• Cicek

Vilken klädstorlek hade era bebisar som föddes runt vecka 37-38?

Jag ska troligtvis bli igångsatt efter 37 fullgångna veckor och det börjar bli dags att köpa bebiskläder. Vår äldsta son föddes en vecka efter BF och vägde drygt 4 kg så han kunde bara ha storlek 50 i någon vecka, sen blev det för litet. Sonen som ligger i magen ligger exakt på kurvan, om han nu kommer i vecka 37-38, kommer storlek 56 vara alldeles för stort för honom då? Borde vi köpa lite i stl 50 i förväg? Hur mycket tror ni räcker i så fall? Och vad kan behövas? Bodies, byxor och pyjamas bara? Vi har rätt så mycket kvar i stl 56 så jag vill inte köpa en massa onödigt.

• Svar på tråden Vilken klädstorlek hade era bebisar som föddes runt vecka 37-38?
  • muffin

Min son föddes i 37+4. Han hade stl 50 den första tiden (vägde 3,2 och var 50lång).

• Cicek

Ja, vi blev vana med att äldsta sonen var lite större :P vill ju inte heller att lillebror ska flyta runt i för stora kläder! Hur mycket kan man tänkas behöva i storlek 50 då?

• SBM

Min ena dotter är född i 37+0, hon vägde 3030 g och hade strl 44-50 nästan hela första månaden. Det mesta kan man vika upp så det gör inget om det är lite stort. Men köpt någon uppsättning 50 som ni kan ha på BB och sen kan ni se vad som passar och ev köpa på er lite till efter att barnet är fött, eller önska er kläder i rätt strl av folk som kommer och hälsar på? (folk i min omgivning älskar iaf att köpa de allra minsta pyttekläderna så det passade bra att kunna säga att vi behövde kläder i strl 50)
    När min dotter nr 2 föddes hade jag packat ner 3 olika uppsättningar kläder för att se vad som passade, en strl 44, en 50 och en 56. Nu visste vi att hon var liten, trots att hon är född i v 40 vägde hon bara 2880 g. Strl 44 var det som passade henne bäst, hon hade inte strl 56 förrän hon var 2-3 månader.

• momalolinon

min son föddes också 37+4. 49 cm och 3080g. storlek 50 funkade bra även om det satt lite löst =)

• Cicek
    SBM skrev 2012-02-10 14:29:28 följande:
    Min ena dotter är född i 37+0, hon vägde 3030 g och hade strl 44-50 nästan hela första månaden. Det mesta kan man vika upp så det gör inget om det är lite stort. Men köpt någon uppsättning 50 som ni kan ha på BB och sen kan ni se vad som passar och ev köpa på er lite till efter att barnet är fött, eller önska er kläder i rätt strl av folk som kommer och hälsar på? (folk i min omgivning älskar iaf att köpa de allra minsta pyttekläderna så det passade bra att kunna säga att vi behövde kläder i strl 50) När min dotter nr 2 föddes hade jag packat ner 3 olika uppsättningar kläder för att se vad som passade, en strl 44, en 50 och en 56. Nu visste vi att hon var liten, trots att hon är född i v 40 vägde hon bara 2880 g. Strl 44 var det som passade henne bäst, hon hade inte strl 56 förrän hon var 2-3 månader.

Ja, jag tänkte också att man kanske kunde avvakta och se, frågan är väl bara hur mycket vi ska köpa innan. Vi kommer bli kvar någon vecka på BB så då måste jag skicka någon annan att köpa kläder. Vissa av byxorna vi har i 56 ser små ut och det går att vika upp benen på dem, så det borde ju fungera i alla fa. Men sparkbyxorna och pyjamasarna i 56 ser helt gigantiska ut!
  • Dohgon

44 första veckan, sen passade det inte längre.50 passade inte heller så länge =)

Storlek: 2600g  44,5cm
                   2500g 46cm

Födda i 38+6

Mitt tips är väl att köpa något plagg i storlek 50, men inte för mycket.

• vässa
    Cicek skrev 2012-02-10 14:34:56 följande:
    Ja, jag tänkte också att man kanske kunde avvakta och se, frågan är väl bara hur mycket vi ska köpa innan. Vi kommer bli kvar någon vecka på BB så då måste jag skicka någon annan att köpa kläder. Vissa av byxorna vi har i 56 ser små ut och det går att vika upp benen på dem, så det borde ju fungera i alla fa. Men sparkbyxorna och pyjamasarna i 56 ser helt gigantiska ut!
    I värsta fall har de väl kläder på BB som går att låna. De brukar ju kanske inte vara jätte fina, min son har en landstingettröja på sig på fotot från när vi var på förlossningen.
    Jag kommer också att bli igångsatt i vecka 38 (senast efter 38 fullgångna) och har faktiskt inte riktigt tänkt på att vi kanske ska köpa några kläder som är i mindre storlek än just 56 (som vi har en hel uppsättning av)... Framförallt bodys känns ju som att det kan vara bra att ha i lite mindre storlek... Jag är dock än så länge "bara" i vecka 22 så det är ju ett tag kvar, hade hoppats slippa köpa något alls men kanske får tänka om lite...

• Cicek
    vässa skrev 2012-02-10 15:03:41 följande:
    I värsta fall har de väl kläder på BB som går att låna. De brukar ju kanske inte vara jätte fina, min son har en landstingettröja på sig på fotot från när vi var på förlossningen.
    Jag kommer också att bli igångsatt i vecka 38 (senast efter 38 fullgångna) och har faktiskt inte riktigt tänkt på att vi kanske ska köpa några kläder som är i mindre storlek än just 56 (som vi har en hel uppsättning av)... Framförallt bodys känns ju som att det kan vara bra att ha i lite mindre storlek... Jag är dock än så länge "bara" i vecka 22 så det är ju ett tag kvar, hade hoppats slippa köpa något alls men kanske får tänka om lite...
    Ja men det var ju så jag tänkte också, vi har kvar rätt så mycket i storlek 56, och så har vi köpt lite till så jag tyckte det var superbra, förrän sambon tittade på en pyjamas och sa "Men det här kommer ju vara aaaaalldeles för stort om du ska bli igångsatt i vecka 38!" Jag har ju 5 veckor på mig att köpa lite mindre kläder, problemet är bara att vi håller på att flytta, så alla bebiskläder är i en flyttkartong och jag skulle behöva kolla vilka som skulle gå att använda om man viker upp armar/ben osv.. Men ja, det är typiskt oss. Jag kommer på allt vi måste göra jättelångt i förväg, sambon tjatar om att vi har sååå mycket tid på oss.. tills vi står där i vecka 36+6 och kommer på att helvete - vi har inte köpt något!! :P
Svar på tråden Vilken klädstorlek hade era bebisar som föddes runt vecka 37-38?