• Mila

Mätning av ph-värdet i matstrupen?

Idag ringde vår dotters läkare och sa att hon ska bli kallad för en mätning av ph-värdet i matstrupen.

Juni har haft problem med magen och sömn sedan födsel och är även mjölkallergisk.

Försöker hitta info om det "ingreppet" för bebisar. Juni är snart 8 månader.. Om hur det går till osv..
    Någon som vet?

• Svar på tråden Mätning av ph-värdet i matstrupen?
  • Little Ms Chatterbox

Min dotter har gjort det. Hon var äldre än din dotter, 3-3½ år.
    Själva isättandet gick till såhär. Barnet får något att dricka och samtidigt så för man in slagen i näsan. Sen tejpar man fast slangen på kinden och bakom örat. Man får en mätare som sitter fast runt magen och sen är det full fart som vanligt i ett dygn framåt.
    Min dotter gick på dagis som vanligt, hon hade inga hinder med mätaren förutom att den gled fram ibland när hon helst ville ha den på ryggen. Sen råkade det bli ett fel så vi fick göra om allt ett tag senare. 
    Vår dotter är svår med maten och kände sig irriterad i halsen med slangen så vi serverade favoritmaten och sugrörsdricka för att hon skulle äta ordentligt.

• Mila
    Little Ms Chatterbox skrev 2012-02-09 18:58:55 följande:
    Min dotter har gjort det. Hon var äldre än din dotter, 3-3½ år.
    Själva isättandet gick till såhär. Barnet får något att dricka och samtidigt så för man in slagen i näsan. Sen tejpar man fast slangen på kinden och bakom örat. Man får en mätare som sitter fast runt magen och sen är det full fart som vanligt i ett dygn framåt.
    Min dotter gick på dagis som vanligt, hon hade inga hinder med mätaren förutom att den gled fram ibland när hon helst ville ha den på ryggen. Sen råkade det bli ett fel så vi fick göra om allt ett tag senare. 
    Vår dotter är svår med maten och kände sig irriterad i halsen med slangen så vi serverade favoritmaten och sugrörsdricka för att hon skulle äta ordentligt.
    Okej, så hon behövde inte sövas eller alltså? Tycker det låter så hemsk /:

Vad hade din dotter för problem så att dom ville göra testet?
  • Frida g

Vår dotter fick lugnande när de skulle föra ner slangen! Men de är inte sövda!

• Skumboll

Tror sonen var runt året när man gjorde en ph-mätning. 
    Det är en sond de stoppar ner via näsan ner till magen som mäter ph-värdet. Sonden kopplas sedan till en dosa som registrerar värdet. Den brukar sitta 24 timmar.
    Att stoppa ner en sond är inget man söver ner barnen för, lugnande kan man ge men jag tror inte ens det är så vanligt. 

♥ Simon ♥
  • Little Ms Chatterbox
    Mila skrev 2012-02-09 19:11:09 följande:
    Okej, så hon behövde inte sövas eller alltså? Tycker det låter så hemsk /:

Vad hade din dotter för problem så att dom ville göra testet?
    Hon har haft problem sen födseln med kaskadsyande och vaknade varje natt och satte sig upp och skrek, sträckte sig rakt upp som om hon ville räta ut magen. Vi gav henne Nestargel i vällingen/ersättning det funkade ganska bra men hon har ätit dåligt hela tiden. 
    Hon är tvilling och hennes bror är mjölkproteinallergiker, allt skulle utredas samtidigt och de var mycket sjuka, vi som vuxna var helt utmattade och äldst sonen fick en ADHD-diagnos så dotterns udersökning blev framflyttad många gånger. Efter många om och men kom vi iväg på ett första läkarbesök på barnkliniken som jag hade tiggt till mig av läkaren på VC vid en BVC koll.
    När vi träffade barnläkaren så sa hon att man brukar ge medicin först i 1 vecka och om man ser någon förändring så fortsätter man. Efter första dagen med Losec mups så var det första natten på 2 år som hon sov gott hela natten och sen när hon kom tillbaka till dagis så undrade fröknarna på skoj om hon gick på något för hon sprang omkring och fnittrade hela tiden. Som en helt annan tjej.  
    När vi gjorde Ph-mätningen så fick man lite saft att dricka så det skulle gå lättare men eftersom vår lilla tjej är så kräsen så tog hon inte så mycket dricka. Så mitt tips är att ta med favoritdrickat. 
    Slangen som de för ner ligger i glidmedel så det är inget som skadar.  
  • Mila

Får man svar direkt om nått är fel?
    Antar att man åker tillbaks till sjukhuset när dom tar bort slangen, men får man svar då?

• Trollmamma till 4
    Mila skrev 2012-02-10 12:59:36 följande:
    Får man svar direkt om nått är fel?
    Antar att man åker tillbaks till sjukhuset när dom tar bort slangen, men får man svar då?
    Du får svar ett par dagar senare..

Min son var 7 månader när dem gjorde en ph mätning..

De för ner en slang via näsan ner till magmunnen sen tejpar dem fast den på kinden och för den sedan bakom örat (man kan sätta en liten tejp bit bakom örat oxå om man vill..

Mamma till 4
  • Little Ms Chatterbox

Vi bor 7 mil från sjukhuset och fick ta bort slangen här hemma på VC efter 24 timmar så skickade de in mätaren och vi fick svar efter några dagar, 1 vecka. Under hela mätdygnet skulle vi skriva upp vad och när hon åt och drack. Om hon låg ner, inte bara sov utan också om hon låg ner och tittade på tv skulle vi skriva upp det eftersom det även påverkar magsyran i strupen.

• Mila

Nu har Juni fått en slang som mäter värdet. Vet ni vad som är normalt och inte normalt?

Hennes ligger runt 8 helatiden hittills.

Svar på tråden Mätning av ph-värdet i matstrupen?