• Odd Pixie

Australisk- amerikansk- och indisk engelska? Skillnader?

Jag ska förklara skillnaderna mellan dessa olika typer av engelska, och vet inte riktigt hur jag ska förklara. Det är ju tydligt att det låter olika när jag lyssnar men, som sagt, hur förklarar man det?

De har helt olika "flyt" och "tempon" i sitt sätt att prata. Den indiska engelskan är ju en engelska med brytning, den australiska engelskan är en engelska med speciell dialekt medan den amerikanska engelskan är det man hör mest. Jag tycker att den australiska påminner lite om brittisk och irländsk engelska? De uttalar t.ex. "matter" mer bokstavligt, medan det i den amerikanska engelskan låter mer slarvigt.. typ "madder". 

Har ni tips på hur man kan förklara så att det blir tydligt?

• Svar på tråden Australisk- amerikansk- och indisk engelska? Skillnader?
  • Khaleesi

Vem är det du ska förklara skillnaderna för? Du har ju också en del ord som används olika.

Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • Odd Pixie

Det är en skoluppgift! Jo, det finns många ord som används olika och hade jag kunnat förklara mer allmänt så hade det förstås varit enklare. Nu var det dessvärre speciella videor som jag skulle bedöma utifrån, och där används ju inte precis alla ord - och inte heller samma ord.

• Pallas

Kika lite på intrusive R och skillnaderna mellan de olika länderna.

• Mrs Mountainstream

Utöver dialekten finns det engelsk indiska ord som skiljer sig, typ lakh, crore (siffror)

• Johan70

Med tanke på att det faktiskt finns en del människor i Indien som har engelska som modersmål, så är det nog inte riktigt rätt att kalla indisk engelska för en brytning. Det är snarare en dialekt, även om många indier som pratar så har engelska som andraspråk. Detsamma gäller till exempel engelskan som pratas i Sydafrika.

I Indien använder man visst fortfarande räkneorden milliard och billiard, med samma mening som miljard och biljard på svenska (och många andra europeiska språk), medan man i Storbritannien numera huvudsakligen har övergått till det amerikanska sättet att kalla en miljard för billion.

Svar på tråden Australisk- amerikansk- och indisk engelska? Skillnader?