• Little Ms Chatterbox

Kan en häst hoppa över en bil?

Min vetgirige son undrade i morse om en häst, hopphäst kunde hoppa över en bil. Vi pratade om det och hur högt hästar kan hoppa men eftersom jag inte visste hur högt OCH långt det kan få till ett hopp så tänkte jag att jag frågar er här.
    Att en bra häst med duktig ryttare kan hoppa upp mot 2 meter men hur klarar en häst av att hoppa längden också? En bil är ju inte hög utan närmare 2 meter bred också, klara en häst det?

• Svar på tråden Kan en häst hoppa över en bil?
  • Pallas

På längden eller tvären? På tvären inga problem, på längden beror det nog på hur hög bilen är. Jag tvivlar på att någon skulle prova på allvar, dock, eftersom det är bland det farligaste som finns i ridning att hoppa fasta hinder.

• Betty Ballbreaker

Det borde inte alls vara omöjligt om det är en duktig hopphäst med skicklig ryttare. På tävlingar ser man ju dem hoppa över oxrar som är både höga och "långa". Fast i och med att bilen är ett fast hinder, så skulle nog inte många ta risken att hoppa över det. Ett hinder kan man riva om man inte klarar det, medan bilen då istället skulle orsaka skador.

• snorkan

är det på tvären och en en stor tränad hopphäst kan jag inte tänka mig att det skulle vara några problem

• Little Ms Chatterbox

Det är nog bara på låtsas, eller i hans fantasi. Just nu är han inne i en minecraft period, det är ett spel på internet som man bygger sin egen värld och han har fyllt hela skärmen med grisar och flaxande hönor.
    Han undrar bara helt enkelt, förmodligen kommer han göra ett hopphinder för en häst i form av en bil i minecraft och det är viktigt för honom att alla detaljer är riktiga, han är en perfektionist  när det gäller vissa saker. Att hästen kommer vara fyrkantig och ha alldeles för korta ben i jämfört med verkligheten gör inget, bara den skulle kunna hoppa över så är det rätt. 

Fast han pratade lite om en ramp också... Vad tycker hästar om att hoppa neråt? Som om man tänker sig att en bil står på tvären och det är en ramp upp, hästen kommer travandes upp för rampen och gör ett snyggt hopp framåt, neråt och landar på andra sidan bilen men det blir ju väldigt mycket längre ner än ifrån avstampstället.
    Detta är helt teoretiskt, han har aldrig suttit på en häst och kommer nog inte göra det heller. Fast jag gärna skulle se att han skulle kunna börja med ridning.

Sonen har ADHD och Atypisk Autism med stort intresse för tekniska saker och ett stort allmänintresse. Säger jag till honom att världsrekordet i höjdhopp med häst är 2,30 kommer han komma ihåg det för alltid och kommer funderar på vad för saker som en häst kan hoppa över, för honom kvittar det om det är ett fast hinder eller "bara" något som man kan riva, mindre viktigt för honom
    Det är mycket som rör sig där inne i hans hjärna och mycket som är intressant. 
    Vi tackar för informationen, ska berätta för honom och poängtera vikten av att det är farligt för hästen med fasta hinder.  

• Betty Ballbreaker

Det är svårt för hästar att hoppa neråt, men de klarar det med. I fälttävlan förekommer ofta den typen av hinder.

• Madick

Han kan se en massa roliga hinder på webben från Badminton Horse Trials. Just nerhopp är väldigt vanligt. Många hinder är klart större än en vanlig personbil och lika fasta.

• isolande

Du kan meddela din son att det finns hopptävlingar där man haft en bil i ett hinder, typ som utsmyckning av en fet oxer. Inga konstigheter, hästar kan hoppa dryga 2 meter uppåt oxå. Och som tidigare inlägg skriver: kolla på internationella fälttävlanshinder, de är myyyyycket läskigare att hoppa över än en fjuttig bil Flört

• Binegar

Klart det går. På apassionata och sthlm/gbg horseshow och massa andra hästshower hoppas det både övar bilar på rad och genom eld. Farligt? Ja. Dumdristigt? Ja Mäktigt? Ohja!

Har dock inga länkar till just det. Men kolla in Apassionata, här gör de alla möjliga grejer!
    www.youtube.com/results&resnum=0&oi=spell&search_query=apassionata&spell=1&sa=X

• Jea79

Ja, iallafall planet på två stora pickups backade imot varann - var ett av hindren på badminton när jag var där :) Hittade tyvärr ingen bild av bilerna, men lite andre godsaker :)   

Svar på tråden Kan en häst hoppa över en bil?