• rosentagg

Ev bihålsinflammation - har ni några "husmorstips"?

Oojoj.. har varit tokförkyld snart en vecka, med både hosta, ont i halsen å ont i huvudet.
    Jag snörvlar å snyter mej för fullt. Nu har jag börjat få ont i bihålorna, men har inte riktigt lust
    å springa till doktorn, om jag inte absolut måste.
    Så nu undrar jag... Har ni några husmorstips på hur jag får bort det här?   

Jag är gravid å får inte pilla i mej vad som helst (såklart) å så vill jag helst inte äta
    penicilin (därför undviker jag doktorn).

Kom igen nu - lite tips?    

• Svar på tråden Ev bihålsinflammation - har ni några "husmorstips"?
  • MamaPapa

Chilli är avsvällande. När jag var gravid brukade jag göra buljongsoppa med:

Färsk chilli
    Färsk riven ingefära
    Färsk hackad vitlök

Hade i lite räkor i nudlar också men det är inte nödvändigt.

• Majsan70

Gå till läkaren o be att få nazonex spray utskrivet. Detta tar du sen två ggr per dag ( brukar vara rek.) o sen vanlig nässpray emellan o så värktabletter då. Är det inte allvarligt brukar det då försvinna på några dagar.

• MamaPapa

Och det gamla tricket att fylla en skål med kokande vatten, håll ansiktet över och lägg en handduk över ditt huvud så det blir som en "ångbastu". Ännu bättre förstås med riktig ångbastu om du har tillgång till en sådan !

• JohannaHallberg

Jag är gravid och hade bihåleinflammation för några månader sen. Mitt tips är nog att skölja näsan flera gånger om dagen med koksaltvatten. Då släpper trycket iallafall och du minskar risken över att du skulle behöva penicillin. 

• Quark

Fix precis tipset att skiva en gul lök och ställa vid sängen under natten, skall vara bra mot nästäppa. Har inte testat det ännu dock....

• Liten Karin

Nasonex är ju det bästa som finns. Jag fick dock inte det när jag var gravid. Rinexin tror jag var ok... Det funkar också bra, är också på recept iofs. Nässköljningar ofta och länge (finns en liten kanna på apoteket som är bra)  samt dricka mängder med vatten är mina tips.

• JohannaHallberg

Nasonex fungerar inte på alla. Jag är gravid, har fått nasonex utskrivet och det fungerar inte alls. Rinexin fungerade inte heller.

• rosentagg

Åh tack för alla tips.
    Har tagit alvedon, nässpray (nezeril), och Sinova Forte.
    Har även ätit halstabletter, andats i ånga osv... Inget hjälper!
    Har inte sovit på två dygn nu, bara slumrat, så nu har jag fått tid på 
    närakuten... orkar inte längre....

Ska strax dricka specialte: hackad ingefära som får dra i puttrandde vatten några min,
    en halv pressad citron och en stor sked honung. Ska först andas det lite å sen dricka.
    Ska vara avsvällande och bra mot div åkommor.....      
    Har druckit det innan å det har lindrat jättebra vid förkylningar!

• emselott

Under många år led jag av en massa bihåleinflammationer. Penicillin hjälpte för stunden, men så fort jag avslutat en kur så kom det normalt tillbaka. Till slut komjag i kontakt med en kvinna som utför laserterapi (och zonterapi och lite annat smått och gott). Jag fick laserbehandling av bihålorna och redan efter första behandlingen kände jag mig mycket bättre. Tre behandlingar tog det (fördelat över ungefär en vecka) och sedan var jag kvitt inflammationen. Dessutom dröjde det länge innan jag fick någon ny inflammation. Så fort jag fick känningar att det var något på gång så var jag och fick en laserbehandling och ofta klarade jag mig på bara en behandling för att mota inflammationen.
    För ungefär 12 år sedan åkte jag på en kronisk bihåleinflammation då jag bodde i en annan stad och inte lyckades hitta någon som kunde ge mig laserbehandling. Jag gick med inflammationen i flera månader utan att bli av med den. Sedan flyttade jag hem och gick då till min gamla kontakt och fick laserbehandling. Pga att jag gått med inflammationen så länge så tog det fem behandlingar innan jag blev helt bra (vill jag minnas), men sedan dess har jag inte haft några problem alls!

Jag rekommenderar alltså laserbehandling av bihålorna (de för något som ser ut som en en penna med rött ljus över bihålorna i några minuter. Över kinderna, mot öron och mot näsan, i pannan och ovanför ögonen). Det gör inte ont, tar inte lång tid och vad jag kan minnas så kostade det inte så farligt mycket heller. Men om det gör det så är det fanimej värt det! :)

Svar på tråden Ev bihålsinflammation - har ni några "husmorstips"?