• marla333

få pengar från hemförsäkringen, förstörd mobil?

Råkade köra mobilen i tvättmaskinen... Undrar om man kan få ut nåt på hemförsäkringen? Är ju helt mitt eget fel. Frågar här, kan inte ringa själv och kolla ;)

• Svar på tråden få pengar från hemförsäkringen, förstörd mobil?
  • Tallen

Om du har sk "drulleförsäkring" så bör du få ut pengar under förutsättning att du har kvitto på köpet, dock med en viss självrisk kanske 1000:- eller något liknande.

• Frontline
    Whitetrash86 skrev 2012-02-07 13:23:49 följande:
    troligen inte eftersom det var ditt eget fel...
    Du vet inte mycket du, har man rätt försäkring kan du till och med välta tv:n med flit och få ut försäkringspengar...

Jag tappade min kamera så den gick sönder det var mitt eget fel men fick ändå ut på försäkringen.
    Dock är självrisken på mitt bolag 1200:-
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Nica 1

Beror på hur din försäkring ser ut och sen har många försäkringsbolag blivit mer försiktiga med just mobiler ring dem eller mejla dem så får du det svar som gäller för dig

• Whitetrash86
    Frontline skrev 2012-02-07 13:31:06 följande:
    Du vet inte mycket du, har man rätt försäkring kan du till och med välta tv:n med flit och få ut försäkringspengar...

Jag tappade min kamera så den gick sönder det var mitt eget fel men fick ändå ut på försäkringen.
    Dock är självrisken på mitt bolag 1200:-
    ja men då gäller det ju att man har rätt försäkring.  Fast många försäkringsbolag vill gärna inte betala ut trots att man kanske har "rätten" till det.

Sen om man har en självrisk på tex 1000kr och mobilens värde är 1000kr så får man ju ut något.. fast där är det ju mer frågan om det är värt det.

Omöjligt för oss att veta om TS kan få något eftersom vi inte vet vilken försäkring TS har, vad självrisken ligger på och vad mobilen är värd. 
  • M Y L F

Vi fick ut 2900 där 1500 gick till självrisken, så vi fick i näven 1400 kr för en 3 ½ år gammal TV som gått sönder. 10.000 i nypris.

Ska man vara säker på att få ut ny telefon så är det faktikst de försäkringar som erbjuds i samband med köp som gäller. 

Jag ska aldrig mer gå på att det täcker din hemförsäkring, för det är skitsnack....

• Stormorsan

Den försäkringen som erbjuds vid köp är visserligen ofta självriskfri men har man bindningstid på sin telefon så får man först betala månadsavgifter för försäkringen för resterande bindningstid i en klumpsumma.

Har man otur och har långt kvar på bindningstiden kan det ändå löna sig att istället nyttja hemförsäkringen, trots självrisk.  Detta är ingenting som mobilsäljarna talar om.

• Jeff

Beror som sagts ovan på vad som ingår i din hemförsäkring. Vi har en drulleförsäkring i vår hemförsäkring och den täckte både när min man tappade sin mobil i kokande pastavatten och när jag drog ner laptopen i golvet. Vår självrisk låg på 1 000 kr och fick ersättningar vi var nöjda med, inget tjafs alla från bolagets sida.

Du måste alltså kolla vad just din försäkring omfattar.

• Ms H
    M Y L F skrev 2012-02-07 16:41:28 följande:
    Vi fick ut 2900 där 1500 gick till självrisken, så vi fick i näven 1400 kr för en 3 ½ år gammal TV som gått sönder. 10.000 i nypris.

Ska man vara säker på att få ut ny telefon så är det faktikst de försäkringar som erbjuds i samband med köp som gäller. 

Jag ska aldrig mer gå på att det täcker din hemförsäkring, för det är skitsnack....

När du säger "gått sönder" menar du då fysisk skada eller att "tv:n pajade"?
  • M Y L F
    Ms H skrev 2012-02-08 10:35:23 följande:
    När du säger "gått sönder" menar du då fysisk skada eller att "tv:n pajade"?
    Nu må jag vara dum, men vad är skillnaden för dig?

Pajjad/sönder = obrukbar för mig 
Svar på tråden få pengar från hemförsäkringen, förstörd mobil?