• Lotta71

När man spritsar grädde?

Någon som är van vid att spritsa mycket?

Ska göra en stor tårta som jag ska spritsa med Wilton tyll 233, grästyllen.
    Vad beror det på att grädden blir rinnig o grynig efter en stunds spritsning? O hur undviker man det?

Ska jag vispa grädden hårdare lr lösare?
    Är det för varmt där jag står o arbetar?
    Ska färga grädden grön för det ska vara gräsmatta.
    Ska jag ösa i karamellfärgen innan vispningen lr ska jag vispa först?

Någon som vet?

Tacksam för svar

♥ Emanuel-98 ♥ Isac-00 ♥ Daniel-02 ♥ Axel-10 ♥ BF-120227
  • Svar på tråden När man spritsar grädde?
  • JanaLiiN

Jag tror att du vispat grädden för hårt, så att den blir smör (klumpar) och vassle (vätska). Du kan ha i karamellfärgen innan du börjar vispa.

Hur varmt är det där du spritsar? Öppna ett fönster en stund om du tror att det är för varmt... 

• Elli47
    Lotta71 skrev 2012-02-08 13:27:24 följande:
    Någon som är van vid att spritsa mycket?

Ska göra en stor tårta som jag ska spritsa med Wilton tyll 233, grästyllen.
    Vad beror det på att grädden blir rinnig o grynig efter en stunds spritsning? O hur undviker man det?

Ska jag vispa grädden hårdare lr lösare?
    Är det för varmt där jag står o arbetar?
    Ska färga grädden grön för det ska vara gräsmatta.
    Ska jag ösa i karamellfärgen innan vispningen lr ska jag vispa först?

Någon som vet?

Tacksam för svar
    Jag har väl spritsat en och annan tårta i mina dagar. Det blir rinnigt för att det blir varmt, grädden börjar smälta helt enkelt. Nu vet jag inte hurdan sprits du har men de i plast och papper blir ju varma när man håller i dem. Försök ha det så kallt som möjligt där du jobbar och gärna att grädden också är kall. Färgen brukar jag sätta i när jag har vispat en stund, då sprätter det inte lika mycket.
  • Lotta71
    JanaLiiN skrev 2012-02-08 13:30:34 följande:
    Jag tror att du vispat grädden för hårt, så att den blir smör (klumpar) och vassle (vätska). Du kan ha i karamellfärgen innan du börjar vispa.

Hur varmt är det där du spritsar? Öppna ett fönster en stund om du tror att det är för varmt... 
    Jag  vispar absolut inte den för hårt innan jag börjat spritsa, men det bildas alltså vätska o klumpar efter en stunds spritsande. Är det värmen som gör det?

Nej, jag har väl normal rumstemperatur men det kan kanske underlätta om det är svalare ¨å?
    Elli47 skrev 2012-02-08 13:31:49 följande:
    Jag har väl spritsat en och annan tårta i mina dagar. Det blir rinnigt för att det blir varmt, grädden börjar smälta helt enkelt. Nu vet jag inte hurdan sprits du har men de i plast och papper blir ju varma när man håller i dem. Försök ha det så kallt som möjligt där du jobbar och gärna att grädden också är kall. Färgen brukar jag sätta i när jag har vispat en stund, då sprätter det inte lika mycket.
    Varför tillsätter du färgen senare? Menar du att det stänker när du vispar?
  • Elli47
    Lotta71 skrev 2012-02-08 14:16:49 följande:
    Jag  vispar absolut inte den för hårt innan jag börjat spritsa, men det bildas alltså vätska o klumpar efter en stunds spritsande. Är det värmen som gör det?

Nej, jag har väl normal rumstemperatur men det kan kanske underlätta om det är svalare ¨å?
    Varför tillsätter du färgen senare? Menar du att det stänker när du vispar?
    Ja men det beror mest på att jag har så dåliga bunkar att vispa i...
  • Livsglad

kan du inte göra gräset i något annat än grädde??? Någon smörkräm eller nått?

• Lotta71

Nej, tårtan är för att min minsta fyller 2 år. O han gillar bara grädde, o det är ju viktigast att han gillar tårtan

Svar på tråden När man spritsar grädde?