• nikjoa

Smart lösning till att frysa grönsaksmos?

Hej, jag hade precis kommit på den briljanta iden att göra grönsaksmos till min lilla 6 månades och frysa ner det i istärningsbackar. Men då kommer frugan med att det får man inte göra för att istärningsbackarna är bara gjorda för vatten och om man fryser annat i dom så avsöndrar dom något farlig ämne, och det vill jag ju naturligtvis inte utsätta mitt barn för. Därför undrar jag dels om det är sant? Det finns ju istärningsbackar i silikon, är dom också "farliga"? Är det någon som har en annan smart lösning på vad man kan frysa ner grönsaksmos som är praktiskt och inte skadligt för någon?

Vore tacksam för hjälp.

• Svar på tråden Smart lösning till att frysa grönsaksmos?
  • La Lola

Aldrig nånsin hört hennes påstående!

Jag frös in mat i muffinsformar av aluminium o förvarade sedan i tättslutande påse.
    Man kan klicka ut mat på en bricka också och stoppa i påse när de fryst.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • eliten

Muffinsformar då, finns ju massa silikonformar för is och bak som omöjligtvis kan vara farliga!

• nikjoa
    La Lola skrev 2012-02-11 11:41:57 följande:
    Aldrig nånsin hört hennes påstående!

Jag frös in mat i muffinsformar av aluminium o förvarade sedan i tättslutande påse.
    Man kan klicka ut mat på en bricka också och stoppa i påse när de fryst.
    Skit smart. Vi har mini muffins silikonform så om jag gör det i den, fryser så borde man kunna klicka ur dom frysta och hålla dom frysta i påse. Perfekt. Jag tackar och ska prova strax.
  • användarnamn1

Men fråga gärna din fru var hon fått det ifrån, för det är nog många som fryser in i isbackar - det är ju ett sånt där tips som flyter runt, och så hade jag tänkt göra när jag får barn..

• Natulcien

Så istärningsfacken skulle känna av om det är vatten eller grönsakspuré i dem och bara utsöndra giftiga ämnen i grönsakspurén? Nej du, din fru har nog missuppfattat något här... Kanske hon blandar ihop nedfrysning med uppvärmning? För man ska ju helst inte värma mat i micron i plast för då kan giftiga ämnen utsöndras. Kanske det hon tänker på?

• Azi

Det står på Ikeas hemsida att deras iskubslådor enbart är avsedda för vatten. Sen vad det beror på det vet jag inte.

happy until proven otherwise
  • Natulcien
    Azi skrev 2012-02-11 13:44:44 följande:
    Det står på Ikeas hemsida att deras iskubslådor enbart är avsedda för vatten. Sen vad det beror på det vet jag inte.
    Det kan ju bero på att man inte vill att folk ska lägga varma grejer i dem, för värme i plast kan ju få giftiga ämnen att utsöndras (beroende på vilken plast det är, naturligtvis).
  • användarnamn1

Kan också vara så att saker med högre syrahalt (- fruktmos?) bryter ner plasten mer.. Men det känns ändå lite väl, mja, jobbigt att övertänka saker så mycket, då börjar man ju tänka att t.ex aluminiumformar ju absolut också bryts ner av syrliga saker - jag gjorde och hade någon slags jello i en aluminiumform (stor kakform) en tid för några år sen, och formen började läcka... Så det är kanske värre. Men det känns svårt att undvika allt "farligt".

• NoWiMom

Kan det vara så att Ikea skriver så pga av att istärningsbackarna går sönder när man ska "ploppa ut" mostärningarna. (det har nämligen mina gjort, har dock aldrig hört talas om att de skulle utsöndra gift, men vad vet jag)

• Ingle

I barnmatsboken vi fick från BVC så tipsade den om att frysa in puréerna i just istärningsfack! När den frysts in så bankade jag ut i en platspåse och kunde laga nästa omgång. Samma tips fick jag för bröstmjölen, med tillägget att koka isfacken först, för att bli av med bakterier.

• veh

Man ska som sagt inte lägga VARMT mos i istärningsfack avsedda för kallt vatten som sedan ska frysas. Då kan vissa ämnen utsöndras.

Jag löste det genom att ha muffinsformar i silikon för det ändamålet.

Men mosad frukt m.m. la jag i istärningsfack...

• nikjoa

Förlåt det sena svaret. Hon minns tyvärr inte var hon har läst det. Det hon minns är att istärningsbackar är gjorda för vatten och inte för något annat. Om det då är värmen som gör att det kan utsöndra något eller om möjligtvis nåt visst ämne i säg potatis kan göra att istärningsbacken utsöndrar, kanske. Jag tror inte att man dör av det i alla fall. Men det fungerar bra att göra mos i silikonformar och sedan frysa ner. Men silikon kanske utsöndrar något dom också...

Svar på tråden Smart lösning till att frysa grönsaksmos?