Frågor inom Handel
Jag har googlat och mailat handels men inte fått svar ännu.
Jag ska ev. anställa en tjej i mitt företag. Jag undrar då följande..
1. Vad räknas som heltid när man jobbar helg (lördag)? Har för mig att när jag jobbade på bensimack så va det typ 38,25 timmar i veckan eller nåt sånt.
2. Jag vill gärna ge henne avtalsenlige lön. Hur får jag reda på det? Antar handel, men om dom inte svarar. Hon har ingen erfarenhet av butik mer än praktiken hon gjort hos oss. Vilket hon gjort väldigt bra.
Jag hade gärna gett henne superlön direkt, men har inte råd till det idag, men vill inte heller utnyttja henne. Hon kommer att jobba 75%.
Tycker att det är lite klurigt med sånt här. Hur man räknar ut lön mm. Min man sköter allt sånt. Har haft en annan tjej på timmar innan. Men denna tjej ska ju ha månadslön.
3. Semester? Hon får ju sin månadslön nu säger vi. ex 10000 brutto. Hur fungerar det med semester och sånt. Ska man ha semestertillgägg som vid timanställning eller "tjänar" man semesterdagar och får vanlig lön när man har semester?
Kanske kan man lämna över allt sånt här till våran revisor så fixar dom med sånt?
Jätte tacksam om någon kan hjälpa mig.. =) Jag är bra på att sälja, träffa kunder m.m. Men jag suger på allt runt omkring i företaget.. :-/