• marla333

Har jag rätt till KUB-test fast jag bara är 25?

Ska på inskrivning på fredag, vill så gärna göra KUB-testet. Ska ta upp det då med min oro.

Jag är snart 26, men ändå orolig över att barnet inte ska vara friskt. Hade nyss ett missfall, och vill veta om den här graviditeten är som den ska, och även slippa oroa mig.

Kan jag få en remiss att få göra testet eller måste jag gå privat och betala skälv? 

• Svar på tråden Har jag rätt till KUB-test fast jag bara är 25?
  • Mila11

Det beror på vart du bor tror jag. Jag bor i Stockholm och vi blev erbjudna kub-test fast jag var under 30. Så bor du i huvudstaden så är det inga problem :)

• marla333
    Mila11 skrev 2012-02-08 13:22:03 följande:
    Det beror på vart du bor tror jag. Jag bor i Stockholm och vi blev erbjudna kub-test fast jag var under 30. Så bor du i huvudstaden så är det inga problem :)
    bor i sthlm  =) så då kan jag säga att jag vill göra ett utan att det blir några problem? har kollat och tror det kostar några tusen att göra det privat, men om jag inte "får" göra det, så blir det att betala...  

hur gammal är du som blev erbjuden? 
  • Vickan I

Jag blev också erbjuden med båda barnen. 29 år med första. Men om du känner stark oro så kanske inte kub räcker. Det är ju endast en riskbedömning så "fel" kan det ju tyvärr vara ändå. Men allt är ju oftast som det ska :)

• marla333
    Vickan I skrev 2012-02-08 13:28:12 följande:
    Jag blev också erbjuden med båda barnen. 29 år med första. Men om du känner stark oro så kanske inte kub räcker. Det är ju endast en riskbedömning så "fel" kan det ju tyvärr vara ändå. Men allt är ju oftast som det ska :)
    men skulle kännas så mycket bättre om man får bra värden, vilket jag hoppas på. är de sämre så har jag inga problem med fostervattentest, eller vad det heter. även om det är risk för mf. '

fick du bra värden på dina test?
  • Vickan I

Ja jag tänkte också att det var ett första steg och utifrån svaret sedan ta nästa beslut. Vi fick nästan max med första barnet med en risk på 1:19.000 någonting och var supernöjd. Med andra barnet blev det 1:7.000 någonting och hade ju typiskt då precis läst om en som fick 1:7000 och vid förlossningen visade det sig att barnet hade DS och var just den där EN av. Så tyckte då siffran var låg (jämförde ju med första gången med) men det är det ju inte.

• Kimmi

jag väntar mitt tredje barn och är 26 år
    bor i sthlm och blev erbjuden KUB 

• Mila11

Ja men då är det inga problem ts, du bor i Sthlm så kommer du bli erbjuden. Vi frågade aldrig, visste inte äns vad kub-test var när barnmorskan erbjöd oss den.

• marla333
    Mila11 skrev 2012-02-08 23:27:45 följande:
    Ja men då är det inga problem ts, du bor i Sthlm så kommer du bli erbjuden. Vi frågade aldrig, visste inte äns vad kub-test var när barnmorskan erbjöd oss den.
    för första gången jag var gravid, även i sthlm, frågade jag om det testet, men då tyckte bm det var onödigt. därför jag är orolig att jag inte ska få göra det då det inte var aktuellt förra gången. 
  • Edvina

Jag bodde tidigare i sthlm (Bromma) men blev inte erbjuden. Då skulle jag få betala själv 1900:- eller vad det nu var. Kan nog bero på vilken stadsdel man bor i.

♥ E ♥ V ♥
  • marla333
    Edvina skrev 2012-02-09 10:02:11 följande:
    Jag bodde tidigare i sthlm (Bromma) men blev inte erbjuden. Då skulle jag få betala själv 1900:- eller vad det nu var. Kan nog bero på vilken stadsdel man bor i.
    nej, kom på att jag skrev in mig i sundbyberg... bor i bromma. de är ju en egen kommun. kanske måste byta till nån i sthlm?
  • Edvina

Sundbyberg är en egen stad så kolla med dom. Har vänner i S-berg som jag har för mig fått nupp/kub men vet inte helt säkert.

• marla333

inga problem, hon började med att ta upp det utan att jag hade frågat, så sundbyberg har väl samma princip om sthlm. var orolig då jag frågade om det vid min första graviditet, men fick bara till svar att det var onödigt.

så nu hoppas jag att allt kommer gå bra med testet! 

Svar på tråden Har jag rätt till KUB-test fast jag bara är 25?