Themis skrev 2012-02-07 11:46:24 följande:
Jag var inte "dagligdrickare" av kaffe när jag blev gravid, men det är helt normalt att bli sugen på vissa saker och undvika andra, och jag ville i alla fall inte ha kaffe, den saken var säker!
Vindruvor, äpplen och kex var det som funkade för mig, var tvungen att tugga hela tiden för att kontra illmåendet.
Och det har med att göra med att levern är en slappis, den jobbar bara 100% när vi tuggar och det samtidigt kommer in kolhydrater i tarmen.
Illamåendet vid graviditet beror (mest) på överbelastning av levern med alla hormoner som den måste ta hand om så den behöver jobba mer än vanligt. Det är troligen därför vi människor har så stor lever som vi har och det är därför man kan ta bort halva levern på en person och de kan fortsätta leva om leverbiten som är kvar är frisk.
Så lägg in lite extra mellanmål, nåt tuggummi, en äppelbit eller så, så har du bättre chans att undvika att spy framöver.
Om du hänger på kroppens reaktion och slutar röka också så vore det ju jättebra- detta är nog din bästa chans på många år!

Tack för svar! :)
Jag har BIM i dagarna, förra månaden var min menscykel bara 19 dagar!
Och än har ingen mens dykt upp, skulle kommit igår.
Har mått illa i ca 1 veckas tid, framförallt på förmiddagen.
Vi har inte direkt planerat barn och försökt aktivt, men jag slutar defenitivt
att röka om jag skulle vara gravid!
Druckit mkt kaffe men har börjat må illa nu när jag gör det.
ett test om några dagar borde sitta på sin plats! OM inte tant röd dyker
upp innan dess! :)