• Unikus

Poäng när man studerar enligt beslutet på halvfart CSN

Hur många poäng måste man ha klarat per termin om man tagit lån för halvfart?
    Jag läser alltså på helfart (har halvt sjukbidrag) och får alltså inte ta lån för heltid, men i beslutet står att jag läser halvfart.

Inte ens CSN  kan svara på min fråga!

UNIK
  • Svar på tråden Poäng när man studerar enligt beslutet på halvfart CSN
  • tjej87

Halvfart är 15 hp per termin (20 veckor) om du läser på högskola.

• Unikus
    tjej87 skrev 2012-02-08 20:17:01 följande:
    Halvfart är 15 hp per termin (20 veckor) om du läser på högskola.
    vad är det då för poäng jag måste ha klarat på ett år?

Jag förstår inte varför CSN inte lyckas svara på min fråga, är det mitt sjukbidrag som är problemet för dom eller vad?? 
    UNIK
  • Annelie 76

Du måste alltid klara 75% av poängen. För dig som läser på halvfart måste det bli 75% av 15 poäng (11,25). Men kom ihåg att det räknas över flera terminer när man pluggat ett tag så missa inte för mycket.

• Unikus
    Annelie 76 skrev 2012-02-08 20:22:18 följande:
    Du måste alltid klara 75% av poängen. För dig som läser på halvfart måste det bli 75% av 15 poäng (11,25). Men kom ihåg att det räknas över flera terminer när man pluggat ett tag så missa inte för mycket.
    okej jag är inne på termin 4 nu, så jag hörde nånstans att det är högre ju längre fram man kommer..
    Men knepigt att inte dom kan svara på en fråga..? 
    UNIK
  • Unikus

I beslutet står det så här:

Högskolenivå, 30 poäng, studietakt 50% 

UNIK
  • Unikus

Jag läser heltid i verkligheten, men enligt beslutet deltid eftersom jag får ta lån bara för deltid.
    Så blir det heltidspoäng ändå, alltså 30 poäng per termin? 

UNIK
  • Elaifiknow
    Unikus skrev 2012-02-08 20:37:05 följande:
    Jag läser heltid i verkligheten, men enligt beslutet deltid eftersom jag får ta lån bara för deltid.
    Nej, studiemedel på 50% = poängkrav för 50%. Du har fått en uträkning längre upp i tråden.
  • Hoppsan85
    Unikus skrev 2012-02-08 20:37:05 följande:
    Läser du en studietaklt på 50% så är det halvtid och då får du halvt CSN med.
  • Unikus
    Elaifiknow skrev 2012-02-08 21:37:19 följande:
    Nej, studiemedel på 50% = poängkrav för 50%. Du har fått en uträkning längre upp i tråden.
    Kändes lite missvisande då det stod 30 poäng i beslutet per termin, för det är ju heltidsstudier.

Gillar inte att CSN inte kan svara på frågorna  
    UNIK
  • Elaifiknow
    Unikus skrev 2012-02-09 21:16:35 följande:
    Kändes lite missvisande då det stod 30 poäng i beslutet per termin, för det är ju heltidsstudier.

På vilket sätt är det missvisande? Läser du inte 30hp? I inlägg 6 skriver du ju att du läser heltid.
  • Selaine

Har du tagit CSN lån förut och gjort något som gör att du bara får halva CSN fast du läser på deltid?

Berätta följande istället så kan vi lättare hjälpa dig:

Hur många poäng studerar du?
    Under hur många veckor studerar du?
    Hur många procent har du bett om studiemedel för?

• Selaine

OK du studerar på heltid, men får bara csn för halvtid då du får hälften studiebidrag.
    Det borde du kunna ta reda på, om du fortfarande behöver ta 75 % av en heltid, för att klara villkoren, eller om har lägre villkor eftersom du bara får halva csn?
  • snedtak

Är det 30 hp på en termin, eller 30 hp över två terminer?
    Kan du kopiera texten så kan vi tolka? Det kanske kan vara en formulering som missförståtts.
Svar på tråden Poäng när man studerar enligt beslutet på halvfart CSN