• Anonym (yrkesval och lön)

Hjälp - vilket yrke med bra lön

Jag är en tjej på 36 år. Jag funderar på att utbilda mig. MEN, det är här jag blir osäker. Jag är beredd att lägga tre år, men jag vill då även tjäna hyfsat bra. Jag har i hela mitt liv tjänat dåligt, inte haft så mycket att röra mig med, och om jag nu satsar på en utbildning vill jag helst få ut mer än 20.000 brutto. Så känner jag. (eftersom jag aldrig någonsin tjänat så mycket brutto förut.) Och sen kommer ju studielånen på det.

Vilka yrken kan man tjäna mycket i, men som ändå inte innebär mer än tre års utbildning. Vet att detta är jättesvårt såklart, men måste börja någonstans. Jag har inget speciellt drömyrke, är öppen för det mesta.

Vore otroligt tacksam på förslag och löner.  :)

• Svar på tråden Hjälp - vilket yrke med bra lön
  • Anonym (Aline)

Du måste väl främst utgå från vad du har fallenhet för? Oavsett utbildning får du inget arbete i dagens samhälle om du inte behärskar och brinner för det du gör. Fråga dig först; vad vill jag arbeta med? vilka arbetstider? hur mycket tid är jag beredd att lägge ned på arbetet? vilka arbetsmöjligheter finns det där jag bor/är jag beredd på att flytta? vill jag ha ett arbete där jag kan avancera? är jag beredd att resa i tjänsten? etc.

• KaSaM

Vill du får ut mer än 20' efter skatt? Då är det nettoinkomsten och för att se lite olika löner kolla på www.lonestatistik.se.

• starchild81

var bor du? är du villig att flytta? du får nog ge oss lite mer fakta.....

Bor i Göteborg kan inte flytta för jag har barn. Men jag har varannan vecka så jag absolut resa i jobbet om det är nödvändigt vissa veckor samt jobba varannan helg. Men helst måndag till fredag dagtid, det hade varit drömmen, då jag oftast jobbat helger och kvällar tidigare.

Jag har fallenhet för mycket, skulle nog passa på många olika ställen. Är organiserad, lojal, personinkännande, social, har lätt för att prata, organisera, jobba ensam, i grupp, ja, jag är nog ganska så "vanlig" .

Helst skulle jag inte vilja ha ett stående arbete, inte ett där man står hela tiden i alla fall.

Tack för era tankar och svar :)     

• mammatill6

Om du vill ha ut minst 20000 är det inte lätt. Finns inte så många jobb som betalar så bra, inte med så pass kort utbildning.

• KaSaM

Att enbart gå efter lönen när det gäller utbildning är inte vidare lyckat, se till vad du är intresserad av, sök olika utbildningar och se till vilka möjligheter utbildningen ger. Jag tjänar hyfsat och skulle säkerligen kunna finna mer välbetalda jobb men stortrivs med det jag gör.

• Anonym

Ekonomi kan vara bra.

MIin bästa vän arbetar hemifrån med att ta hadn om olika företags fakturor, löner etc men hon är fortfarande anställd och jobbar 20% åt ett företag, 35% åt ett annat osv men hon har nog eg mer än heltid. Dock hemifrån som sagt så hon har ju mycket friti9d ändå, spelar ingen roll om hon lägger in betalningar kl 11.00 eller 23.00 så att säga. Finns vissa datum/tider att hålla sig till men mycket fritt som sagt.

Hon är också bra på att löneförhandla och ahr bra företag som hon arbetar åt så hennes lön brukar ligga på runt 40 000. Efter skatt alltså.

Anonym skrev 2012-02-07 10:40:46 följande:

Ekonomi kan vara bra.

MIin bästa vän arbetar hemifrån med att ta hadn om olika företags fakturor, löner etc men hon är fortfarande anställd och jobbar 20% åt ett företag, 35% åt ett annat osv men hon har nog eg mer än heltid. Dock hemifrån som sagt så hon har ju mycket friti9d ändå, spelar ingen roll om hon lägger in betalningar kl 11.00 eller 23.00 så att säga. Finns vissa datum/tider att hålla sig till men mycket fritt som sagt.

Hon är också bra på att löneförhandla och ahr bra företag som hon arbetar åt så hennes lön brukar ligga på runt 40 000. Efter skatt alltså.

Oj, det var mycket. Nu pratar ju jag om 20.000 brutto, alltså före skatt. Ja, jag förstår att det är svårt.

Skulle kunna tänka mig arbetsterapeut, men vad tjänar dom? Någon som vet?? Vet att den utbildningen är tre år. Jag gillar ju människor :)   
  • Anonym (Aline)

Finn de utbildningar du är intresserad av och kontrollera därefter du måste komplettera något/några ämnen. Just arbetsterapeut ser ut att gå en ljus framtid till mötes (efter en snabb googling).

Anonym (Aline) skrev 2012-02-07 10:50:12 följande:

Finn de utbildningar du är intresserad av och kontrollera därefter du måste komplettera något/några ämnen. Just arbetsterapeut ser ut att gå en ljus framtid till mötes (efter en snabb googling).

Tackar, det låter ju bra :)
Svar på tråden Hjälp - vilket yrke med bra lön