• Anonym (fundersam)

exet lägger ut bilder på facebook, ok????

har en fundering och hoppas ni kan hjälpa mig. Jag lämnade mitt ex i augusti och flyttade tillbaks till min hemort, har ett gemensamt barn på då 3 månader. Vi försökte ett tag som särbos men lyckades inte. Han bor långt bort men anser sig inte ha råd att åka hit för att träffa barnet. Har barnet på heltid.

Nu till saken, han bad mig att jag skulle skicka lite bilder till honom då och då och det gjorde och gör jag via mobilen. Såg nu att han lägger ut dem bilder på facebook. Jag tycker inte alls om det att han offentliggör vårt barn på det sättet. Har dessutom ensam vårdnad, men det spelar egentligen ingen roll här.

Hur hade ni resonerad, är det rätt av mig att känna så??? Har han rätt att offentliggör bilder på barnet utan mitt samtycke???

• Svar på tråden exet lägger ut bilder på facebook, ok????
  • Lena

Du är fotografen så du har rätt att bestämma över publicering

• Nyfiken gul

det är ju hans barn också och det är väl inget som är hemligt med att ni har ett barn ihop, klart det är klantigt att lägga ut bilder utan att fråga men så länge det är ert gemensamma barn så ser jag inte riktigt något problem med det.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym (fundersam)
    Lena skrev 2012-02-08 17:05:56 följande:
    Du är fotografen så du har rätt att bestämma över publicering
    så tänkte jag även oxå
  • Anonym (fundersam)
    Nyfiken gul skrev 2012-02-08 17:06:42 följande:
    det är ju hans barn också och det är väl inget som är hemligt med att ni har ett barn ihop, klart det är klantigt att lägga ut bilder utan att fråga men så länge det är ert gemensamma barn så ser jag inte riktigt något problem med det.
    jag säger ju inte att han ska neka barnet, men tycker inte det är ok att visa upp bilder till hela världen utan att fråga, alla kan se bilderna och det känns inte ok, han har även en bild på alla barnen, då är oxå min andra son på, som han är inte pappa till, tycker bara det är inte ok, tycker bilder är privata.
  • Anonym

Har du sagt till honom att han inte ska lägga ut bilderna och motiverat varför? Han kanske bara är glad att han har en bebis och vill tala om det för hela världen (även om han inte har råd att åka och hälsa på)

• Anonym

Jag skulle ha blivit fly förbannad. Även om det är erat gemensamma barn så är det du som har vårdnaden och "rätten" att bestämma. Sen är det dessutom du som tagit bilderna, och har därför rätten att bestämma över dem med.

Jag själv har satt nolltolerans mot bilder på mitt barn på nätet. Vill barnet själv lägga upp bilder när denne är äldre så visst, men inte så länge som jag bestämmer.  

• Anonym (Fanny)

Det kanske är den enda lilla glädje och stolthet han har nu när ni bor så långt från varandra? Om det är du som fotograferar kan du väl i så fall se till att han endast får bilder som du anser är okej för publicering. Be honom också att ändra sina inställningar så endast hans närmaste vänner kan se dem.

• snouser
    Nyfiken gul skrev 2012-02-08 17:06:42 följande:
    Skulle vilja instämma där.. Så länge de bara är på barnen så är det väl även hans barn? 
    Men skulle de vara bilder på alla er ihop och att de ger sken av något som inte är sant, som att ni är en kärleksfull familj eller liknande så är de INTE okej..
    Känns det väldigt jobbigt så kan du ju anmäla korten och med lite om och men så kan du ju få bort dom..

Men kan ju förstå att de känns olustigt att han inte säger till..  
  • Anonym (fundersam)
    Anonym skrev 2012-02-08 17:13:43 följande:
    Jag skulle ha blivit fly förbannad. Även om det är erat gemensamma barn så är det du som har vårdnaden och "rätten" att bestämma. Sen är det dessutom du som tagit bilderna, och har därför rätten att bestämma över dem med.

Jag själv har satt nolltolerans mot bilder på mitt barn på nätet. Vill barnet själv lägga upp bilder när denne är äldre så visst, men inte så länge som jag bestämmer.  
    precis, tycker det är fult gjort att lägga ut bilder på nån som inte kan bestämma än om den vill eller ej, varför är det ok bara för att det är ett barn???? Hade det varit en vuxen på bilden som inte vet om det och dessutom haft mindre kläder på (bebisen hade på bilden bara blöja och body på), då hade alla säkert tyckt det är fel.
  • Anonym (fundersam)
    Anonym skrev 2012-02-08 17:12:55 följande:
    Har du sagt till honom att han inte ska lägga ut bilderna och motiverat varför? Han kanske bara är glad att han har en bebis och vill tala om det för hela världen (även om han inte har råd att åka och hälsa på)
    nej, men får göra det!!!
Svar på tråden exet lägger ut bilder på facebook, ok????