varannan v. för ettårning?
hej.
hur fördelar man bäst boendet i en familj med mamma och pappa i olika boenden och två barn, en på fyra och en på ett år?
jag och mitt ex har två barn, en som är fyra och en som är 9 månader. när vi delade på oss för 4 månder sedan läste jag böcker om separation, pratade med vänner som har delad vårdnad och pratade med en barnpsyokolog.
jag förstod att de allmänna rekommendationerna är att små barn under tre ska vara mer hos en förälder och att täta byten är bäst för det små.
mitt ex vill ha varannan vecka och jag vill dela upp varje vecka i tre byten.
så länge jag ammar den lillla har jag henne mer. mitt ex har haft henne lite å och då, och sen hon slutade nattamma även vissa nätter.
hittills har den stora bott må-ti hos mig on-to hos honom och varannan helg.
nu ska vi prova att ha den stora varannan vecka ett tag för att han vill det.
Han vill även att så fort jag slutat amma (som jag planerar att göra när hon är ett år) att vi ska ha även den lilla varannan vecka.
vi är överens om att vi vill dela tiden lika emmellan oss, men är oense m hur långa perioder som är lämpliga för vår ettåring.
JAg undrar om en vecka är för lång tid för en så liten som en ettåring. lång tid att inte träffa mamma eller pappa.
Jag tror om att om man har henne bara två eller tre dagar i stöten så upplever hon det mer som att hon bor hos båda föräldrarna, istället för att ställa om en gång i veckan.
Jag tycker att det känns som jättelång tid att vara ifrån min ettåring en hel vecka, och tror att hon skulle uppleva det jobbigt att vara ifrån mig med. En gång var hon hos sin far tre dygn, och då sov hon inte de två sista dygnen, jag tyckte också att det var jobbigt att vara ifrån henne så länge, eftersom det kändes som att hon behövde mig. då var hon åtta månader, kanske är det annorlunda när hon är ett, och har slutat amma helt.
Mitt ex tycker inte att jag ska dra upp vad vänner säger eller vad jag läst i böcker, utan att det viktiga är att vi ska utgå från oss själva, vad han tycker och vad jag tycker. (kanske borde jag bara säga vad jag tycker och inte hänvisa till vad jag grundar min uppfattning på, dvs samtal med vänner, psykolog och böcker?)
Jag känner mig förtvivlad över att han kanske ska driva igenom varannan vecka för vår ettåring (jag tror han har den starkaste viljan i slutändan) eftersom jag är övertygad om att det inte är bra.
Om jag får bekräftat från barnpsykolog att varannan vecka är helt ok för en ettåring så känns den lösningen mer ok för mig, och det är därför jag undrar och skriver det här brevet.
kanske kan vi ha varannan vecka men att den som inte har barnen kommer på middag en gång mitt i vecka, då träffar ju förälder och barn varandra oftare?
Hur tycker ni att man bäst fördelar boendet för en ettåring, och för en familj med mamma och pappa på olika håll och med en storasyster på fyra och lillasyster på ett år?
tacksam för svar!