• samper

    börja läsa eller jag kan läsa

    Hej Undrar om det finns någon som har spelregler till spelet "jag kan läsa" av kärnan. Vi har köpt spelet på second hand och det var fint och helt men saknade spelregler. det finns även ett likknande spel som heter börja läsa också även intresserade av dessa Glad

  • Svar på tråden börja läsa eller jag kan läsa
  • Maja201203

    Börja läsa
    Kom ihåg spel
    för 2 eller flera spelare
    Varje spelare får en spelplan och väljer ut ett bildord.Antalet bokstäver i  det valda ordet måste vara lika för alla spelarna.Träbrickorna läggs upp och ner mitt på bordet.Spelarna turas nu om att vända en bricka i taget.Om en spelare får upp en bokstav som han behöver till sitt ord får han lägga den på sin spelplan och försöka en gång till .Får han upp en bokstav som han inte behöver,lägg den tillbaka upp och ner på bordet.vinnare är den som först lagt hela sitt ord.Man kan också bestämma att lägga två ord ,om man vill att spelet ska vara längre.Osäkra stavare kan använda facitsidorna,medan  de som är lite säkrare kan använda gula sidorna

    Ordjakt
    Vänd träbrickorna upp och ner och dela dem så att alla får lika många.Nu gäller det att försöka lägga så många ord som möjligt (ev på tid)med hjälp av de bokstäver man har
    Vinnare är den som lyckas lägga flest ord.Variant:Varje spelare räknar antalet använda bokstäver.Vinnare är den som sammanlagt använt flest bokstäver till sina ord.

Svar på tråden börja läsa eller jag kan läsa