• oliven10

hjälp å tips ang barnsäng till litet rum

hej hopp!
    jag skulle behöva alla tips ang hur jag ska göra med säng till detta LILLA barnrum?
    just nu ser hans spjälsäng ut som en stor koloss...alla sängar jag hittar på nätet är för stora...det ända alternativet jag har är att man "klipper" till en madrass på golvet...men det känns så luffigt eller va man ska kalla de!
    min lilla är bara 15månader gammal!

TIPS TACK!

• Svar på tråden hjälp å tips ang barnsäng till litet rum
  • stjierna

Växasängar på loppis! Dom är oftast lika smala som spjälsängar ;)

Var bor du? Vi har nämligen en ovan nämnd som vi inte använder..

• oliven10

fast jag har tyvärr inte tid att gå på loppisar...å blocket har inget bra heller just nu!
    jag bor i göteborg :) 

• pigglet

Hur brett är rummet - går det ha en säng "tvärs över" om man inte har några gavlar utan sängen räcker från vägg till vägg?
    Eller skåpsäng (du måste kanske snickra ett själv i så fall?), det hade min mormor. Man fällerhelt enkelt upp sängen när den inte används, frilägger massa yta.
    När barnet är lite äldre är en loft-variant bra, då blir det lekyta under sängen. 

• oliven10
    pigglet skrev 2012-02-09 20:57:02 följande:
    Hur brett är rummet - går det ha en säng "tvärs över" om man inte har några gavlar utan sängen räcker från vägg till vägg?
    Eller skåpsäng (du måste kanske snickra ett själv i så fall?), det hade min mormor. Man fällerhelt enkelt upp sängen när den inte används, frilägger massa yta.
    När barnet är lite äldre är en loft-variant bra, då blir det lekyta under sängen. 
    tack för tipset...det blir nog att man bygger upp en liten "platå" och sen köper en madrass vägg till vägg :)
    sen när han blir äldre får man väl bygga en loftsäng :) 
  • pigglet

Ja, det blir nog bra. Är du lite händig så bygger du den ungefär som sådana där uppfällbara skötbord, så hakar ni bara upp den under dagtid.

• oliven10
    pigglet skrev 2012-02-09 21:10:07 följande:
    Ja, det blir nog bra. Är du lite händig så bygger du den ungefär som sådana där uppfällbara skötbord, så hakar ni bara upp den under dagtid.
    haha tyvärr så är jag ju inte så händig...men jag önskar att jag hade varit de :)
  • pigglet

Blir säkert bra i vilket fall. Barnen vill ändå vara där den vuxne är, leka ensam på sitt rum gör de ju ibland inte förän i skolåldern  ;)

• oliven10
    pigglet skrev 2012-02-09 21:20:57 följande:
    Blir säkert bra i vilket fall. Barnen vill ändå vara där den vuxne är, leka ensam på sitt rum gör de ju ibland inte förän i skolåldern  ;)
    precis...hela lägenheten är hans lekplats....hittade 2 kastruller i badrummet idag...haha han ska ju som sagt bara sova där :)

det blir en liten tripp till byggmax i helgen 
  • pigglet

Lycka till!

(Kanske förvaring uppåt väggarna då? Hyllor med stora lådor på, för leksaker, vinter/sommarkläder som inte används...? Känns lite slösaktigt med så mycket utrymme som bara står tomt, men ni kanske inte bor så trångt?) 

• oliven10
    pigglet skrev 2012-02-09 21:26:41 följande:
    Lycka till!

(Kanske förvaring uppåt väggarna då? Hyllor med stora lådor på, för leksaker, vinter/sommarkläder som inte används...? Känns lite slösaktigt med så mycket utrymme som bara står tomt, men ni kanske inte bor så trångt?) 
    det e klart att man måste använda väggarna...ska sätta upp lite hyller som han kan ha alla sina leksaker på!
    alla hans kläder å så har jag i mitt sovrum :)
    nu gäller de att få lite mysfaktor i det lilla rummet...det ända problemet jag har sett är "sängen" ....fast vi kommer säkert att få mycket tips å råd på myggmax oxå...dom kan nog sånt!

Svar på tråden hjälp å tips ang barnsäng till litet rum