• Anonym (AJ!)

Min IBS mage förstör mitt liv, kan inte äta nånting!

Jag har för ett år sedan blivit diagnostiserad med IBS, men har själv misstänkt det länge.
    Problemet är att jag inte kan äta nånting!
    Inte för mycket fiber
    Inte för fett
    Inga "sockrade" produkter (allt från ljust bröd till godis)
    Inte för mycket kolhydrater
    Inga mjölkprodukter med laktos
    Inte för mycket
    Inte för fort
    Inget med E-nummer (typ färdigrätter)
    Inte tugga tuggummi
    Inte ta halstabletter/läkerol o dyl
    Inte för mycket kolsyrat

Vissa perioder är jag bättre än andra, det är när jag i princip har levt på gröna bladgrönsaker och "rent" kött (typ biff, fläskfile) och fisk, då kan jag klara lite utsvävningar.

Men hur faan ska man äta för att kunna leva ett normalt liv? Jag vill inte gå på en jäkla deff diet a´la kroppsbyggare för att må bra!
    Hur lever ni andra med IBS? Har ni nåt matschema att dela med er av (som mall)?

*desperat*

• Svar på tråden Min IBS mage förstör mitt liv, kan inte äta nånting!
  • Anonym

Mycket med IBS är ju psykiskt... har du även fått hjälp med det?

• skalmani
    Anonym skrev 2012-02-07 21:33:49 följande:
    IBS uppkommer ofta i samband med nervositet/psykiskt dåligt mående, men är i sig en diagnos faktiskt! Uppkommer ofta PGA detta. Så det är en sjukdom i mag/tarmkanalen. Nu vet du det.

Till ts:

Jag fick min IBS-diagnos för 3 år sedan, och jag vet precis hur du har det. Ett tips är att äta efter LCHF-modellen, det brukar min mage inte svälla upp av. Sedan kan man kanske justera lite eftersom, lägga till eller ta bort det som inte är bra för just dig. Proviva/Probiotika är bra för oss med IBS också.
  • Anonym
    skalmani skrev 2012-02-07 21:38:58 följande:
    IBS uppkommer ofta i samband med nervositet/psykiskt dåligt mående, men är i sig en diagnos faktiskt! Uppkommer ofta PGA detta. Så det är en sjukdom i mag/tarmkanalen. Nu vet du det.

Till ts:

Jag fick min IBS-diagnos för 3 år sedan, och jag vet precis hur du har det. Ett tips är att äta efter LCHF-modellen, det brukar min mage inte svälla upp av. Sedan kan man kanske justera lite eftersom, lägga till eller ta bort det som inte är bra för just dig. Proviva/Probiotika är bra för oss med IBS också.

Jag VET... men jag frågade inte det.. jag frågade om hon även fått hjälp med det...eftersom det även kan förbättra magen. Nu vet du det.
  • Anonym (AJ!)

Det är ju just när jag äter enligt LCHF- modellen fast med inte så mycket fett som jag mår som bäst. Jag brukar också ta ProViva shots (känns som bomull i magen, super!).

Så det är bara att acceptera att det är så jag måste äta för att må bra? Problemet är bara att jag inte brukar få i mig tillräckligt med kalorier då och går ner i vikt!

Anonym skrev 2012-02-07 21:33:49 följande:
    Jag vet att psyket spelar en stor roll, stressar jag tex är det kört. Mår dåligt psykiskt gör jag också i perioder, men håller jag mig bara till bra mat så brukar magen hålla sig relativt lugn ändå.
  • Anonym (AJ!)

Och ja, jag får hjälp med den psykiska biten!

• skalmani
    Anonym skrev 2012-02-07 21:46:44 följande:
    Jag VET... men jag frågade inte det.. jag frågade om hon även fått hjälp med det...eftersom det även kan förbättra magen. Nu vet du det.
    "Mycket med IBS är psykiskt", det LÅTER inte som du vet så mkt om det, därför fick du svar från mig. Det är ingen hitte-på sjukdom.
  • skalmani
    Anonym (AJ!) skrev 2012-02-07 21:46:45 följande:
    Det är ju just när jag äter enligt LCHF- modellen fast med inte så mycket fett som jag mår som bäst. Jag brukar också ta ProViva shots (känns som bomull i magen, super!).

Så det är bara att acceptera att det är så jag måste äta för att må bra? Problemet är bara att jag inte brukar få i mig tillräckligt med kalorier då och går ner i vikt!

Jag vet att psyket spelar en stor roll, stressar jag tex är det kört. Mår dåligt psykiskt gör jag också i perioder, men håller jag mig bara till bra mat så brukar magen hålla sig relativt lugn ändå.
    Ja jag tror det ofta är så, att man med IBS mår bäst av att äta så här. Tycker du om efterrätter? Finns mkt goda med grädde och sånt man kan göra, då får man i sig fett;)
  • Dan Syndrom

Min arbetskamrat som har liknande problem äter typ LCHF fast med massor frukt, så om du kan äta frukt för att få i dig mer kalorier är ju det bra. Hon mådde även hyffsat på vegetarisk kost tidigare tror jag. 

Men jag läste nyligen att vissa reagerar på fruktos liknande som laktosintolerans.  http://mabra.com/har-du-ocksa-fruktosmage-1-av-3-drabbas/
    Så det kan ju vara värt att testa att ta bort frukt och då kanske kunna äta andra saker..? Svårt detta.

• Snabbapuckar

För några år sedan testades för första gången en särskild KBT-behandling av IBS i Sverige. Jag fick den och gick från ca 90% påverkan varje dag till under 10%. Jag åt som du innan, nu äter jag allt! Jag lovar att det skulle göra ditt liv mycket lättare. Googla KBT IBS och kanske Brjann Ljotsson, så hette han som höll i det. Jag tror att den finns i internetbaserad utformning också nu.

På de som var med i studien såg jag bara jättebra resultat, kolla verkligen upp detta!:)

• Morkullan

Hej

På vilket sätt får du problem när du äter?
    Om diarreer är huvudsakliga problemet och inte enbart gaser och kramper så tycker jag du ska kräva att få göra en koloscopi för att ta biopsier i tarmen för att se om du möjligen lider av microscopisk kolit också utöver din IBS.

Jag var mycket sjuk i min "IBS" i femton år innan jag blev så dålig att jag fick vara inlagd och först då fick jag en ordentlig utredning. Först därefter fick jag min andra tarmsjukdomsdiagnos "microskopisk kolit" som jag förmodligen haft under alla dessa år men odiagnostiserad. Jag känner igen mig i att bli bättre av LCHF kost, men innan jag fick rätt medicin var det verkligen inte nog effektivt.

Nu medicinerar jag med antiinflammatorisk medicin och är bättre än någonsin tidigare i mitt vuxna liv.
    Jag kan inte äta vad jag vill men har en betydligt större valfrihet än att bara äta kokt fisk och gröna salladsblad som var det enda jag kunde äta när jag var som sämst. Nu kan jag tom äta vitt ris, vitt bröd och lite sötsaker! Detta har varit helt otänkbart de senaste 15 åren. Så länge jag passar mig för fibrer, majs och soja så kan jag äta ganska fritt nu.

• Anonym (AJ!)
    Morkullan skrev 2012-02-07 22:02:58 följande:
    Hej

På vilket sätt får du problem när du äter?
    Om diarreer är huvudsakliga problemet och inte enbart gaser och kramper så tycker jag du ska kräva att få göra en koloscopi för att ta biopsier i tarmen för att se om du möjligen lider av microscopisk kolit också utöver din IBS.

Jag var mycket sjuk i min "IBS" i femton år innan jag blev så dålig att jag fick vara inlagd och först då fick jag en ordentlig utredning. Först därefter fick jag min andra tarmsjukdomsdiagnos "microskopisk kolit" som jag förmodligen haft under alla dessa år men odiagnostiserad. Jag känner igen mig i att bli bättre av LCHF kost, men innan jag fick rätt medicin var det verkligen inte nog effektivt.

Nu medicinerar jag med antiinflammatorisk medicin och är bättre än någonsin tidigare i mitt vuxna liv.
    Jag kan inte äta vad jag vill men har en betydligt större valfrihet än att bara äta kokt fisk och gröna salladsblad som var det enda jag kunde äta när jag var som sämst. Nu kan jag tom äta vitt ris, vitt bröd och lite sötsaker! Detta har varit helt otänkbart de senaste 15 åren. Så länge jag passar mig för fibrer, majs och soja så kan jag äta ganska fritt nu.
    Jag har både diareer, kramper och gaser. När jag sköter kosten kan det istället bli tvärtom, dvs förstoppning.
    Ibland går det i perioder, dvs inte gå på toa på en vecka för att sen gå 5 ggr/dagen i två-tre dagar för att sen börja om. Äter jag tex popcorn är jag helt "körd" i magen i flera dagar efteråt, men godis kan jag klara av i små mängder om jag har skött mig för övrigt.
  • Anonym (ibs2)

jag tipsar dig att gå med på Ibsforum.se
    där finns många bra trådar om mat och hur det är att leva med ibs.

jag hade som dig i början jag kunde inte äta något på två år utan åt inget på dagarna i skolan och klarade av att äta iaf pasta men bara en viss sorts pasta på kvällen
    jag drack också proviva ett tag och mådde bra på det men sen börja det med strula. jag tål inte e-ämnen så där måste jag vara noga, jag tål inte laktos och inte fiber och har jätte svårt med frukter och grönsaker då kraschar magen som tusan..

jag började dricka alovera brus tabletter och fick bättre mage samt börja äta verum låg laktos yoghurt på morgonen det gör hela min dag i princip dock kan jag inte äta lunch om jag är på universitet pga av stress så vågar jag inte.

jag gick på kbt hos brajian som någon nämnde här de funkade utmärkt dock blev väll inte magen så mycket bättre i sig utan det var mer jag som lärde mig lugna ner mig och inte få panik över magens bråk..så visst det hjälpte men inte som om jag vart bra..

jag har lärt mig veta vad jag tål och hur mycket mat jag tål genom att enkelt ute sluta, jag skrev mat dagbok och vad allt innehöll och hur mycket jag åt av det så nu vet jag att jag kan äta 200g till middag. lunch och frukost utan att magen kraschar.. så det är något du kan testa att skriva ner noggranna listor över vad du äter, när du äter osv och va noga med att äta på jämna tider. som  frukost samma tid varje dag osv de har jag märkt iaf på min mage att den mår bättre av, samt att äta långsamt att ta det lungt och vila..

sen kommer ju oftast skoven i perioder, jag har minna mot vintern och när det är som varmast på sommaren så strular magen extra mycket.. 

• Morkullan

Ok. Då har du inte tillräckligt frekventa diarreer för att man ska misstänka mikroskopisk colit. Då handlar det om minst 10 vattniga diarreer dagligen. Jag hade 30 om dagen i flera veckor i rad när det var som sämst och "bara" ca 10 när det var som bäst...

men majs och popcorn blir jag alltid heldålig av så undvik det om du har samma problem. Inte värt besväret.

• Anonym (tips)

Hej TS.

Jag har aldrig fått just diagnosen IBS men hade under många, många år så mycket problem med magen. Kände precis som dig att det inte gick att äta någonting.

Trodde att jag skulle få leva så resten av livet men sen hade jag även många andra symtom som blev värre och värre t ex trötthet och ledvärk. Till slut hittade jag en läkare som sa att jag hade B12 brist och skrev ut B12-injektioner som jag tar två gånger i veckan. Det är helt fantastiskt för min mage fungerar så bra nu!

Det kanske inte hjälper för alla men jag tror att "mystiska" sjukdomar som IBS har en orsak som man kan göra något åt om man bara hittar orsaken. Tyvärr är det ju inte alltid så lätt.

Och huruvida det skulle vara psykiska orsaker bakom...tja, jag tror att i framtiden kommer det att visa sig precis tvärtom. Att mycket som läkarna idag anser bero på psykiska orsaker egentligen har en fysisk förklaring såsom kroniska inflammationer och bristsjukdomar. Och vem skulle inte känna sig stressad och deppig av att ha en mage som man inte kan lita på?

• Anonym (AJ!)

Jag har ganska nyligen tagit alla tänkbara prover som finns och allt såg jättebra ut.

• Änglatrollet

Kämpa på Ts!! Jag har också IBS. Äter LCHF och är vegetarian i stort sett. ProIBS är ett bra preparat för illamående och uppsvälldhet, likt Iberogastdropparna med godare smak!

• Anonym (tips)

Hej igen!

Jo, jag hade också helt "normala" prover men sökte mig till en läkare som lyssnar mer på patienten än att stirra sig blind på blodprov. Jag blev själv förvånad över vilken effekt behandlingen fick för jag trodde ju själv på att "allt" syns på blodprov.

• Anonym (glutis)

TS: Har du blivit ordentligt utredd för glutenintolerans och testat att äta glutenfritt och samtidigt laktosfritt i minst 6 månader? Gör det annars. Hjälper inte bara med glutenfritt för om tarmarna är trasiga så är man automatiskt känslig för laktos med. Tänk också på att prover inte alltid ger utslag, gäller både blodprov och gastroskopi (då tarmen blir fläckvis skadad och det är slump om man träffar just en skadad bit i undersökningen).

Sen probiotika, det är kanon att du tar.

Visst kan en del ibs bero på psykiska problem, men vad är hönan och vad är ägget? Vore väl konstigt om man inte blir psykiskt nött av att knappt kunna äta nåt och jämt ha problem med magen... 

Jag tror personligen att många fall beror på nordisk kost med för mycket mjölkprodukter och/eller gluten. Jag har själv en sorts IBS som beror på ärrbildning i tarmen efter att den varit skadad av gluten :/

Interenet-KBT låter spännande!

Kräv hjälp och ge dig inte. Hoppas du mår bättre snart! 

• Ntl

Jag har haft diagnosen IBS i ca ett år nu och jag har fått ändra mycket sen dess. Men för att må såpass bra som jag gör nu i dagsläget så är det värt att ändra kostvanor och rutiner. Även fast jag ibland har skov och bara lever på blåbärssoppa emellanåt.

Uteslut gluten, laktos, kolsyrat, socker. Sen kan man väl fuska ibland men då får man ligga som man bäddat.
    Ät regelbundet och ha rutiner. Spelar egentligen ingen roll hur dina rutiner ser ut bara du har rutiner.  

Träning och må bra psykiskt hjälper också.

• IBS fri

Jag hade också IBS under många år och led något fruktansvärt av det. Sedan slutade jag med mina p-piller och "poff" så var det borta. Har inte haft några problem sedan dess och det var nästan 3 år sedan. Har i efterhand läst mycket om personer som använder hormonbaserade preventivmedel som har haft samma problem. Så prova med det, det kan kanske fungera.
    Fick även prova någon slags antidepressiva (i väldigt låg dos) som jag tyvärr inte minns namnet på. De var iaf gamla, från 60/70-tal och användes knappt längre. De fungerade i ett par månader men sedan kom IBSen tillbaka.

Svar på tråden Min IBS mage förstör mitt liv, kan inte äta nånting!