Ny nattningsrutin för 9- månderas. Synpunker, tack!
Hej alla kloka,
Dottern på 9,5 månad vaknar ca en gång i halvtimmen eller timmen hela natten igenom, från läggning, och vill snutta. Eller rättare sagt- vill somna om vid bröstet. Hon äter inte precis.
Hon har sedan start sovit bredvid mig och jag har ammat vid alla uppvak. Börjar dock känna att det är läge att få lite ordning på sömnen, inte minst för att jag börjar jobba snart. Så, jag har en liten plan och tänkte bara höra om någon av er har något klokt att tillägga eller andra synpunkter.
Jag tänker att om man börjar med läggningen så ger sig resten. Dvs; jag lägger henne i hennes säng istf att amma till sömns. Hon lär bli ledsen och då ska jag försöka hitta ngt sätt att trösta henne i sängen, klappa, vagga, sjunga mm. Nästa kväll är det samma sak igen osv osv och min förhoppning är att jag rätt snart kommer se att hon somnar fortare och är mindre ledsen. Ger det sig inte på några dagar avbryter jag. Vid uppvak tänkte jag amma än så länge. Jag tänker att om hon börjar vakna mer sällan kan man börja försöka dra ned till en eller två amningar under natten.
Jag bävar lite för hennes gråt men jag tror att det främst kommer bero på att hon är trött och inte vet hur hon ska komma till ro utan bröstet. Och hon är ju aldrig själv utan det är mer att jag visar henne ett nytt sätt att somna på. Förändring är ju inte farligt i sig tänker jag så länge jag är där med henne.
Vad tror ni? Hon är 9,5 månad nu och jag tror att jag börjar till helgen. Känns inte som om hon är i någon utv. fas för tillfället- jag tror den passerat för för ca en månad sedan spårade nätterna rejält och uppvaken började. Känns viktig att man inte gör det svårare genom att försöka förändra detta mitt i 9-månaders fasen men jag tror som sagt att den passerat. Om inte annat kan man vänta ytterligare någon vecka eller två innan man börjar.
Kloka synpnunkter och egna erfaraneheter mottages tacksamt!