• markbon

Är det farligt??!!! Mycket rädd!

Hej!

Var hos läkaren idag och kollade upp min mage. Har ont i ljumskarna, som läkaren sa att det var tjocktarmen som var irriterad.

Han kände även på min mage då jag har en puls i magen, känner och ser hur pulsen guppar i magen. Han skickade remiss till ultraljud. Jag har även ont i ländryggen, både till höger och vänster.

jag är så rädd över att jag har bråck på oartan, just därför för att jag har ont i magen och ryggen. Är det någon som har haft bråck på oartan?

Snälla hjälp, är bara 19 år och har förlorat 10 kg på 4 veckor för att jag går orolig över magen.          

• Svar på tråden Är det farligt??!!! Mycket rädd!
  • Etrangere

Skickade läkaren hem dig igen?

• markbon
    Etrangere skrev 2012-02-07 19:36:36 följande:
    Skickade läkaren hem dig igen?
    Ja, han kände på magen och mätte med fingrarna och han trodde att det inte var bråck då man kan känna puls i magen ändå.
  • Etrangere
    markbon skrev 2012-02-07 19:38:40 följande:
    Ja, han kände på magen och mätte med fingrarna och han trodde att det inte var bråck då man kan känna puls i magen ändå.
    Ett bra tips är att ta dig till en akutmottagning. Ser man att det pulserar på magen är det ett mycket säkert tecken på att det är ett bråck.
  • Pocatello

Jag tror inte att du behöver oroa dig! Sa hen någonting om aortan eller är det din teori? Jag har väldigt svårt att tänka mig att någon skulle få sådan smärta av ett aortabråck. Om din tarm är irriterad kan du få ont i ryggen också, tarmarna sträcker ju sig dit bak också. Hoppas att du får göra det där ultraljudet snart så att du får veta!

• markbon
    Etrangere skrev 2012-02-07 19:39:34 följande:
    Ett bra tips är att ta dig till en akutmottagning. Ser man att det pulserar på magen är det ett mycket säkert tecken på att det är ett bråck.

Men jag har haft det i 4-5 veckor nu och jag har inte ont hela tiden. skall tillägga att jag inte mår bra heller, har ångest och oro.
  • Etrangere
    markbon skrev 2012-02-07 19:40:56 följande:
    Men jag har haft det i 4-5 veckor nu och jag har inte ont hela tiden. skall tillägga att jag inte mår bra heller, har ångest och oro.
    Du ställde en fråga, jag svarade. Är du så orolig ta dig till en akutmottagning så får du ett ultraljud direkt om det bedöms som akut.
  • markbon
    Pocatello skrev 2012-02-07 19:40:17 följande:
    Jag tror inte att du behöver oroa dig! Sa hen någonting om aortan eller är det din teori? Jag har väldigt svårt att tänka mig att någon skulle få sådan smärta av ett aortabråck. Om din tarm är irriterad kan du få ont i ryggen också, tarmarna sträcker ju sig dit bak också. Hoppas att du får göra det där ultraljudet snart så att du får veta!

Det var jag som sa att han skulle känna för jag tyckte det var obehagligt när det pulserar. han sa då att det är normalt när man är normalvikt, väger ca 90 och är 200 cm.

Han sa att jag inte behöver oroa mig då det inte är ofta man har bråck på oratan i unga år- 
  • markbon
    Etrangere skrev 2012-02-07 19:42:26 följande:
    Du ställde en fråga, jag svarade. Är du så orolig ta dig till en akutmottagning så får du ett ultraljud direkt om det bedöms som akut.
    Och jag tackar för ditt svar! hade läkaren ansett att det var skut så hade han nog gjort en undersökning direkt.
  • Kya
    Etrangere skrev 2012-02-07 19:39:34 följande:
    va? var får du det ifrån? ligger jag ner så ser jag/känner jag alltid min puls genom magen. inget underligt med det.
    Om en svart katt korsar din väg betyder det att katten är på väg någonstans.
  • Etrangere
    Kya skrev 2012-02-07 19:45:10 följande:
    va? var får du det ifrån? ligger jag ner så ser jag/känner jag alltid min puls genom magen. inget underligt med det.
    Javisst vissa gör det. Men frågan var om TS nu är så orolig trota läkarens ord, åk in och kolla på ett sjukhus. Dessutom är det ett av symptomen att ha ett bråck.
Svar på tråden Är det farligt??!!! Mycket rädd!