• Zarina

Hur sysselsätter du din ca 10 månaders baby? Enkla tips för vardagen?

Vad kan man hitta på för en 10 månaders att göra, eller är det helt enkelt inte så mycket en så liten kan göra ännu?

Undrar också hur era matrutiner ser ut, äter ni alltid samtidigt? Eller matar du bebisen först och äter sedan något själv? Vad gör isåfall bebisen medan du äter?

• Svar på tråden Hur sysselsätter du din ca 10 månaders baby? Enkla tips för vardagen?
  • MammaSandra1989

Jag/vi äter tillsammans med sonen. Han brukar antingen sitta brevid och/eller vara på golvet när jag lagar mat.
    Vad gör vi om dagarna? Leker, läser böcker, promenader och öppna förskolan.

• Lavish

Min kille är 9,5 mån.

I  vardagen försöker jag komma ut de flesta dagar, gärna någonstans där han kan leka lite. Vi går till öppna förskolan, eller ett av de närliggande biblioteken där det finns någon hörna för honom att leka. Eller så hälsar vi på mormor som bor nära, eller går ut och tar fika med någon kompis. Vissa dagar blir det såklart bara en promenad till affären, och vissa dagar stannar vi bara hemma. Men jag märker att han har mycket större behov av att få upptäcka nya miljöer och träffa andra människor nu än för bara ett par månader sen. Det är ju säkert mycket lättare på sommaren när man kan gå till lekplatser.

Hemma tycker jag det är svårt att riktigt aktivera honom, kanske är det jag som är dålig på det men det är svårt att hitta på lekar som han förstår och som jag också tycker är roliga. Han får förstås röja runt på golvet med massa leksaker men det brukar inte vara intressant så länge. Han gillar att bli jagad, han gillar när vi rullar boll på golvet och han gillar när jag dunkar lite med hans leksaker och sen lämnar dem nonchalant någonstans och han får försöka lista ut vad jag gjorde med dem.

Frukost och middag brukar vi äta tillsammans, andra mål försöker jag klämma in när han sover, men skiter det sig försöker jag äta framför datorn och bästa fall leker han själv på golvet under tiden, men annars klättrar han runt mig och gnäller "mamamama" och vill ha min mat.

• SuzR

Min dotter är nio mån. Vi träffar andra föräldrar, fikar, babyrytmik, går på stan, tittar på tv, leker med hennes leksaker, sjunger ramsor...hon är i köket med mig och 'leker' själv medans jag fixar. Jag brukar oftast äta efter henne, det blir enklast så. Jag sitter oftast framför tv och äter så får m sitta bredvid på golvet och pyssla med sitt. Det brukar gå bra men man får ju äta lite snabbt...

• Nelah

Min son är snart 9månader. Behöver själv lite idéer när fantasin inte finns där.

Vi brukar gå på Babycafé, träffa mammagruppen, gå ut och gunga, busa inne, åka och handla (jo, han gillar det - vi kommer hemifrån samt han får prata med folk) samt så går vi på babysim på fredagarna. Tidigare kunde vi gå lång promenader men han tycker inte att det är roligt att sitta för länge i vagnen :p Lär bli enklare att hitta på saker när det blir varmare.

I morgon ska vi åka till Busfabriken för första gången. Gillar han det lär vi göra det fler gånger, där kan han klättra runt hur mkt han vill utan att riva allt ;)

Min son äter (oftast) samma mat som jag och äter bäst om vi äter samtidigt. Men det varierar ibland äter jag före (om han sover) eller så äter jag efter honom. Oftast när jag äter efter så vill han ju smaka min mat också ;)

Jag vill och jag kan...
  • MamaPapa

Min tio månaders kryper inte ännu så han vill mest bli omkringburen vilket börjar bli tungt! Han sitter gärna i selen o tittar framåt när jag städar eller lagar mat.
    Har ett par lådor med leksaker o annat kul (plastburkar, skedar, köksredskap) som han sitter på golvet o river i.
    Han gillar sjunga o leka tittut också. Kvällsbad är en bra aktivitet när han är trött innan läggdags men det har hänt han fått bada på dan också som lek.
    Vi ger honom mat först och sedan sitter han med när vi andra äter och då får han frukt, grönt eller smörgåsrån att pilla med/äta.

• Veritaslux

Min dotter är bara dryg 7 månader men kan redan krypa och ställa sig upp mot möbler. Hon river och grejar med allt, så jag försöker vara hemma så lite som möjligt, i alla fall själv. Jag tycker det är svårt att "leka" med henne, det är inte mycket som är intressant mer än fem minuter (eller så tycker jag i ärlighetens namn det är lite segt). Jag läser lite (började när hon var 5-6-månader och då bara åt hon på böckerna men nu lyssnar och tittar hon på bilderna en stund, böcker om djur med olika läten som jag gör med stor inlevelse är roligast), staplar mjuka klossar på varandra som hon får riva, rullar en boll och leker tittut (brukar ta en sjal som jag drar över hennes/mitt huvud), sjunger (sånger med rörelser till är roligast).

Sedan brukar hon vara hyfsat nöjd om jag bara är på golvet, även om jag inte ger henne min odelade uppmärksamhet. Så jag sitter på golvet och kollar på teve, dricker kaffe, surfar på mobilen etc. Det passar också bra eftersom jag måste rycka ut titt som tätt och avbryta hennes små "hyss". I köket om jag grejar får hon riva runt i en kökslåda med plastredskap.

Jag har ofta kompisar med barn på besök eller att vi är hemma hos andra och lunchar/fikar. Eller så går vi till öppna förskolan. Dottern gillar verkligen att vara med andra barn även om de självklart inte "leker tillsammans". Hon gillar också att åka vagn så vi promenerar mycket. Gunga har vi precis börjat med och det älskar hon! 

Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011
  • ludan8

Sonen är nio månader och har ganska nyligen lärt sej krypa så just nu sysselsätter han sej med att upptäcka hemmet :).. annars promenerar vi mkt, läser böcker, sjunger, leker med hans leksaker. När jag städar och fixar får han leka själv på golvet eller roa sej i gåstolen lite. Vi äter oftast samtidigt men ibland kan jag tycka det är rätt skönt att äta lunch i lugn o ro när lillen sover.
    Sen går vi på babycafé, träffar andra som är föräldralediga, fikar hos mormor eller farmor.. ja allt möjligt :)
    Blir oftast mindre gnäll och rastlöshet om vi kommer ut bland folk. Gå o handla och titta på alla saker är oxå en hit :)

Svar på tråden Hur sysselsätter du din ca 10 månaders baby? Enkla tips för vardagen?