• Lbem

Kan du som "nygravid" dricka kaffe som vanligt?

Har mått illa i lite över 1 vecka, det börjar kl. 10-11 på förmiddagen.
     Kan inte dricka lika mkt kaffe som tidigare för då blir jag väldigt
    dålig i magen.

Och inte nog med det så har jag blivit dålig i magen varje dag
    så nu vill jag ha alla era smaskiga detaljer om hur ni var i magen
    i en tidig graviditet!
    Kunde Du dricka kaffe som vanligt? Jag är rökare men röker inte
    alls lika mkt nu då det smakar annorlunda och jag mår illa även
    av det. 

• Svar på tråden Kan du som "nygravid" dricka kaffe som vanligt?
  • PojkMamma85

När jag var nygravid fick kaffet mig att må illa (jag kunde dricka upp till 7-10 koppar på en dag) jag slutade dricka kaffe i princip helt.
    Dricker kanske 1-2 koppar i veckan nu, och då fikar jag med svärmor =) är i v.19 

• Themis

Jag var inte "dagligdrickare" av kaffe när jag blev gravid, men det är helt normalt att bli sugen på vissa saker och undvika andra, och jag ville i alla fall inte ha kaffe, den saken var säker!

Vindruvor, äpplen och kex var det som funkade för mig, var tvungen att tugga hela tiden för att kontra illmåendet.

Och det har med att göra med att levern är en slappis, den jobbar bara 100% när vi tuggar och det samtidigt kommer in kolhydrater i tarmen.

Illamåendet vid graviditet beror (mest) på överbelastning av levern med alla hormoner som den måste ta hand om så den behöver jobba mer än vanligt. Det är troligen därför vi människor har så stor lever som vi har och det är därför man kan ta bort halva levern på en person och de kan fortsätta leva om leverbiten som är kvar är frisk.

Så lägg in lite extra mellanmål, nåt tuggummi, en äppelbit eller så, så har du bättre chans att undvika att spy framöver.

Om du hänger på kroppens reaktion och slutar röka också så vore det ju jättebra- detta är nog din bästa chans på många år!

I will smite all thy borders with frogs.--Exodus 8:2
  • Lbem
    Themis skrev 2012-02-07 11:46:24 följande:
    Jag var inte "dagligdrickare" av kaffe när jag blev gravid, men det är helt normalt att bli sugen på vissa saker och undvika andra, och jag ville i alla fall inte ha kaffe, den saken var säker!

Vindruvor, äpplen och kex var det som funkade för mig, var tvungen att tugga hela tiden för att kontra illmåendet.

Och det har med att göra med att levern är en slappis, den jobbar bara 100% när vi tuggar och det samtidigt kommer in kolhydrater i tarmen.

Illamåendet vid graviditet beror (mest) på överbelastning av levern med alla hormoner som den måste ta hand om så den behöver jobba mer än vanligt. Det är troligen därför vi människor har så stor lever som vi har och det är därför man kan ta bort halva levern på en person och de kan fortsätta leva om leverbiten som är kvar är frisk.

Så lägg in lite extra mellanmål, nåt tuggummi, en äppelbit eller så, så har du bättre chans att undvika att spy framöver.

Om du hänger på kroppens reaktion och slutar röka också så vore det ju jättebra- detta är nog din bästa chans på många år!
    Tack för svar! :)
    Jag har BIM i dagarna, förra månaden var min menscykel bara 19 dagar!
    Och än har ingen mens dykt upp, skulle kommit igår.

Har mått illa i ca 1 veckas tid, framförallt på förmiddagen.
    Vi har inte direkt planerat barn och försökt aktivt, men jag slutar defenitivt
    att röka om jag skulle vara gravid!

Druckit mkt kaffe men har börjat må illa nu när jag gör det.
    ett test om några dagar borde sitta på sin plats! OM inte tant röd dyker 
    upp innan dess! :) 
  • Lbem
    Lbem skrev 2012-02-07 11:53:05 följande:
    Tack för svar! :)
    Jag har BIM i dagarna, förra månaden var min menscykel bara 19 dagar!
    Och än har ingen mens dykt upp, skulle kommit igår.

Har mått illa i ca 1 veckas tid, framförallt på förmiddagen.
    Vi har inte direkt planerat barn och försökt aktivt, men jag slutar defenitivt
    att röka om jag skulle vara gravid!

Druckit mkt kaffe men har börjat må illa nu när jag gör det.
    ett test om några dagar borde sitta på sin plats! OM inte tant röd dyker 
    upp innan dess! :) 
    Btw så röker jag inte alls lika mkt nu som innan, pga att jag mår illa
    av just rökning och kaffedrickandet. Var lite så jag menade :)
    Att ingenting är sig likt nu sen ett par dar tillbaka 
  • gladtjeej

Jag kunde inte dricka kaffe alls de första 15-16 veckorna, mådde väldigt illa men också så tyckte jag inte det smakade likadant längre.

Nu lite senare i graviditeten kan jag njuta lite av det igen, men bara om jag inte dricker för mycket.

Mår du illa så gå aldrig hungrig! Då blir illamåendet väldigt starkt, jag hade alltid något ätbart bredvid sängen och min sambo fick komma in med yoghurt innan han gick till jobbet, så att jag kunde ta mig upp utan att spy.

• Lbem
    gladtjeej skrev 2012-02-07 11:56:51 följande:
    Jag kunde inte dricka kaffe alls de första 15-16 veckorna, mådde väldigt illa men också så tyckte jag inte det smakade likadant längre.

Nu lite senare i graviditeten kan jag njuta lite av det igen, men bara om jag inte dricker för mycket.

Mår du illa så gå aldrig hungrig! Då blir illamåendet väldigt starkt, jag hade alltid något ätbart bredvid sängen och min sambo fick komma in med yoghurt innan han gick till jobbet, så att jag kunde ta mig upp utan att spy.
    Precis så är det ju! Ju fler timmar det gått sen jag åt senast så blir jag
    väldigt illamående.
    Försöker äta lite frukost och efter några timmar blir illamåendet starkare
    men min hungerkänsla har i stort sett försvunnit :S 
  • Lbem
    Lbem skrev 2012-02-07 11:59:46 följande:
    Precis så är det ju! Ju fler timmar det gått sen jag åt senast så blir jag
    väldigt illamående.
    Försöker äta lite frukost och efter några timmar blir illamåendet starkare
    men min hungerkänsla har i stort sett försvunnit :S 
    Jag menar de flesta som är gravida blir MER hungriga?

• RocketQueen

Jag är iv.24 nu har inte druckit en kopp kaffe sen en vecka innan plusset ungefär. Helt enkelt för att det smakar konstigt, mina smaklökar är inte sig lika och det var nog det första tecknet på att nåt var annorlunda...

• Lbem
    RocketQueen skrev 2012-02-07 12:38:40 följande:
    Jag är iv.24 nu har inte druckit en kopp kaffe sen en vecka innan plusset ungefär. Helt enkelt för att det smakar konstigt, mina smaklökar är inte sig lika och det var nog det första tecknet på att nåt var annorlunda...
    Var du dålig i magen? eller blev du det av kaffet någon gång..?
  • RocketQueen

Nej jag tyckte bara att det var äckligt, var helt övertygad om att det var nåt fel på kaffet, så jag slutade att försöka dricka ens. Och oj vad jag saknar kaffe...

• LynxLynx

De första 5-6 veckorna drack jag morgonkaffe som vanligt, sen slog det tvärt stopp nästan över natten bara. Tålde knappt lukten.

Nu tål jag lukten av och drack även en liten morgonkaffe i lördags, men det är inte detsamma som förut.

Jag var väldigt gasig i början också, "rapade och pruttade som en pirat". Inte direkt förstoppning men helt klart trögare matsmältning. Illamående eller tokhungrig. Mådde mindre illa av kolhydrater. Mest illamående på kvällen. Superkänslig för lukter, mest för "artificiella" som typ luftfräschare och sköljmedel. Nu har det lugnat sig lite på samtliga punkter *skönt*.

• Höstglöd

Jag va en riktig kaffe kärring innan Foten i munnen nu kan jag dricka högst 3-4 koppar. Måste ha en på morgonen annars får jag sån huvudvärk. Bättre att dricka en halv kopp en massa huvudvärks tabletter Skrattande Dålig i magen är jag typ varannan dag, kaffet kanske haha

Svar på tråden Kan du som "nygravid" dricka kaffe som vanligt?