• omammao

Amning - mjölkallergi??

Ni som ammar och har barn med mjölkallergi. Hur fort reagerar barnen om du äter/dricker mjölk? Och reagerar barnen på små mängder? Min son är oftast ganska missnöjd, men mest på kvällarna. Han har mycket luft i magen. Han har utslag i ansiktet, som liknar (eller är) hormonprickar, men de försvann nästan helt några dagar, och dem dagarna var sonen nöjdare. Nu har han fått lite mer prickar, men inte speciellt mycket, men nu har han haft mer ont i magen också. Men det har inte varit så att han har haft mer ont de dagar jag ätit mer mjölkprodukter, men kanske två dagar efter. Men kan det vara så att sonen får ont först några dagar efter jag äter mjölk och att han inte reagerar på små mängder? Jag har ju ätit t.ex vanlig smörgåsmargarin (som innehåller mjölk) och säkert annat också varje dag.

• Svar på tråden Amning - mjölkallergi??
  • SailorGirl

Det är väldigt vanligt att små barns tarmar inte riktigt klarar av komjölk och det går över från mammans mjölk. Min lilla är inte allergisk, men hennes kolik blev värre och värre tills jag gick över till låglaktos/laktosfritt (efter tillgång i affären och vilken mängd jag åt av matvaran). Sempers magdroppar hjälpte också jättebra, men Minifom var helt verkningslösa. Problemen lättade långsamt under en vecka efter att jag bytt ut mejeriprodukterna och sen hade jag en glad bebis som var lite mer som alla andra barn (det har efter hand visat sig att hon är lite mer bestämd av sig än de flesta ).

Höll upp tills dottern var 4 månader, sedan började jag försiktigt med att dricka ett glas vanlig mjölk/dag. Då jag såg att det inte blev någon reaktion gick jag tillbaka till vanliga mejeriprodukter.

De små kan ha prickar från och till, kan även vara känslig hy. Vinterluften är inte så snäll, även om man mest är inne och undviker den värsta kylan. Smörj på kvällen, inte just innan ni ska ut. Proteinallergi visar sig oftast med flagande hy och rodnad och det låter inte som det din son har.

• SockerStinn

Alla barn är olika när det gäller mjökalleri. Vissa reagerar på sprodukter med spår av mjölk, andra bara på störra mjölkintag. En del reagerar direkt, andra kan ta dagar på sig att visa symtom. Den vanligaste sortens mjölkutslag är mycket lik hormonplitor och kommer först i ansiktet och kan sedan sprida sig ner på kroppen och armar och ben. Om du misstänker mjölkallergi så testa att äta helt mjölkfritt i en eller ett par veckor (vid snabb reaktion märker man skilnad på en vecka, men vid långsam reaktion kan det ta upp till en månad innan man märker av det). 

• omammao

Sailorgirl: Jag ger honom semper magdroppar. Jag har själv laktosintolerans, så jag äter mest låglaktos produkter.
    Sockerstinn: Jag ska nog prova mjökfritt. Men samtidigt tänker jag att om det är mjölken som gör att han har ont i magen, då skulle han ha lika mycket besvär morgon och kväll. Och mer ont de dagar jag ätit mjölk. Men jag får väl prova..

• Sixxty

Prova mjölkfritt i två veckor. Blir det inte bättre så är det inte mjölken som är problemet. Bröstmjölken i sig är full med laktos så laktosfritt gör ingen skillnad.

• samban

Har också funderat på det där. Min bebis har magknip på kvällarna och hon är gankska pruttig. Samtidigt är hon det enda spädbarn jag känner så jag vet ku inte hur mkt det ör normalt att de pruttar. Jag äter helt mjölkfritt sedan några dagar och har gett minifom i fyra dagar. Jag tycker min bebis är gladare och hon skriker mindre. Vet inte vad det bwror på, alltså om det är min diet eller dropparna som gör susen, men det lutar väl åt att det är dropparna. Mjölkfri diet brukar väl inte ge effekt förrän efter någon eller några veckor?

• FridaKarin

Tänk på att det är mjölkproteinet som de oftast är känsliga på. Så du kan inte äta laktosfritt heller. 

• SockerStinn
    omammao skrev 2012-02-10 22:27:18 följande:
    Sailorgirl: Jag ger honom semper magdroppar. Jag har själv laktosintolerans, så jag äter mest låglaktos produkter.
    Sockerstinn: Jag ska nog prova mjökfritt. Men samtidigt tänker jag att om det är mjölken som gör att han har ont i magen, då skulle han ha lika mycket besvär morgon och kväll. Och mer ont de dagar jag ätit mjölk. Men jag får väl prova..
    Det är vanligt att magontet ökar under dagens gång vid allergi. Min dotter reagerade alltid på kvällen och natten när hon fått i sig ägg oavsett när jag ätit/hon ammats. Lägg sen till att annan mat kan störa. T.ex. "tålde" min dotter inte att jag åt lök, kryddstark mat, tomat mm mm tills jag tog bort mjölken. Hon skrek och kräktes altså mer när jag ätit tacos som inte onnehåller några mjölkprodukter än när jag åt nån creme-fraiche-rätt. Iof så blev det väldigt tydlig reaktion när jag åt en tallrik fil, men det är ju lite ekstremt när man har ett barn som reagerar på spår av mjölk eller om man tar i en ost innan man äter sin mjölkfria macka.
  • SockerStinn
    samban skrev 2012-02-10 22:34:17 följande:
    Har också funderat på det där. Min bebis har magknip på kvällarna och hon är gankska pruttig. Samtidigt är hon det enda spädbarn jag känner så jag vet ku inte hur mkt det ör normalt att de pruttar. Jag äter helt mjölkfritt sedan några dagar och har gett minifom i fyra dagar. Jag tycker min bebis är gladare och hon skriker mindre. Vet inte vad det bwror på, alltså om det är min diet eller dropparna som gör susen, men det lutar väl åt att det är dropparna. Mjölkfri diet brukar väl inte ge effekt förrän efter någon eller några veckor?
    Här gav det effekt efter en dag, för tjejen reagerade snabbt. Helt bra på en vecka fast då behövdes kortison för att få bort eksemet. 
    Jag fick rådet att testa med mjölk efter att hon varit helt bra i en vecka, och att då ta det varligt, bara testa ytte-pytte första dagen och sen öka om det funkar. Håller tummarna för att det inte är allergi, alltid skönt att slippa sånt. 
  • t0va

För att se resultat måste du äta mjölkfritt i 4veckor, det tar 2 veckor för mjölkproteinet att försvinna ur din kropp och 2 veckor för det att försvina ur barnets kropp, som sockerstinn skrev så kan det för endel barn bli reaktion direkt och för andra kan det ta några dagar, endel klarar en viss mängd mjölk och om man tex. äter då och då eller en liten mängd så funkar det men om man äter mer så blir det förmycket. Andra fixar inget alls så för att se resultat så behöver man köra mjölkfritt ett tag.

Laktosfritt gör varken till eller ifrån eftersom bröstmjölken har så hög laktoshalt så hade barnet varit laktosintolerant så hade han ha varit mycket sjukare, bajsat diarre osv.

Att det gör mer ont på kvällen är inget konstigt alls, många som har barn med diverse allergier säger samma sak att barnen verkar ha mer ont och bli oroliga på kvällarna, troligen är det för att på kvällen är det lugnare och det är inte annat som distraherar som på dagen. Min son som nu är 1.5år har fortfarande tydligare symtom på kvällen, ikväll tex. så har han inte kommit till ro och somnat än och det är för att han fick tag på en godis  idag och tuggade på, han tål inte sånt. Under dagen märkte vi inget av det men nu är det mycket tydligt att han fått i sig sånt han inte tål.

Så kör helt mjölkfritt under 4 veckor så ser du om det blir bättre. Finns en mjölkallergitråd här också om du vill ha mer tips.

Svar på tråden Amning - mjölkallergi??