• Ulpan

    Kan jag ha utomkvedshavandeskap?

    Till skillnad från de flesta i den här tråden vill jag verkligen inte bli gravid eftersom jag är supernöjd med de två barn jag har. Äter därför minipiller (Cerazette) och har alltid haft en väldigt oregelbunden mens. Nu har jag dock inte haft mens sedan oktober månad, och för några veckor sedan började jag också känna mig väldigt svullen och uppblåst i magen. Tog ett grav.test som till min förvåning visade negativt. Eftersom jag dock fortfarande kände mig orolig kontaktade jag barnmorskemottagningen för att få råd och ev. få komma och göra en kontroll, vilket jag nekades! De senaste två veckorna har symptomen blivit flera. Jag har börjat må illa, men det som oroar mig mest är att jag har så konstiga känningar i magen. Det känns verkligen som om det rör på sig, ibland har jag en molande värk i nedre delen av magen, ibland känns det uppblåst och trycker ända upp i mellangärdet och ibland känner jag rent av som kramper i sidan av magen! Även om jag nu skulle vara gravid så är det väl inte normalt att det känns så här? Mina tidigare graviditeter har jag ju knappt märkt av förrän mot slutet när man blivit stor.
    Jag känner att det är något som inte är som det ska. Men vad kan det vara? Jag kanske ska söka mig till en vanlig läkare för undersökning, och inte en barnmorska?

  • Svar på tråden Kan jag ha utomkvedshavandeskap?
  • Pemberly

    Känner du att något inte är som det ska så sök läkare och inte barnmorskemottagningen. Får du riktigt kraftig smärta i ena sidan av magen ska du åka in akut, antingen gynakut eller vanlig akut. För skulle det vara utomkvedshavandeskap kan det vara riktigt allvarligt om äggledaren spricker. 

Svar på tråden Kan jag ha utomkvedshavandeskap?