• Rasmus 282

Öm tand

Det började med att övre 4 och 5e tanden ömmade lite häromdagen. Igår slutade dem ömma och det gick över till övre hörntanden istället...lite orolig asså.

Jag blöder inte från tandköttet när jag borstar tänderna och det ömmar heller inte när jag äter något. Det kan också bara sluta ömma i några timmar och sedan bara komma tillbaka. Uppskattar svar.

Lite orolig :I

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-07 16:42
    Ska tilläggas att jag borstar både morgon och kväll.

• Svar på tråden Öm tand
  • zygoma girl

Svårt att svara på. Isar det om du dricker kallt eller varmt? Har du gjort någon lagning nyligen?

Det kan vara en tandköttsinflammation eller överbeslastning av tänderna (tex pga tandpressning eller om du gjort någon lagning nyligen) eller ett kariesangrepp eller....

Ett vettigt svar lär du bara få om du kontaktar din tandläkare för kontroll, jag spekulerar bara utifrån vad du skriver.

• Rasmus 282

Nej det isar inte. Nej ingen lagning.

Borde det inte blöda i tandköttet vid tandborstning om det är tandköttsinflammation ? Tycker bara det är lite konstigt att det gick från att vara ömt i 2 tänder till att bara ömma i en helt annan någon dag efter.. :l

• zygoma girl
    Rasmus 282 skrev 2012-02-07 17:16:54 följande:
    Nej det isar inte. Nej ingen lagning.

Borde det inte blöda i tandköttet vid tandborstning om det är tandköttsinflammation ? Tycker bara det är lite konstigt att det gick från att vara ömt i 2 tänder till att bara ömma i en helt annan någon dag efter.. :l
    Blöder det om du använder tandtråd (du ska vara lite brutal)? Det behöver itne blöda vid tandborstning, om man tex har en felaktig teknik så blöder det inte eller väldigt lite. Om det itne blöder av varken tandborstning eller tandtrådande är tandköttet med största sannolikhet friskt.

Mitt råd är att avvakta några dagar/en vecka. Blir det bättre - fine. Blir det inte bättre eller du får värk så kontakta din tandläkare (då behöver du givetvis inte vänta en vecka först).
Svar på tråden Öm tand