• elvatolv

Nu måste jag ha eran hjälp! (ang. bemanningsföretag)

Jag är mammaledig nu och har inget jobb att gå tillbaka till. Har sökt en del och bla till bemanningsföretag, både att bli uthyrd och rekryterad. Nu vill jag ju inte falla i nån fallgrop där jag mister a-kassan eller att föräldrapenningen rasar i botten, för vi vill ha fler barn. Är det något jag ska tänka på när man blir uthyrd?
    Behöver all tips och råd man kan få ang. detta.

• Svar på tråden Nu måste jag ha eran hjälp! (ang. bemanningsföretag)
  • elvatolv

Ingen som är uthyrd eller jobbar på ett bemanningsföretag?

• Cittra

Ring a-kassan och fråga. Det där är en riktig fälla annars. Har en kompis som det funkar utmärkt för, sen finns det andra som det funkar sämre. Det som kan vara en risk är att du blir uthyrd säg 10 timmar en vecka och så stämplar du upp 30. Nästa gång du blir uthyrd så är det inte säkert att du får stämpla upp. Likadant om du blir uthyrd 1 vecka heltid att du inte får stämpla sen. Förtsa gången funkar det, men sen? Verkar dock som det antingen är olika för olika a-kassa eller nya regler.

• elvatolv

Ja, det är just det man inte vill råka ut för. Det bästa är nog projektanställning i tex 3 månader och sen att man blir arbetslös eller får en ny projektanställning. Att hatta fram och tillbaka så, vill jag inte och det tror jag inte jag får för a-kassan heller. Alltså jag får nog inte stämpla upp om jag är deltidsanställd eller timanställd. Har mailat fackt för att få ett skriftligt svar från dem.

• Smajla

Aida - nu jobbar jag ju inte för bemanningsföretag men har fått veta att man bör ta reda på att de har kollektivavtal, garantilön när du inte är ute på uppdrag, fråga hur långt emellan uppdragen det brukar vara, hur långa uppdragen brukar vara och framförallt - säg till att du bara är intresserad av att jobba heltid.

Jag frågade HTF om det där med att stämpla mellan uppdrag och fick svaret att man kan stämpla mellan uppdrag men när man gjort det för 2:a eller om det var 3:e gången så blir man avstängd från a-kassan. Man kan alltså inte jobba för bemanningsföretag och stämpla mellan uppdragen - det sätter a-kassan stopp för. Istället - se till att du har garantilön så du får lön när du inte jobbar. Garantilönen brukar vara runt 78-80 procent.

• elvatolv

Tack för tipsen, Smajla!

• elvatolv

Men om man får ett uppdrag på tex 3 månader och sen har man inget i 2 månader och sen får man ett till uppdrag i 6 månader och så fortsätter det så, och hela tiden får man betalt från bemanningsföretaget, det sätter väl inte facket sig emot, eller?

• Smajla

Aida - jag är inte säker - det bästa är att du frågar ditt fack - men grejen är ju att om du ska jobba hos bemanningsföretag så blir du anställd av dem - inte av det företag du jobbar hos för tillfället. Så anställningen löper ju trots att du inte har uppdrag för tillfället. Mitt råd är att du ser till att du väljer ett bemanningsföretag som har kollektivavtal - de stora som Poolia, Manpower osv har garanterat det - det kan man t o m se på deras hemsida. Är de anslutna till facket så ska det inte vara några problem - men känner du dig osäker så fråga ändå.

Dina funderingar fick då fart på mig när det gäller a-kassa och föräldrapenning så nu har jag mailat både mitt fack HTF och Försäkringskassan. Vill du veta sedan vad de svarade så säg gärna till.

• elvatolv

Ja, det vill jag gärna veta! Jag har också mailat mitt fack men det kan ta någon dag innan de svarar. Vill ju ha allting skriftligt när det gäller detta.

• Smajla

Ja, jag är med i HTF så nu har jag mailat både facket, a-kassan och försäkringskassan. Jag återkommer när jag fått svar - tar säkert nån dag innan de svarar ja.. Skriftligt är det bästa ja.

• Miim

Jag har kunnat stämpla mellan uppdragen för manpower eftersom jag inte har varit fast anställd utan bara visstidsanställd. Har haft två längre uppdrag (tre mån/kund) och har då jobbat heltid. Har bara behövt att skicka in arbetsgivar intygen till a-kassan när uppdraget är genomfört och det har funkat hur bra som helst. Det bästa är väl endå att prata med facket o höra vad som gäller innan du tar en anställning.

Svar på tråden Nu måste jag ha eran hjälp! (ang. bemanningsföretag)