du hittar något som passar dig. Kolla vad du har för tjänster idag, fundera på om det uppfyller dina krav eller om du vill ha lite snabbare internet, fler TV-kanaler eller bara lägre pris eller allt på en och samma gång

Om du inte vill använda stadsnätet så är alternativet att göra som du gjorde tidigare och få internet genom telefonjacket.

Att använda indragen fiber för uppkoppling är nog helt reserverat för stadsnätet.

ConnectTV har avtal med ett antal tjänsteleverantörer och det är endast via dem du kan välja kanaler om du väljer att få TV genom stadsnätet.

• Furstinna

Här kanske jag kan få hjälp senare i eftermiddag när jag ska försöka koppla in Telias jävla skrot. :)

• RockaTot

Kan man alltså ha tv bara vi stadsnätet, eller finns det fler sätt?? Jag kommer inte undan de där conectTv då, måste beställa via dem och inredirekt hos ex den där "boxer"? Tack för länken! Hoppas fler skriver för jag vill förstå helt.

• sportpappa

Du kan ha TV via bredband eller som marksänd TV. Om ComHem eller annan kabel-TV-leverantör har dragit in TV i huset så kan man även ta det genom deras TV-uttag.
    Via bredband så tar du det antingen genom stadsnätet eller så ordnar du TV via annan leverantör som kan leverera antingen via telejacket eller över det bredband du har via stadsnätet.
    Marksänd TV är via Boxer: www.boxer.se/ Då har du en egen TV-antenn och en box vid TV:n eller mottagere inbyggd i TV:n.

Börja med att undersöka vad du behöver och vill ha.
    TV - Hur många kanaler och vilka kanaler?
    Bredband - Vilken hastighet behöver du?
    Telefoni - Behöver du en fast telefon eller kan du köra via mobiltelefon?

Utifrån dina svar så kan du börja kolla på vad som erbjuds och vad som blir mest förmånligt för dig.

• RockaTot

Tack sportpappa för att du försöker hjälpa mig

Men jag vet nog vad jag vill ha.

Det måste funka, inte krångla alls med uppkopplingar, störningar etc.
     Så det som är minst risk att krångla, vilket kan det vara? Antenn - va har man det nu igen var inte det förr i tiden??? box, jack, stadsnät, vilket funkar bäst?
    Och om det krånglar, vilka är enklast att fixa, sätta sig in och fatta eller har bra support?

Men man kan alltså ha bredband och tv via telejacket och kan välja helt fritt på marknaden och inte vara beroende av vad huset har dragit in för sladdar/och avtal???

Jag vill ha rätt vanligt basutbud, inga krångligheter, 1,2 3, 4,5, kunskapskanal, barnkanalen etc, resten är bonus om det följer med. Min man blir väl glad för nån sportkanal men då kanske han aldrig kommer från tv:n.
    Men de här jobbiga valen får mig nästan att vilja skippa tv, hade jag gjort om jag inte hade haft barn...

Telefonen måste vara så säker att den funkar, om det inte råkar vara värsta grymma stormen plus nån som grävt sönder en ledning samtidigt, då kan jag ha större tålamod.

• sportpappa

Allt kan strula så det finns aldrig några garantier vad du än väljer. Om du vill vara helt störningsfri så behöver du ordna extra internetuppkopplingar. Enklast är att, utöver det vanliga bredbandet, skaffa ett mobilt bredband som man kan köra genom när det vanliga går ner. Vanliga dödliga märker inte att näten går ner då och då eftersom de inte använder det dygnet runt, så det är inget att oroa sig så mycket för.

Jag hade personligen valt stadsnätet. Många leverantörer vilket pressar priser och prestanda och väldigt enkelt att jämföra olika leverantörer. Om någon leverantör skulle strula det minsta så byter man ut dem mot en annan.

Vad som strular minst beror på leverantören så du bör fråga de som är kunder till olika företag hur de tycker det fungerar. 

• RockaTot

Tack för din hjälp, då väljer jag stadsnätet, då får jag bredband därifrån men får jag även tv då från de leverantörer jag väljer?
    Hur funkar det, måste man ha dator eller box på då?
     Eller räcker det med en sladd från väggen till tv?

Åhhh vad lost jag är på detta...

• sportpappa
    RockaTot skrev 2012-02-08 01:54:15 följande:
    Tack för din hjälp, då väljer jag stadsnätet, då får jag bredband därifrån men får jag även tv då från de leverantörer jag väljer?
    Hur funkar det, måste man ha dator eller box på då?
     Eller räcker det med en sladd från väggen till tv?
    Det beror på leverantörerna. Kika in på hemsidan för stadsnätet och se vad som står där eller ring helt enkelt upp dem och fråga.
Svar på tråden Åhh jag fattar ingenting, boxer, fibernät, stadsnät, välja, vad HJÄLP!!!