• Anonym (TS)

Hur våga bjuda mer på sig själv?

Jag är en tjej i 20-årsåldern som under hela min uppväxt varit extremt blyg och haft väldigt få kompisar. Jag vet helt enkelt inte hur jag ska bete mig med nya människor, men jag vill så gärna komma över den där tröskeln och lära känna nya människor med mera.

Hur vågar man bjuda mer på sig själv? Alla tips är välkomna!

• Svar på tråden Hur våga bjuda mer på sig själv?
  • Anonym (TS)

Lite bråttom med svar då jag ska träffa en massa nya människor om en stund!
    Vas bör jag tänka/inte tänka på? Humor? Kom igen! :) 

• mpermper

Åh - jag känner igen mig. Jag hade också svårt med det där i din ålder.....
    För mig - som är mer än dubbelt så gammal som du - handlade knuten om att jag var orolig för vad andra människor skulle tycka och tänka om mig. Som gjort för att det skulle låsa sig alltså.

Tänk på att du behöver inte säga något bara för att du ska säga något om du förstår hur jag menar. Lyssna på andra och häng med i samtal - det uppenbarar sig säkert tillfällen då du har något att tillföra i samtalet.

Försök att bara spänna av och framförallt - tänk på att vi alla bara är människor med allt vad det innebär.
    Alla är vi oroliga - rädda för att verka töntiga osv osv Försök strunat i sådant och bara häng med i flödet.

Lycka till och hoppas det blir kul!

• Anonym (roll)
    Anonym (TS) skrev 2012-02-09 14:10:04 följande:
    Jag är en tjej i 20-årsåldern som under hela min uppväxt varit extremt blyg och haft väldigt få kompisar. Jag vet helt enkelt inte hur jag ska bete mig med nya människor, men jag vill så gärna komma över den där tröskeln och lära känna nya människor med mera.

Hur vågar man bjuda mer på sig själv? Alla tips är välkomna!
    En sak som kan funka är att låtsas att man är en annan person, liksom skapa en karaktär i huvudet och ta an den rollen/karaktären i de situationer som behövs. Den där låtsaspersonen ska ha ett namn och göra allt du inte vågar Glad
  • Anonym (TS)

Tack för era snabba svar! Skrattande

Ja, jag är jätterädd att folk ska tycka jag är töntig o.s.v. men det är inte det enda problemet jag har... Pratar jag med en person har jag verkligen jättesvårt att hitta på nya samtalsämnen. Jag vet inte om det har att göra med att jag alltid varit blyg och inte pratat så mycket med folk... Jag tycker att det är skitjobbigt Rynkar på näsan

Det där med att spela en roll låter intressant Glad Jag drömde om att bli skådis som liten (ja, trots att jag vart jätteblyg) så det skulle jag ju kunna testa!

Tack igen för era svar! 

Svar på tråden Hur våga bjuda mer på sig själv?