• Pedagog200701

"Svarvade morötter" och lättmjölk... Vad ger vi barnen?

Vi lever i ett före detta bondesamhälle men våra barn idag vet inte vad maten de äter kommer ifrån!

McDonalds och skolokökens "minimorötter" sägs vara svarvade för att de ska bli "gulliga" (?)! Det kallar jag att misshandla mat...
    För barn över 2 år serveras (enligt livsmedelsverkets rekommendationer) lättmjölk där många av mjölkens naturliga näringsämnen tas bort och sedan åter tillsätts på kemisk väg.
    Mycket i vår vardag kan tyckas kemisk och konstgjort delvis för att det ska se gulligt ut. Jag tycker det är tragiskt med tanke på vårt ursprung.

Kött, ägg och mjölk är från djur som vi i vissa fall slaktar.
    Morötter växer i jorden och är jordiga när de plockas.
    Fisken simmar i vatten och fångas på olika sätt.
    Grönsaker växer och mår bättre och vi ger dem lite "bajs" då och då...
    Är det fel att barnen får växa upp med denna kännedom? Självklart berättar man det på ett sätt som är åldersanpassat men jag vet att vissa vuxna ogillar detta.

Vad tycker du?

Livet är en saga där varje sida ska läsas!
  • Svar på tråden "Svarvade morötter" och lättmjölk... Vad ger vi barnen?
  • Nina 566

Det är väl toppen OM man kan förklara hur det ligger till med maten osv =)

• Majsan70

Hmm..jag har just i dag suttit o svarvat morötter till små söta kulor. Tog åt mig lite där. *S*
    Vi dricker inte heller mjölk alls utan faktiskt rent vatten.

Men i övrigt så skall ju självklart barnen veta hela processen runt den mat vi äter. Mina ungar har varit medvetna om detta hela tiden då vi alltid varit informativa med det mesta.

• finallly

Jag tycker absolut att barnen ska veta vart maten kommer ifrån och hur det går till. Jag själv är uppvuxen all sorts mat, Kunde namge de flesta grönsaker m.m. Plockade potatis med mamma. Hälpte till att koka saft och göra sylt och fick se när min morfar styckade ett rådjur i garaget.
    Har inga men som helst. Jag tror det lärt mig att uppskatta maten ännu mer och vill gärna föra det vidare till min dotter. Hon är snart 1 år men är alltid med när vi lagar mat och jag säger vad alltid heter och vilket djur det kommer ifrån.

Såg något tv program om det var han Jamie Oliver som var i USA. Ungarna i skolan visste inte vad en potatis var när han höll fram den... men de visste vad pommes var.

• Pedagog200701
    Majsan70 skrev 2012-02-07 17:41:18 följande:
    Hmm..jag har just i dag suttit o svarvat morötter till små söta kulor. Tog åt mig lite där. *S*
    Vi dricker inte heller mjölk alls utan faktiskt rent vatten.

Men i övrigt så skall ju självklart barnen veta hela processen runt den mat vi äter. Mina ungar har varit medvetna om detta hela tiden då vi alltid varit informativa med det mesta.
    Det är skillnad om enskilda personer gör det för sina barn eller om samhället gör det. I ditt fall kan ju barnen vara med i "processen" och de är som du skriver medvetna.
    Jag jobbar på en fsk där vi ofta får dessa "bebismorötter" och jag tycker det är synd... De är TORRA, spruckna och mjöliga (inte alls krispiga och fräsha).

så DU behöver inte ta åt dig ;)
  • Loriyana

Jag är inte alls nöjd med att det serveras lättmjölk på mitt barns förskola :( Personalen vill tydligen inte heller att det ska serveras lättmjölk men de säger att de inte har något annat val eftersom så är direktiven.

• Majsan70
    Pedagog200701 skrev 2012-02-07 17:46:03 följande:
    Det är skillnad om enskilda personer gör det för sina barn eller om samhället gör det. I ditt fall kan ju barnen vara med i "processen" och de är som du skriver medvetna.
    Jag jobbar på en fsk där vi ofta får dessa "bebismorötter" och jag tycker det är synd... De är TORRA, spruckna och mjöliga (inte alls krispiga och fräsha).

så DU behöver inte ta åt dig ;)
    HIHI! Vilken tur. Nu har jag inte ens små barn längre men JAG gillar utseendet på  mina små morotskulor. Skall dock koka dem med mina potatisar så torra lär de inte bli.

MEN mat i skolkök o på många förskolor och äldreboende osv. är oerhört dålig o tråkig o torr o smaklös o det är ett större problem än hur man svarvar morötterna. Laga GOD mat som lockar ögat o man vinner mycket.
  • Pedagog200701
    finallly skrev 2012-02-07 17:43:13 följande:
    Jag tycker absolut att barnen ska veta vart maten kommer ifrån och hur det går till. Jag själv är uppvuxen all sorts mat, Kunde namge de flesta grönsaker m.m. Plockade potatis med mamma. Hälpte till att koka saft och göra sylt och fick se när min morfar styckade ett rådjur i garaget.
    Har inga men som helst. Jag tror det lärt mig att uppskatta maten ännu mer och vill gärna föra det vidare till min dotter. Hon är snart 1 år men är alltid med när vi lagar mat och jag säger vad alltid heter och vilket djur det kommer ifrån.

Såg något tv program om det var han Jamie Oliver som var i USA. Ungarna i skolan visste inte vad en potatis var när han höll fram den... men de visste vad pommes var.
    Har haft ungefär samma uppväxt. Tagit hand om frukt och grönsaker som vårdades ömt i hantering för att hålla länge i källaren, sett harar upphängda med enris instoppat i magen, sett skjutna rådjur och älgar.
     Vi köpte alltid hel gris till jul när jag var liten och jag var med vid styckningen. Minns att jag stod vid trynet och pillade grisen i munnen.
    Vi hade slaktkaniner, jag var med och plockade hönor (var liten och orkade bara plocka typ en fjäder i taget). Vi är dessutom en fiskarfamilj och jag har fiskat så länge jag kan minnas.
    Jag har heller inte tagit någon skada... Det var det verkliga livet. Och faktum är att om jag får barn vill jag att de också ska få uppleva detta naturliga sätt att leva!
  • Pedagog200701
    Loriyana skrev 2012-02-07 17:48:14 följande:
    Jag är inte alls nöjd med att det serveras lättmjölk på mitt barns förskola :( Personalen vill tydligen inte heller att det ska serveras lättmjölk men de säger att de inte har något annat val eftersom så är direktiven.
    Vi är inte heller nöjda som personal på vår fsk. Om barnen dricker ett par glas standard-/eller mellanmjölk om dagen KAN väl inte skada? Kan ju jämföra direkt med hemmen där barnen förmodligen får sötsaker varje dag, äter fet och kryddad mat osv.
    Satte för en tid sedan upp en lapp på jobbet där föräldrarna fick fylla i vilken mjölk de ville att deras barn skulle dricka. De flesta valde mellan- och standradmjölk. Dagen efter var vårt ekonomibiträdes chef på besök och jag fick honom på mig för att jag satt upp lappen. Jag förklarade vår tanke och fick som svar att den mat barnen får faktiskt innehåller grädde emellanåt...
  • Marlean

Jag tycker det är en självklarhet att lära barn vart mat kommer ifrån. Tog med syskonbarnen och fiskade upp en liten aborre vi döpte till Bertil. Sedan gick vi hem, rensade lille Bertil och jag bjöd dem på honom. "Finns det mer?" "Nej Bertil var tyvärr inte större än så." =) Var en fin dag.

• finallly
    Pedagog200701 skrev 2012-02-07 17:56:32 följande:
    Har haft ungefär samma uppväxt. Tagit hand om frukt och grönsaker som vårdades ömt i hantering för att hålla länge i källaren, sett harar upphängda med enris instoppat i magen, sett skjutna rådjur och älgar.
     Vi köpte alltid hel gris till jul när jag var liten och jag var med vid styckningen. Minns att jag stod vid trynet och pillade grisen i munnen.
    Vi hade slaktkaniner, jag var med och plockade hönor (var liten och orkade bara plocka typ en fjäder i taget). Vi är dessutom en fiskarfamilj och jag har fiskat så länge jag kan minnas.
    Jag har heller inte tagit någon skada... Det var det verkliga livet. Och faktum är att om jag får barn vill jag att de också ska få uppleva detta naturliga sätt att leva!
    Just så har inte jag vuxit upp. Var nog mer en vanlig svensson familj med en morfar som jagade ;P

Men jag skulle inte kalla det för det "verkliga livet" alla lever ju olika med olika förutsättningar. Någon ska ju bo inne i city också. Men man kan ju även uppleva maten så som jag/vi gjort även om den är köpt över disk.
  • Rafael90

Va? LÄTTMJÖLK till barn över 2 år? Varför, då kan de ju lika gärna dricka vatten Obestämd

• Pedagog200701
    Rafael90 skrev 2012-02-07 18:34:20 följande:
    Va? LÄTTMJÖLK till barn över 2 år? Varför, då kan de ju lika gärna dricka vatten Obestämd
    Mmm... Näst intill tragiskt! Brukar skämta med vårt ekonomibiträde och säga att det blir billigare om vi köper standardmjölk och spär den med vatten... Och vi ska ju spara pengar på fsk så... ;)
  • Rafael90
    Pedagog200701 skrev 2012-02-07 18:39:44 följande:
    Mmm... Näst intill tragiskt! Brukar skämta med vårt ekonomibiträde och säga att det blir billigare om vi köper standardmjölk och spär den med vatten... Och vi ska ju spara pengar på fsk så... ;)
    Men varför lättmjölk?! Kräks det smakar ju apa, saknar en massa näringsämnen (och viktigt FETT) och är väl dessutom dyrare än standardmjölk?
  • Pedagog200701
    Rafael90 skrev 2012-02-07 18:47:52 följande:
    Men varför lättmjölk?! Kräks det smakar ju apa, saknar en massa näringsämnen (och viktigt FETT) och är väl dessutom dyrare än standardmjölk?
    Det är rekomendationerna i nuläget med ursäkten att barnen får i sig fett via grädden i maten. jag har ifrågasatt vårt ekonomibiträde samt hennes shef (alltså chef för skolmaten inom ProAros). Det är de svar jag får. Vet att livsmedelsverket ändrar sina regler emellanåt och en del forskning tyder på att standardmjölk får barnen att balansera fettintaget och får de fettfri mjölk äter de istället mer fet mat.

Min mor jobbade en tid (på 90-talet) på ett föräldrakooperativ på landet och när de på ett möte vid uppstart frågade förädrarna vad de ville att deras barn skulle få för mjölk blev svaret Gammaldags mjölk. Dessa barn är idag inte alls feta, snarare blev de otroligt vackra ;)

Nä, jag tycker det är skrattretande!
  • amia01

Bor på landet och är självförsörjande på det mesta och har två barn som definitivt vet skillnad på mat och mat, och också vet var maten kommer från, och det är jag stolt över!
    Många sköna kommentarer har dom kommit med under åren.
    "Mamma kan man KÖPA saft???" (Dottern 4 år på kalas)
    "Får vi korv i morgon?" (Överlycklig son som just fått ställa in sitt kalas för att vi tvingas nödslakta en ko)

• Pedagog200701
    amia01 skrev 2012-02-07 22:50:56 följande:
    Bor på landet och är självförsörjande på det mesta och har två barn som definitivt vet skillnad på mat och mat, och också vet var maten kommer från, och det är jag stolt över!
    Många sköna kommentarer har dom kommit med under åren.
    "Mamma kan man KÖPA saft???" (Dottern 4 år på kalas)
    "Får vi korv i morgon?" (Överlycklig son som just fått ställa in sitt kalas för att vi tvingas nödslakta en ko)
    Åh, vilken underbar kommentar! "Kan man köpa saft?" SÅ ska det låta! :)
  • amia01

Javisst, går inte få bättre kvitto på att vi lyckats få barnen att förstå var maten kommer från

Svar på tråden "Svarvade morötter" och lättmjölk... Vad ger vi barnen?