• Mimi83

Vägrar ena bröstet helt plötsligt?!!

Någon som varit med om att er lilla bara från ingenstans vägrar ta ena bröstet? Igår kväll blev min lilla rosenrasande när jag gav henne höger bröst. Det bara gick inte. Har lyckats lura henne i morse när hon va lite halvsovande men nu går det bara inte. Jätte konstigt!! Har gått bra i 6 veckor så jag fattar inte vad felet är!!

• Svar på tråden Vägrar ena bröstet helt plötsligt?!!
  • FruganH

Har haft precis samma problem! Min dotter ratade också ena bröstet, höger här med faktiskt. Hon var dock 4 månader.
    Till en början kunde jag lura i henne högerbröstet under natten. Pumpade på dagen och prövade att erbjuda högerbröstet, men ganska snart funkade det inte alls.
    Så sen ammade hon bara från vänsterbröstet och jag orkade inte fortsätta pumpa på höger, så det sinade.
    Men har du prövat att liggamma? Kanske funkar även med högerbröstet?
    Jag fick även tips om att börja amma dottern på vänster bröst och sedan flytta henne till högerbröstet utan att vända henne. Så att hon liksom ligger precis som vid vänstra bröstet. Vet inte om du förstår hur jag menar? Svårt att förklara :P

• Mimi83

Nää har inte prövat att ligga ner. Får ta o testa d. Förstår va du menar med att flytta. Är lite bökigt då jag använder amningsnapp men får testa iaf. Konstigt bara att det blir så helt plötsligt. Har du fått nån förklaring till varför d kan bli så?

• FruganH

Nej, jag fick faktiskt inget bra svar. Skrev och frågade experten här med. Då fick jag tipset om att amma på samma sätt, inte vända barnet.
    Klistrar in länken till det inlägget.

www.familjeliv.se/Forum-15-432/m60605588.html

Hoppas att det löser sig för er iallafall och bara är något tillfälligt, för det är inte kul när det krånglar.   

• Mimi83

Mycket konstigt! Har iaf lyckats få henne att ta det högra nu varje gång. Hon måste ha fått nått ryck bara. :)

• broglo

Min lilla får också sådana ryck ibland. Jag funderar över ifall det kan vara att jag håller henne annorlunda på den sidan på något sätt eller ifall det tillfälligt är obekvämt för henne att stödja mot ena sidan av sin kropp? Här har det alltid vänt efter ett tag dock.

• Mimi83

Ja jag tänkte att hon kanske hade ont i armen då jag lägger den under min. Testade att lägga den under henne o då gick d bättre men behövde bara göra d dom 2 första gångerna.

• gryning2

Så har min yngsta gjort i perioder, vänstra bröstet har varit favoriten. Ett tag gick det bara att amma från höger sida ifall jag tog amningsnapp där. Periodvis har jag också fått pumpa från höger bröst och ge den mjölken i flaska eftersom han vägrat suga där. Jag vet inte varför han gjort så men det rinner segare från höger då jag pumpar så kanske han blev irriterad över det. Det gick över spontant iallafall så han tog båda brösten igen sen.

Mamma till H född 071017 och E född 110708
  • infragilis

En möjlig förklaring till bröstvägran är att barnet har ont i örat. Försök få till en läkartitt i öronen, kanske är där en liten inflammation.

Svar på tråden Vägrar ena bröstet helt plötsligt?!!