• livetärgött

Vad renovera först?

Vi är rätt nya husägare och behöver renovera en hel del men vad börjar man med? Vilka åtgärder höjer husets värde?

Vi behöver inom 5år:

Måla fasaden
    Byta alt renovera fönstren
    Byta golv i källaren
    Lägga om taket
    Helrenovera kök ock badrum

Kan man med hjälp av en värdehöjande renovering värdera om huset och få ner topplån till enbart bottenlån?
    Tips och tankar tack!

• Svar på tråden Vad renovera först?
  • colanappen

personligen skulle jag först (utan tanke på värdehöjning) se till tak, fasad och fönster
    sen skulle jag vända mina ögon innåt...
    är liksom ingen mening att renovera köket om man sen får en vattenskada där till följd av läckande tak ex.

• livetärgött

Jo det är klart! Å sen är nog vare sig kök eller bad nämnvärt värdehöjande heller, fast så mycket roligare att få ordning på för stunden!

• Diablo

Jag Hade börjat med det som var mer akut, behöver taket läggas om och fönstren bytas ut så hade jag prioriterat detta, inomhus fix brukar ofta vara estetiskt, taket är liksom a och o. Fönster som är dåliga kan göra så att energikostnaden skuter i höjden!

Har man tur behöver man inget vett!
  • livetärgött

Nån som lejt bort fasadmålning och har nåt hum om vad det kan kosta? Kan målaren även se till att skadat trä byts ut eller?

• Diablo
    livetärgött skrev 2012-02-07 15:34:58 följande:
    Nån som lejt bort fasadmålning och har nåt hum om vad det kan kosta? Kan målaren även se till att skadat trä byts ut eller?
    Ta in anbud!
  • Mummy

Självklart det som behövs för att hålla huset bra. Behövs fasaden ordnas för att det inte ska läcka in vatten tex är ju det betydligt viktigare än ett badrum som är nytt om det enbart beror på en värdeökning.

• starchild81

Fönster och tak helt klart.... Då får du huset tätt och sparar antagligen mest pengar. Dock vet jag ej om det drar in från fönsterna om det gör det börja med alla fönster om det e risiga skicka in tre glas....

• livetärgött

Både köket å badrummet är original från -76. Badrummet börjar tappa kakelplattor och i köket är det mesta sunkigt och bänkskivan runt den infällda diskhon är fuktskadad och mjuk.

• Khaleesi
    livetärgött skrev 2012-02-07 15:39:47 följande:
    Både köket å badrummet är original från -76. Badrummet börjar tappa kakelplattor och i köket är det mesta sunkigt och bänkskivan runt den infällda diskhon är fuktskadad och mjuk.
    Spelar ingen roll. Klart att ni måste börja med tak och fasad!
    Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • Diablo
    livetärgött skrev 2012-02-07 15:39:47 följande:
    Det är den roliga biten, den får ni leva med ett tag till...man börjar i rätt ände då blir det rätt! Inte lönt med ett nytt kök om taket blåser av och det regnar in genom fasaden!
Svar på tråden Vad renovera först?