• Miss Vixen

    Ni som har haft utomkvedshavandeskap...

    Jag är i v.5 +4 och är orolig för utomkvedshavandeskap eftersom jag har haft ett för 8 år sedan, då va jag ung och hade inte planerat något barn och tänkte inte så mkt på det. Men nu har vi försökt ett antal månader och jag blev äntligen gravid men nu är jag rädd för att det kan vara ett utomkvedshavandeskap. Det jag undrar över är om ni hade några gradivitetssymtomer? Denna veckan har jag börjat må väldigt illa och jag är matt och jätte trött. Brösten har ömmat i säker tre veckor nu. Kände ni så fast ni hade x? Jag har en tid hos barnmorskan när jag kommer vara i v. 8 och får jag akut ont ska jag ringa. Men jag har inte jätte ont på vänstersida utan mer att de känns som att det finns något där, som en punkt som trycker ibland. Någon som kan dela med sig av sina erfarenheter när det gäller x?

  • Svar på tråden Ni som har haft utomkvedshavandeskap...
  • Pemberly

    Jag hade graviditetssymptom när jag hade utomkvedshavanddeskap. Men graviditetssymptomen kom inte lika tidigt som de sen gjorde när jag var gravid med embryot på rätt ställe. Det är ju tyvärr en ökad risk att få det om man haft det förut, men jag hoppas att du inte har det denna gång utan att allt går bra. Men får du ont på ena sidan nere i magen ska du kontakta gynakuten.

  • Kulla79

    Hej Miss Vixen.  Jag fick ett x i början av december 2011 och det gjorde fruktansvärt ont. Jag hade inga gravsymtom. Trodde först att vi fått ett "vanligt" missfall och var säker på att smärtan berodde på det. Stod ut med smärtan över natten men när jag vaknade på morgonen hade jag fått nog. Kunde knappt gå, så ont hade jag. Ringde gyn där jag bor och dom beordrade mig att åka till akuten, och väl där konstaterades x.et.  Enligt dom borde jag åkt in på en gång. Det hela slutade med att BÅDA äggledarna togs ifrån mig då den andra hade 2 cystor på sig. Nu väntar vi ivrigt på att få komma igång med våran IVF. Hoppas innerligen att det inte är ett x du har. Är du minsta orolig kontakta gyn på en gång. Håller tummarna för dig.

  • Mildred81

    Hej
     Jag har haft två utomkvedhavandeskap det första gick jag länge med, hade graviditets symptom som ömma bröst och lite molande värk. Jag gick ganska länge med mitt X, En dag när jag var på jobbet fick jag typ kramp i magen, trodde  ringde min barnsmorska ,hade hunnit skriva in mig där. Men hon sa att jag bara skulle avvakta om det inte blödde och att dom inte kunde göra så mkt på gyn ändå om det var missfall på gång.
    Jag gick ytterliggare en vecka då fick jag ännu mer kramp i magen otrolig smärta, då fick jag åka in akut med ambulans, hade ett X, som hade gjort sönder ena äggledaren och det blödde ut massa i buken.
    Ja sen fick jag det en gång till, verkar som mina äggledare var skadade.. andra gången fik vi gå på ett ultraljud tidigt, och då dom inte såg något trodde hon ändå att det var som vanligt att det bara var för tidigt för att se något..men dagen efter började det göra lite ont i sidan på maagen, inte alls så kraftig som i första och inte som molande mens värk utan som små hugg nästan som återkom hela tiden lite dovt, jag ringde gyn, och alltid när jag ringt gyn har dom sagt att jag ska komma in , så även i detta fall, och det var ett X tyvärr, vill ej skrämma upp dig-_risken är ju större en andra gång men ändå väldigt liten... Min barnmorska hade inte hört talas om någon som haft x två gånger, men numera ringer jag alltid gyn...Hade en bra kontakt dä som sa bättre kolla en gång för mkt en en gång för lite. Nu håller jag på med IVF, hoppas på att det ska lyckas, och hoppas allt går bra för dig!!! <3    

  • Miss Vixen

    Mildred: jag håller tummarna att de ska lyckas för dig! Jag hade inget , fick göra ultraljud i V6 och allt såg bra ut. Nu är jag i v.15

  • pärlsnäcka
    Mildred81 skrev 2012-04-11 15:32:00 följande:

    Hej

     Jag har haft två utomkvedhavandeskap det första gick jag länge med, hade graviditets symptom som ömma bröst och lite molande värk. Jag gick ganska länge med mitt X, En dag när jag var på jobbet fick jag typ kramp i magen, trodde  ringde min barnsmorska ,hade hunnit skriva in mig där. Men hon sa att jag bara skulle avvakta om det inte blödde och att dom inte kunde göra så mkt på gyn ändå om det var missfall på gång.

    Jag gick ytterliggare en vecka då fick jag ännu mer kramp i magen otrolig smärta, då fick jag åka in akut med ambulans, hade ett X, som hade gjort sönder ena äggledaren och det blödde ut massa i buken.

    Ja sen fick jag det en gång till, verkar som mina äggledare var skadade.. andra gången fik vi gå på ett ultraljud tidigt, och då dom inte såg något trodde hon ändå att det var som vanligt att det bara var för tidigt för att se något..men dagen efter började det göra lite ont i sidan på maagen, inte alls så kraftig som i första och inte som molande mens värk utan som små hugg nästan som återkom hela tiden lite dovt, jag ringde gyn, och alltid när jag ringt gyn har dom sagt att jag ska komma in , så även i detta fall, och det var ett X tyvärr, vill ej skrämma upp dig-_risken är ju större en andra gång men ändå väldigt liten... Min barnmorska hade inte hört talas om någon som haft x två gånger, men numera ringer jag alltid gyn...Hade en bra kontakt dä som sa bättre kolla en gång för mkt en en gång för lite. Nu håller jag på med IVF, hoppas på att det ska lyckas, och hoppas allt går bra för dig!!! <3    


    Hej,

    Svarar på ditt inlägg från 2012 men vill bara skriva om utomkvedshavandeskap. Jag har precis opererat bort höger äggledare och hoppas verkligen inte att även vänster ska orsaka problem.. hur gick det sedan? Blev du gravid? Hade du någon äggledare kvar?
Svar på tråden Ni som har haft utomkvedshavandeskap...