• MangaGirl

Ny nattningsrutin för 9- månderas. Synpunker, tack!

Hej alla kloka,

Dottern på 9,5 månad vaknar ca en gång i halvtimmen eller timmen hela natten igenom, från läggning, och vill snutta. Eller rättare sagt- vill somna om vid bröstet. Hon äter inte precis.

Hon har sedan start sovit bredvid mig och jag har ammat vid alla uppvak.  Börjar dock känna att det är läge att få lite ordning på sömnen, inte minst för att jag börjar jobba snart. Så, jag har en liten plan och tänkte bara höra om någon av er har något klokt att tillägga eller andra synpunkter.

Jag tänker att om man börjar med läggningen så ger sig resten. Dvs; jag lägger henne i hennes säng istf att amma till sömns. Hon lär  bli ledsen och då ska jag försöka hitta ngt sätt att trösta henne i sängen, klappa, vagga, sjunga mm. Nästa kväll är det samma sak igen osv osv och min förhoppning är att jag rätt snart kommer se att hon somnar fortare och är mindre ledsen. Ger det sig inte på några dagar avbryter jag. Vid uppvak tänkte jag amma än så länge. Jag tänker att om hon börjar vakna mer sällan kan man börja försöka dra ned till en eller två amningar under natten.

Jag bävar lite för hennes gråt men jag tror att det främst kommer bero på att hon är trött och inte vet hur hon ska komma till ro utan bröstet. Och hon är ju aldrig själv utan det är mer att jag visar henne ett nytt sätt att somna på. Förändring är ju inte farligt i sig tänker jag så länge jag är där med henne.

Vad tror ni? Hon är 9,5 månad nu och jag tror att jag börjar till helgen. Känns inte som om hon är i någon utv. fas för tillfället- jag tror den passerat för för ca en månad sedan spårade nätterna rejält och uppvaken började.  Känns viktig att man inte gör det svårare genom att försöka förändra detta mitt i 9-månaders fasen men jag tror som sagt att den passerat. Om inte annat kan man vänta ytterligare någon vecka eller två innan man börjar.

Kloka synpnunkter och egna erfaraneheter mottages tacksamt!

• Svar på tråden Ny nattningsrutin för 9- månderas. Synpunker, tack!
  • Hillbilly

Jag tror du måste vara konsekvent ang amningen. Antingen eller. Tror det blir väldigt förvirrande annars....ibland får man amma och ibland inte liksom...om jag förstod dig rätt?

• MamaPapa

Använder hon napp? Det kan ju annars stilla sugbehovet tänkte jag.

Om du tycker det verkar som om hon inte är hungrig utan bara vaknar av "vana" så tycker jag du gör rätt som försöker bryta den vanan. Har läst någonstans att man kan prova ge lite vatten om de vaknar på natten i början.

Visst, det kan vara kämpigt med ändrad rutin men det blir ännu kämpigare ju äldre de blir. Sedan vet jag att det finns många på FL som tycker man ska rätta sig helt efter barnets behov och behöver hon dig varannan timme på natten så ska du "härda ut" och ge henne det hon behöver. Så du kommer nog få en hel del sådana svar också.

Men gör det du känner är rätt och lyssna mer på hur du känner och hur din dotter reagerar än på vad andra tycker. Räkna med att det tar mer en två dagar att få in en ny rutin - kanske 4 åtminstone.

• Flickan och kråkan

Med tanken på hennes ålder så handlar uppvaken och snuttandet troligtvis om att hon är och har varit i separationsfasen.

Min spontana tanke utifrån egna erfarenheter (har två barn) är att göra så liten förändring som möjligt. Att ta bort allt det som varit van med hela sitt liv = samsova och amma till ro på ett bräde låter lite drastiskt och som du lägger lite väl stort ansvar på henne. varför inte bara börja med att somna i famnen exempelvis?

Jag slutade nattamma båda mina genom att vagga i famnen istället. Gick fint utan gråt och skrik. De var ju inte hungriga utan ville ha hjälp med att komma till ro. Fortsatte att söva på kvällen genom att amma. Gick också fint.

Ja, summa summarum: Ha inte för bråttom. Gör det inte svårare för henne än det behöver vara.          

• MangaGirl

Tack för svar

MamaPapa skrev 2012-02-07 10:35:42 följande:
    Använder hon napp? Det kan ju annars stilla sugbehovet tänkte jag.

Om du tycker det verkar som om hon inte är hungrig utan bara vaknar av "vana" så tycker jag du gör rätt som försöker bryta den vanan. Har läst någonstans att man kan prova ge lite vatten om de vaknar på natten i början.

Visst, det kan vara kämpigt med ändrad rutin men det blir ännu kämpigare ju äldre de blir. Sedan vet jag att det finns många på FL som tycker man ska rätta sig helt efter barnets behov och behöver hon dig varannan timme på natten så ska du "härda ut" och ge henne det hon behöver. Så du kommer nog få en hel del sådana svar också.

Men gör det du känner är rätt och lyssna mer på hur du känner och hur din dotter reagerar än på vad andra tycker. Räkna med att det tar mer en två dagar att få in en ny rutin - kanske 4 åtminstone.

Ja men jag tänker också att det blir svårare att ändra desto äldre hon blir, och destå tröttare jag är.
    Hade tänkt köra 4-5 dagar. Tror man märker rätt snart om det går åt rätt håll eller om hon liksom kämpar lika hårt varje natt.
    Nej, hon tar inte napp. Jag har trugat sen födelsen men icke....
  • MangaGirl
    Hillbilly skrev 2012-02-07 10:34:53 följande:
    Jag tror du måste vara konsekvent ang amningen. Antingen eller. Tror det blir väldigt förvirrande annars....ibland får man amma och ibland inte liksom...om jag förstod dig rätt?
    Jag tänkte börja med att amma vid varje uppvak för att inte göra för stor ändring på en gång. Sen när (om?!) hon vaknar 4-5 gånger per natt, förstå DÅ tänkte jag dra ned till att amma kanske 1-2 gånger per natt. Men du menar att det kanske är förvirrande att inte få amma varje gång? Jag är inne på det med...med sonen var det iaf så. Då fick jag sluta helt för att amma vid vissa tillfällen gick liksom inte hem alls.

Men jag får ta det som det kommer. Steg 1 får bli att få till läggningen. Steg 2 får bli att styra upp, eller kanske sluta helt, med amning. Fast än vill jag inte sluta amma så måste fundera lite på det där.
  • MangaGirl
    Flickan och kråkan skrev 2012-02-07 10:35:42 följande:
    Med tanken på hennes ålder så handlar uppvaken och snuttandet troligtvis om att hon är och har varit i separationsfasen.

Min spontana tanke utifrån egna erfarenheter (har två barn) är att göra så liten förändring som möjligt. Att ta bort allt det som varit van med hela sitt liv = samsova och amma till ro på ett bräde låter lite drastiskt och som du lägger lite väl stort ansvar på henne. varför inte bara börja med att somna i famnen exempelvis?

Jag slutade nattamma båda mina genom att vagga i famnen istället. Gick fint utan gråt och skrik. De var ju inte hungriga utan ville ha hjälp med att komma till ro. Fortsatte att söva på kvällen genom att amma. Gick också fint.

Ja, summa summarum: Ha inte för bråttom. Gör det inte svårare för henne än det behöver vara.          
    Jag hör vad du säger ang att inte ha för bråttom! Precis så tänker jag med- små steg. Men jag har märkt att om hon somnar i famnen och jag lägger ned henne vaknar hon likväl efter 30 min. Det hjälper liksom inte sömnen alls så därav att jag tänkte prova att få henne att somna i sängen så hon vet att det är så hon somnar också.
  • Hillbilly

Kan du ge henne välling vid läggdags och sluta helt med amningen...? Då vet du iallafall att hon inte är hungrig när hon vaknar om nätterna..

• isolande

Usch vad jobbigt för er, det är aldrig lätt att bryta vanor, de gillar ju sällan det, de små liven.

Jag kan inte råda dig hur ditt nya upplägg skall se ut, bara peppa dig att härda ut ev protester och ledsenhet från hennes sida. Hon kommer sluta gråta, och förhoppningsvis blir både du och hon nöjdare på "andra sidan".

Min lilla vaknade hela tiden och ville ha nappen för att somna om. Vi bestämde oss tiillslut för att helt enkelt sluta med napp då hon var 7 månader. Det tog ca 4 nätter innan hon hittade tummen istället = hon sover bättre och vi sover bättre. Hon har hela tiden haft en snuss som extra trygghetskomplement. Kanske nått för din lilla?   

Lycka till iaf, pepp, pepp Glad 

• isolande
    Hillbilly skrev 2012-02-07 10:50:07 följande:
    Kan du ge henne välling vid läggdags och sluta helt med amningen...? Då vet du iallafall att hon inte är hungrig när hon vaknar om nätterna..
    bra tips, så gjorde vi oxå innan vi drog ner amningen på natten! Kändes tryggt
  • MangaGirl
    Hillbilly skrev 2012-02-07 10:50:07 följande:
    Har också varit inne på det men välling tar hon inte. Iaf inte än. Får fortsätta truga. Tänker iofs att hon kanske är hungrig framåt 3-4 och då skulle jag gärna amma men det vore ju smidigt med välling då med. Måste bara känna att vill sluta amma först och så känner jag inte än. Hade gärna ammat morgon, någon gång per natt och kväll ett bra tag till om det går att ha det så utan total förvirring.
Svar på tråden Ny nattningsrutin för 9- månderas. Synpunker, tack!