• Jphe

    Prematurer och försäkring.

    Jag blir så förbannad på detta, dom som behöver försäkring mest får inte bli försäkrade. Hur fan kan detta vara möjligt? Jag har tvilling pojkar födda i vecka 24+6 som hade väldigt låg födelsevikt men som är helt friska idag. Visst ena har glasögon men det är ingen medfödd sjukdom eller funktionshinder på något vis. Mina tvillingar är alltså helt friska men jag får inte försäkra dom. Dom har en lillasyster som jag fick gå hela graviditeten ut med, och henne skriker dom ju nästan efter att få försäkra. Tycker detta är så jävla sjukt på ren svenska. Hur har ni gjort som har prematur? Är det bara jag som ser svart?


    Prematur
  • Svar på tråden Prematurer och försäkring.
  • Eliasmamma

    Tyvärr gäller försäkringarna oftast från vecka 26.vilket bolag har du? Vi har Folksam och vår son kom i 35+3 och vi fick ut pengar då.

  • Jphe

    Nej vi har prövat flera bolag, men dom säger ifrån, nu har vi på Länsförsäkringar. Men vi får inte försäkra dom som ett "normalt fött" barn förns dom är 5 någonting om jag inte minns fel.

  • FabulousMom

    Tyvärr har vi nog alla extremprematurföräldrar upplevt det som TS beskriver. Min son är 4 år och fullt frisk (född v. 24+2). Jag har gått med i Facket och jag tror att det ska gå bra att försäkra genom dem. Jag har precis gått med så jag har inte kollat upp det än, men kanske någon annan som vet..?

  • vännen

    Medlemsförsäkringar är bättre än ingenting så det ska du absolut teckna om du har möjlighet.

    Folksam har ju slagit på stora trumman för att de försäkrar alla barn (om man har sin hemförsäkring där).
    Jag vet inte hur dyra de är och vad som egentligen ingår.

    Problemet är att inga försäkringar täcker gamla och medfödda skador. Och jag gissar att försäkringsbolagen kommer försöka härröra det mesta till deras förtidiga födsel om du anmäler en skada.

  • Jphe

    Fabulousmom: det har jag inte hört något om förr, kanske värt och titta upp. Men har dom inte sagt något till dig om att du får försäkra vid 5-5/12 års ålder?

    Vännen: Ja men herregud dom ska veta exakt ALLT om pojkarna. Och jag tycker det är jobbigt att ta upp det där gång på gång. Men jag ska göra ett nytt försök, tänker inte ge mig. Det var ju några föräldrar som till och med hade gått ihop och stämt något försäkringsbolag för att dom inte fick försäkra. Man kanske skulle gå ihop flera prematur föräldrar och faktikst göra något åt detta!

  • Marika 341

    Hej
    min son föddes v. 29+5, den 25/6-2009 och kom hem 16 aug-2009 (han skulle ha fötts runt 10/9). Jag tecknade Folksams barnförsäkring på hösten 2009 efter att vi hade blivit friskförkarade och SABH inte behövdes längre och det var innnan det här med Plus. Och när jag pratade med dem på Folksam och påtalade att han var född för tidigt men att han var frisk och då sa personen jag pratade med att de har en karenstid på ett halvår tror jag det var och skulle det komma fram något mer så skulle det visa sig under den tiden. Så jag har inte haft några problem med med dem. De var tom så snälla att de betalade ut min graviditesförsäkring som jag tog, som tur är , innan jag fick min havandeskapsförgiftning.
    Men jag vet inte om det är skillnad för jag har alla mina försäkringar på Folksam iom facket.

  • FabulousMom

    Jphe: Jag har försäkrat min son genom Facket (Folksam) och det var inga problem. De har inte frågat något alls, jag anmälde det via hemsidan, fick sen hemskickat info och faktura.

  • Written Fiction

    Jag har förenade liv via facket. Är nöjd då det är det bästa jag kan få för min lilla räka...

  • anyXX

    Min son fick inte länsförsäkringars försäkring eftersom han är född med olika långa ben. Inget fel mer än estetiskt vad de vet, men ändå. Vi försäkrade honom genom mitt fackförbund (vision) kolla det om ngn av er föräldrar är fackanslutna...


    flicka 2008 & pojke 2010
  • Adni

    Är det verkligen sjukförsäkring med i fackets? Vet att det oftast bara är olycksfalksförsäkring och det brukar det gå bra att teckna trots att de är prematurer. Däremot är det tvärstopp när det gäller sjukförsäkringen...

  • Katarina76
    Jphe skrev 2012-02-10 23:15:02 följande:
    Nej vi har prövat flera bolag, men dom säger ifrån, nu har vi på Länsförsäkringar. Men vi får inte försäkra dom som ett "normalt fött" barn förns dom är 5 någonting om jag inte minns fel.
    Länsförsäkringar har de hårdaste kraven. Andra försäkringsbolag kan ibland tänka sig att försäkra vid 1,5 eller 3 års ålder om BVC är nöjda med utvecklingen.
    Mina barn är födda i senare veckor, men har först försäkrats genom fackets medlemsförsäkring. Jag slapp t o m karenstiden eftersom jag hade en gravidförsäkring ( som de gett mig ersättning på).
  • hotten

    genom facket är det enda sjukförsäkringen man kan få, MEN många gånger gäller den inte om man behöver den just för att barnet varit prematurt!!! Men pengarna tar de gärna så många år det bara går....

    olycksfallsförsäkring kan man få på alla ställen.

    Vår dotter klassas som fullt frisk, är 13 år men får ingen vanlig försäkring än heller...    

  • Tant Blå

    Har inte fått försäkra min dotter eftersom hon är född med gomspalt. Så visst är det så, svårt att sjukförsäkra barn med medfödda defekter oxå...

  • Jphe

    Vi håller på krånglar ännu kan jag säga. Var länge sen jag var in här. Men tusen tack för alla tips :)

  • Pantra

    Vi fick nej av Trygg Hansa och kunde inte söka igen förens hon var fem år. Hon är född v 26. Ca ett halvår senare ringer jag och förklarar läget att hon är helt frisk och inte har några problem som kvarstår. Fick rådet att söka igen då dom ändrar vissa regler kring försäkringar hos prematurer. Gissa om jag blev förvånad när hon fick en försäkring precis som vilket annan barn som helst.
    Så, ge inte upp va på dom!!

Svar på tråden Prematurer och försäkring.