baby björns babysitter? från nyfödd eller...?
har man användning av den från nyfödd? kan man ha en nyfödd i den?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-10 11:07
www.babybjorn.se/produkter/babysittrar/
har man användning av den från nyfödd? kan man ha en nyfödd i den?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-10 11:07
www.babybjorn.se/produkter/babysittrar/
jag skulle nog inte använda en babysitter innan barnet själv kan hålla upp ditt huvud
Vi satte våra tvillingar i liknande sitter när dom kunde hålla upp huvudet själva, har inga vetenskapliga belägg för det. Kändes bara fel att sätta barn i den som var "utan styrsel" på nacken.
Jag hade inte använt den då den inte ser ut att ha fullt liggläge. Det har vi en babysitter som har.
Vi hade en babysitter med möjlighet till fullt liggläge från början, en sån där som de flesta verkar vara dvs en lite fyrkantig och med tjockare metallrör som gungar (istället för vippar som babybjörns gör). Jag tyckte den var dålig, den var väldigt hård i "botten" där bebisen låg/satt och jag tänkte ofta på att han inte kunde vila huvudet för det var långt till kanterna när huvudet var litet. Vi började använda den från 2 månaders ålder men eftersom jag inte gillade den så blev det inte så mycket.
Jag köpte en begagnad babybjörn-sitter ca 1,5 månader senare (sonen 3,5 mån) och den har varit jättemycket bättre, han kan vippa den själv och den verkar vara vilsammare för honom. Jag hade kunnat tänka mig att sätta honom i den från 2 mån om jag haft den då men inte tidigare.
Mitt råd är att köpa en begagnad babybjörn-sitter (de är så dyra annars) men vänta till barnet orkar mer själv, tex vid 2 månaders ålder! Köp inte den andra typen, den är inte bra!
jag trodde man kunde justera den så att den hade plant läge... stämmer inte det?
men från ca 2 mån, tack