• twinstar

Kräks av Sempers mjölkfria välling + var finns storpack?

Hej! Sonen har precis konstaterats allergisk mot mjölkprotein. Vi har bytt ut all välling och gröt mot Sempers mjölkfria välling och Enagos mjölkfria gröt. Problemet är bara att han kaskadkräks ungefär en-två timmar efter att han ätit vällingen medans gröten verkar gå bra.
    Det enda skillanden jag ser är att vällingen innehåller fullkorn. Kan det vara det han reagerar mot.

Han har inte tidigare kräkts på det här sättet utan han har istället bajsat sex-sju gånger om dagen i alla färger och konsistenser och det var därför vi sökte och fick konstaterat allergin.

Törs jag prova Enagos välling? Hur smakar den? Sempers tog han rakt av, han drack sempers vanliga välling innan och det var därför jag köpte den.

Och, någon som vet om det finns mjölkfri välling och gröt i storpack att handla nånstans? Det blir ju drygt att släpa hem små små paket hela tiden.

• Svar på tråden Kräks av Sempers mjölkfria välling + var finns storpack?
  • Länisen

Vilken månad är vällingen från? Den från 6mån innehåller ingen fullkorn, så kör på den annars. Den är inte sämre näringsmässigt än 12 månadersvällingen, så det är helt ok att fortsätta med den. Mailade själv semper förut och frågade om det då min son blev dålig i magen av fullkorn. Annars är det ju bara att testa enagos och se om han gillar den. Tyvärr finns inte de produkterna i storpack.

• lightfish

Tyvärr finns det inga storpack men du sparar ofta nästan 10 kr/paket på stormarknader (Ica Maxi/Coop och dyl) mot den lilla affären. Enagos välling smakar helt ok och jag tror din son kommer ta den, annars kan du alltid göra välling på grötpulvret och få lite roligare smak om han är kräsen; så fick vi göra.

• 78an

Vi har EnaGos välling till våran tös som är 18 månader. Jag köper både den från 6 månader och den från 12 månader och blandar när jag gör välling. Hon tycker mycket bättre om den än Sempers mjölkfria välling.

• Karolin86

Varför inte be om välling på recept? Billigt och bra välling!!

• lightfish

Välling på recept?!? Vad är det för välling? Eller syftar du på mjölkfri ersättning? Och den som de allra helst skriver ut smakar peck!!!

• Karolin86

Mina barn får välling på recept. De är desamma som ersättning men man tillagar den på annat sätt och då blir de välling.

Du tänker på nutramigen, ja den smakar skit, min lille påg har den och tog den utan att tveka. Men då va han bara strax över 6månader

Men min store pojke har pepti junior och den smakar mkt bättre. Den fick han när han var över året och tog den utan problem.
    Vi blandar med havremust för att få den till välling. 120kr för 6burkar betalar vi och de går ca en burk i veckan och då dricker han 330ml välling x2

• twinstar

Han är tretton månader och spydde inte av sempers vanliga välling och käkade fullkornsvälling innan. Det är därför jag tycker det är så konstigt.

Vi skippar välling ikväll och kör bara på gröt så får vi se vad som händer.
    Konstigt att han bara kräks på natten.

Tack för alla svar!

• Trasan0606

Innehåller inte Sempers mjölkfria en sojasläkting? Det kanske är det han reagerar på, Enago är helt mjölk och sojafri. Inte helt ovanligt att de som är mjölkallergiker även är allergiska mot sojaproteinet då de påminner om varandra.

• Länisen

Kan inte citera från mobilen, men är det inte sinlac du tänker på? Den ska innehålla en släkting till sojabönan, men det ska tydligen vara ok ändå eftersom det inte är rent sojaprotein i.

• twinstar

Läser nu och Sempers innehåller mycket riktigt sojaprotein och sojalecitin. Men han reagerade inte på soja på blodproven, bara mjölkprotein.

Men det kanske är boven i dramat.

Han har fått lägga sig med bara gröt i magen nu och än så länge har han inte kräkts! Sover däremot rätt oroligt. 

• Trasan0606

Länisen - så kan det nog vara. Är man riktigt känslig så kan man reagera på det med.

• Trasan0606

Twinstar - blodproven ger inte alltid utslag på allergier så han kan vara allergisk/känslig ändå. Testa Enago om du har möjlighet och se om det blir bättre. Sojaprotein och mjölkprotein är väldigt lika.

Hoppas natten blir ok!

• t0va
    twinstar skrev 2012-02-07 22:01:24 följande:
    Läser nu och Sempers innehåller mycket riktigt sojaprotein och sojalecitin. Men han reagerade inte på soja på blodproven, bara mjölkprotein.

Men det kanske är boven i dramat.

Han har fått lägga sig med bara gröt i magen nu och än så länge har han inte kräkts! Sover däremot rätt oroligt. 
    semper har gjort om receptet på mjölkfri välling nu i dagarna så det kan mycket väl vara sojaproteinet som ställer till det. Många barn som är allergiska mot mjölk är även det mot soja.

Förut hade semper en risvälling som var utan soja och vete och havre men nu är det nytt recept så risvällingen är utbytt mot en på havre och innehåller sojaprotein.

Sinlac innehåller en sojasläkting så reagerar man på soja kan man reagera på det med så den ska man vara lite försiktig med, min son reagera lite på den men vi är inte helt säkra men har kört med sempers risvälling fram tills nu.
  • twinstar

Natten lugn. Inga kräkningar.
    Blir till att införskaffa Enagos välling då!

Varför stoppa soja i mjölkfri välling om så många verkar få problem av det?

Tack!!!

• t0va
    twinstar skrev 2012-02-08 11:18:33 följande:
    Natten lugn. Inga kräkningar.
    Blir till att införskaffa Enagos välling då!

Varför stoppa soja i mjölkfri välling om så många verkar få problem av det?

Tack!!!
    Det är en väldigt bra fråga, vi är många som mailat och frågat semper så vi väntar på svar, det är jättekorkat att göra så. Hoppas det blir bra för er.
Svar på tråden Kräks av Sempers mjölkfria välling + var finns storpack?