Hur är Thailand i april?
Funderar på hur Thailand är i april. Hur är vädret och är mycket stängt i turistområdena då?
Funderar på hur Thailand är i april. Hur är vädret och är mycket stängt i turistområdena då?
Det beror nog på var du åker. I allmänhet är det regnperiod.
Det är i precis i början på regnperioden, och det mesta är fortfarande öppet. Det är min erfarenhet i alla fall. Även om det som sagt är regnperiod så har Thailand mer och mer blivit ett året-runt-resmål. Det går ju charter dit även på sommaren numera.
Normalt sett är det dock inte någon fara att åka under regnperioden vad gäller vädret. Det kan vara lite disigare än vanligt och det ösregnar någon timme per dag men annars är det varmt och skönt.
Även om vi hade otur i mars/april förra året när vi var där, vi hade hela dagar av ösregn, 10 dagar av 14 regnade det. Men det var extremt och så brukar det verkligen inte vara.
Sen verkar ju klimatet även där blivit lite tokigt, det var många som reste i dec-jan i år och fick hela dagar med ösregn - vissa hela veckor.
Jag skulle åka ändå. Det är större chans att få mer sol ute på öarna än på fastlandet.
Vi planerar att åka nästa vinter och funderar på om det skulle funka med feb-april istället för att jan-mars om man vill vara borta 3 månader. Och det verkar det ju göra :) Vi kommer ju ändå inte sola o bada varje dag i 3 mån.
Vi var i Khao Lak, Ao Nang och Phuket från ca 20 april - 20 maj 2011, och vi hade 2 regndagar på hela tiden! Bästa tiden att resa på! =)
April är början på regnperiod, men även den varmaste perioden, har varit där i april maj 4 år i rad och det har inte varit mycket regn, men tex koh Chang är väldigt regnigt överlag, så där kan man få en skur. Koh samet har jag aldrig varit med om regn. Kolla thailandsguiden.se där kan du kolla hur klimatet är på varje ort runt året det står tom mm regn per år! Skitbra sida!
Så det kan vara så att det nästan är för varmt i april? Åker med en 2 åring och en på 4 mån
Ja då kan det nig vara lite varmt, men det kan vara olika, ett år vi åkte var det runt 40' och förra året typ 28-34'. Min syster och hennes döttrar var med ett år då det var väldigt varmt, den yngsta va 9 månader då, och hon tyckte att det var ganska jobbigt, hon svettades kopiösa mängder o ville inte äta vissa gånger. På kvällen va hon jätteglad, då är det ju svalare. De äldre tjejerna tyckte det va varmt, men dom hängde ju i poolen med solhatt hela dagarna.
Hur är vädret i feb-mars då, kanske får nöja oss med 2 månader?
I södra delarna börjar det att regna i april, i norra är det torrperiod fram till maj och otroligt hett med temperatur runt 45 grader dagligen.
Februari och mars är väldigt skönt! Inte mycket regn även om det förekommer ibland nu för tiden, men rätt varmt i mars på dagarna... men jag gillar det. Åker i februari/mars varje år.