• AceVentura

    Pappa ledig varje fredan....

    är något jag skulle vilja vara. Men hur får man igenom det med arbetsgivaren på bästa sätt?
    Hur snart kan det börja gälla enligt lagar o regler?

    Hoppas på seriösa svar.

  • Svar på tråden Pappa ledig varje fredan....
  • perfekkt

    Upp till barnet är 8 år har du rätt att förkorta arbetstiden med upp till en fjärdedel enligt föräldraledighetslagen. Du ska anmäla det till arbetsgivaren senast två månader i förväg.

    Jag är just nu föräldraledig tors-fre med vår yngsta. Det är grymt, och jag rekommenderar det verkligen!


    Yes, I WOULD steal a car, if a purchased one had 2 minutes start time!
  • NOLF Spencer

    Jag blir nyfiken, tror du att din arbetsgivare kommer vara väldigt negativt inställd till att du är föräldraledig varje fredag?

    Det är ju annars som perfekkt skrivet, det fina med vår lagstiftning är att han/hon kan inte säga ett jota om du meddelar två mån i förväg.

    Själv så har jag med glädje inte bara bestämt mig för att ta ut en massa dagar men även argumenterat kring detta med min chef typ: för mig är det otroligt viktigt att vara en delaktig förälder vilket innebär att jag gör ett medvetet och aktivt

  • NOLF Spencer

    ... val när jag väljer att ta min föräldraledighet. Varenda gliring jag fått har jag pratat med henne om och ganska snart fattade hon vinken och slutade med gliringar och accepterade att jag kommer vara ledig en massa :)

  • AceVentura

    Jag jobbar på samhall pga ryggskada så man vet aldrig.

    Hade mer än gärna varit hemma varje fredag i fortsättningen så man kan få ut mera kvalité tid med barnen.

  • AceVentura

    Min yngsta son är bara 15 månader så enligt den lagen så skulle det kunna börja gälla direkt.
    Min älsta är bara 5år.

  • AceVentura

    Kollade idag med min arbetsgivare och efter att de fått läsa länken så verka det gå igenom, men de se att om jag ska vara ledig varje fredag en längre tid så kommer de skriva ner mig från 100% arbetande till typ 75% tror jag de var.

  • Twin Dad
    AceVentura skrev 2012-02-16 12:43:07 följande:
    Kollade idag med min arbetsgivare och efter att de fått läsa länken så verka det gå igenom, men de se att om jag ska vara ledig varje fredag en längre tid så kommer de skriva ner mig från 100% arbetande till typ 75% tror jag de var.
    Är du tillsvidareanställd? I så fall får de inte sänka din sysselsättningsgrad bara för att du är föräldraledig. Om så är fallet är det rent av vidrigt att dom "hotar" med att sänka din arbetstid bara för att du är hemma.

    Jag är hemma 75% med mina barn nu och får ständigt ta debatten med min arbetsgivare eftersom hon tycker det är konstigt att pappan ska vara hemma så mycket.
  • Björnpappan

    Min sambo sa spontant när hon såg att kvinnliga chefer ger gliringar osv: Äh, de är bara avis för att deras män inte gör sitt i hemmet/med barnen.

    Givetvis ska man vara hemma om man vill, och man ska slippa gliringar och hot om att få nedsättning i arbetstid! Det är nämligen inte lagligt.

Svar på tråden Pappa ledig varje fredan....