• Anonym

viktuppgång av antidepressiva?

Hej.
    Jag har varit deprimerad i flera månader och försökt begå självmord en gång. Går i terapi hos en psykolog, men har nu blivit remitterad till en psykiatriker och ska eventuellt få antidepressiva/ångestdämpande utskrivet.
    Har hört att man kan gå upp mycket i vikt av antidepressiva, och det vill jag verkligen undvika.
    Jag förstår att det är prio 1 att bli frisk, men mycket av min ångest handlar om min kropp och att jag tycker att jag är ful, fet och värdelös. Är rädd att viktuppgång skulle göra det hela värre...
    Finns det några antidepressiva som vanligtvis inte genrerar viktuppgång?
    Är förresten 15 år, så man kanske inte får ta alla sorters mediciner när man är så ung?      

• Svar på tråden viktuppgång av antidepressiva?
  • Anonym (kunnig)

Det finns två huvudsakliga orsaker till att man går upp i vikt av antidepressiva medel och det är:

1. Ökad aptit eller bättre aptit pga bättre mående
    2. Samlar på sig vätska dvs blir svullen

Så om du drabbas av nr 1 så går du inte upp i vikt om du inte äter mer än vad du gör av med.
    Och om du skulle drabbas av nr 2 så försvinner viktuppgången, dvs du kissar ut vätskeöverskottet,
    när du slutar ta medicinen.

Varför man går upp i vikt av antidepp är oftast pga av att man äter mer mat för att man mår bättre. När man är deprimerad brukar man ha dålig aptit och äter för lite. Det finns inget i själva medicinerna som gör att man helt plötsligt får lågt ämnesomsättning och går upp vikt av det. Och de innehåller ju knappt några kalorier i dem.
    Det är dumt att inte börja med antidepp bara för att man är "rädd" för att gå upp i vikt.

Vill bara säga att fluoxetin anses vara viktneutral (att inte påverka aptiten) men de finns det säkert de som har gått upp i vikt av dem. Jag äter citalopram och har inte gått upp i vikt och de sägs ge viktökning/ökad aptit. Jag har kunnat gå ner i vikt (20 kg)  av dem. Ingen ökad aptit. Gäller bara ha koll på vad man äter.

• Anonym

Du " kunnig"verkar glömt en punkt. Vet att när man äter bla sertralin så sjunker sköldskötelhormon och är absolut en bidragande orsak till varför man kan gå upp i vikt utan att äta för mycket. Bara och söka lite på nätet så hittar du info!!

Svar på tråden viktuppgång av antidepressiva?