• Fidelis ad urnam

LCHF efterrätt? Recept önskas

Min lillasyster har börjar med LCHF och till helgen ska vi ha födelsedagsfika. Jag vill att även hon ska få någonting gott till fikat, så jag hoppas att ni har massvis med mumsiga recept att ösa över mig

• Svar på tråden LCHF efterrätt? Recept önskas
  • tinis77

Grädde med hallon och lite riven mörk choklad brukade jag lyxa till fredagskvällarna med.

• Loreena
    Chokladmousse

4-5 port

Smält 100 g mörk choklad i vattenbad (minst 70%)

Vispa 3 dl grädde, (vispa inte för hårt)

Separera 2 äggulor och rör ner i grädden, rör ner den smälta chokladen i grädden och häll upp i serveringsskålar. Låt stå i kylskåp någon timme innan servering.
  • tinis77

Just det, jag gjorde en lchfkladdkaka ibland oxå. Googla på kladdkaka lchf så kommer det upp recept.

• Faile

Helt ärligt så har jag än inte smakat något lchf-bakverk som varit supersmaskigt. Kanske har jag testat fel grejer, vem vet.

Så jag hade absolut uppskattat Tinis förslag med bara grädde, bär och mörk choklad. Det går liksom inte att misslyckas med och är heller inget halvdant substitut.

Chokladmousse är iof gott om man gillar det annars också, men känns väl inte jättefestligt.   

Sluta jiddra, börja trolla!
  • Kattdamen

Om hon gillar brieost så kanske brieost och bär? Jag brukar ta några stora blåbär när jag äter brieost.

Mig får du älska hedniskt.
  • Fidelis ad urnam
    Kattdamen skrev 2012-02-08 14:11:59 följande:
    Om hon gillar brieost så kanske brieost och bär? Jag brukar ta några stora blåbär när jag äter brieost.
    Visste inte att brie vad LCHF. 
  • Kattdamen
    Fidelis ad urnam skrev 2012-02-08 14:14:23 följande:
    Visste inte att brie vad LCHF. 
    Jodå, ost går utmärkt att äta. Och brieost är läskigt gott.

Så går det ha några stora, amerikanska blåbär till.
    Mig får du älska hedniskt.
  • IsDimma

Lite sent kanske... Men någon annan kan ju nytta av det, dessa www.alltforforaldrar.se/56kilo/lc-lchf-kladdkakemuffins/ är grymt goda. Egentligen den enda efterrätten jag gillat med lchf. Lite väl mycket kolhydrater egentligen men någon gång ibland när man får besök eller blir bjuden då funkar dom.

The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
Svar på tråden LCHF efterrätt? Recept önskas