• Anonym (undrar)

ena föräldern död? förmyndare?

Om ena föräldern dör (föräldrarna skilda) får den andra föräldern bli "förmyndare" eller vad det nu heter. dotterns kompis mamma dog (mamman o pappan var inte längre tillsammans när hon dog). Och nu har pappan blivit barnens förmyndrae! har hand om barnpension och barnens tillgångar. En kompis till mig sa att den andra föräldern inte får det utan att det ska vara en "oberoende" person!? Hur ligger det till? Hjälp mig tack

• Svar på tråden ena föräldern död? förmyndare?
  • Anonym

Det beror på hur mycket barnet ärver. Men barnpensionen ska föräldern givetvis ta hand om och använda till barnets vardagliga försörjning.

• Mabaja

Inte i min syrras fall. Hon har en utomstående förmyndare över just för att andra föräldern inte ska ha tillgång över barnets pengar.

• Anonym

Osöker eftersom jag själv var omyndig då det var aktuellt men har för mig att det fanns en överförmyndare som höll koll på att pengarna till mig och mina syskon, barnpensionen användes till oss och inte gick till det pengarna inte var tänkt för även om det var pappa som stod som förmyndare.

• Anonym
    Mamma till W skrev 2012-02-07 22:10:02 följande:
    Inte i min syrras fall. Hon har en utomstående förmyndare över just för att andra föräldern inte ska ha tillgång över barnets pengar.
    Barnpensionen ska man givetvis anvönda då den är istället för den döda förälderns hjälp till försörjning genom ex. underhåll.
  • Anonym (undrar)

Mamma till W: jag har för mig, precis som du säger, att tanken är ju att den andre föräldern inte ska kunna "handla" i eget intresse.

I detta fall är dessutom pappan en skithög.... Har hört att han köper grejer till grabben, lämnar in kvittot och sedan säljer prylarna och tar pengarna :o och detta är just snånt man borde vilja komma ifrån!! fler som vet något om detta?

• vännen

Kontakta överförmyndaren i den kommun som pappan bor i. De kan hjälpa dig med dina frågor.

Svar på tråden ena föräldern död? förmyndare?